Kullero, Trollius

Mökin tontilla on kasvanut kulleroa ja näsiää ja imikkää ja mustakonnanmarjaa milloin enemmän ja milloin vähemmän. Ihan itsekseen leviää. Kulleron olen tuonut pihaan mutta näsiä ja konnanmarja ovat niin myrkyllisiä ettei viitsi tuoda kun muksuja saattaa poiketa kadulta pihaan, eivät saa meiltä myrkkymarjoja.

Täällä kullerot aloittavat kukinnan.

Täälä jo kohta lopettelee,viikon ovat olleet kukassa.

Toi oranssi kullero (oliko kesäkullero nimeltään?)  on aivan syötävän ihana. Mulla on sitä itellänikin. Yksi kappale jonka leviämistä ootan kuin päivää nousevaa. Ei se vaan leviä :doze:

Sen siemenistä onnistuin kasvattamaan 2 pientä taimea jotka istutin uuteen perennapenkkiini viime kesänä. Sieltä ne nousivat, pieniä taimia edelleen mutta jospa ne siitä.

Nuu,minoon kans kasvattannu tuon siemenestä,Myskikseltä sain siemeniä.Yksi ainua taimi on ollu monta vuotta,ja lopultaki sitten on kukkinnu ja lisääntyny.Tällä hetkellä näyttää että jopa yks siementaimi näyttäs olevan,vai onko sitten vaan levinny.
Mutta on tuo aivan hurmaava.

Kullero on mun mieli kasvi, kolme eri sorttista on mulla. Vaikea on siemenestä kasvattaa mutta jakamalla onnistuu paremmin. Ei kannata jakaa ennenkuin mätäs on tarpeeksi suuri, tykkää huonoa siitä. 

Parina kesänä oli kulleroiden lehdissä jotain tautia.
Nyt se on poissa.

6 tykkäystä

Mun ikuinen ihastus on kullero. Kohta saa ihailla, mutta tovi menee vielä.

Mä ostin Elimäelle muuton jälkeen itelleni muutamia perennan taimia, mm. yhden ihanan oranssin kesäkulleron. Yks niitä harvoja ostettuja kasveja.
Muutin sen tänne mukanani, ja se selvisi siitä. Kukkii vuosittain paikallaan, muttei ollenkaan näytä leviävän. Onks se tosiaan niin huono leviämään vai onko mulla vaan liian huonossa paikassa ?

Oon yrittänyt siitä siemeniä kerätä ja lisätä silleen, muttei sekään tunnu onnistuvan. Pari pientä tainta onnistuin saamaan viime tai edellisenä vuonna , istutuin ne uuteen penkkiin. Saa nähdä ovatko elossa, toivottavasti !

Ei se lähde leviämään jos et hommaa kaveria sille. On kuin muutkin luojan luomat, tarvitsee kaverin lisääntyäkseen. Mulle kävi arovuokolle samoin, vasta kun hommasin toisen lähti lisääntymään.
Ehkä onnistuis jakaminen mutta sitä en ole uskaltanut tehdä kun pelkäsin että tykkää huonoa.

2 tykkäystä

Mullon tullu kaveri viereen,saattaa olla etton risteytyny tavis kulleron kans.
Siemeniä pitäs olla jossaki :roll_eyes:

1 tykkäys

Miulla oli pari vuotta kokonaan poissa, nyt pieni puska.

Ei oo tullut mieleenkään, Kitikat kiitti tiedosta. Tälle asiallehan tarttee tehdä jotain :smiley:

Karvari, jos ne sattuu kesän mittaan jostain löytymään niin ota syrjään. Syksyllä kummiskin taas tulee työllistettyä Kustia josvanhat merkit paikkansa pitää, palataan sillon asiaan :+1:

Löytyypi kuhan koppeun hakemaan.
Vaan oottasko tuoreita siemeniä loppukesästä :thinking:

1 tykkäys

Ootetaan tuoreita jos niitä sillon löytyy, koska en kummiskaan tee mitään kylvöjä nyt tässä vaiheessa vielä.

1 tykkäys

Kullero aloittelee…

mukana myös vuohenputkea, hiirenvirnaa, vuohenjuurta ja vähän muutan …

7 tykkäystä

Löysin netsiemenet,ovat varalla jossei tuu tänä vuonna siemeniä.
Näyttäs etton siementaimia ympäristössä,sirottelin siemeniä syksyllä.
Katon jos eivät oo tavista niin saat siementaimen.

1 tykkäys

:clap: :smiling_face_with_three_hearts: :+1:

1 tykkäys

Aasiankullero

4 tykkäystä