Tarhakullero avasi ekoja kukkiaan. Tässä mietin
, miksiköhän kevätkukat ovat melkein aina keltaisia ?!
Laitan tähän perään keväisen kuvan tavallisesta kullerosta, joka lienee kullero, Trollius europaeus. Meillä nuo käsivät näköjään tosi pahasti viime kesäisestä kuivuudesta ja suurin osa niistä on kuollut. :(
Tässä on aivan erilaiset lehdetkin kuin tuossa satuesin tarhakullero -ssa. En ole vielä oikein päässyt jyvälle, että miten tuo tieteellinen nimi pitäisi suomenkielisessä tekstissä oikein kirjoittaa, kun se on tuollainen Cultorum -ryhmä ja sitten lajikenimiä
?
Raakki, muuta vain nimeä, jos on väärin, tuon trolliuksen lykkäsin vain kulleron perään, kun tuossa Perennat käsikirjassa oli kullerot tuolla nimellä ja sen alla 5 erinimistä kulleroa.
Aasiankullero, Trollius asiaticus, kesäkullero,T. chinensis, kullero,T.europaeus, pikkukullero , T.pumilus ja tarhakullero , Trollius-risteymiä. Näin siinä luki
Muutinkin jo tuon otsikon pelkäksi kulleroksi. Ei se mitenkään väärin ollut aikaisemminkaan, mutta nyt voi kaikki nuo kerätä samalle palstalle. :)
Minä aina lunttaan nimiä tuosta VKN:stä ja yritän samalla niitä yrittää painaa mieleenikin. ;)
Kulleroni aloittaa jo kukinnan. Tämä yksilö ei pahemmin leviä, vaikka saisikin.Onkohan tämä mitä lajia? Siemenistä en ole saanut aikaiseksi taimia.
Jaahans, miulaki kulleroa kukkii, ei kylläkään viel tää yksilö. Tämä kasvaa villinä, ihan huti kukkapenkistä - en ole tuohon kohtaan mitään ikinä istuttanut. Tämä leviää, omaistuttamani ei.Kaipa niissä lajikkeissa on eroja?
Ja tällekin saa tarkemman nimen tunnistaa Kullerolle siis -ei tuolle linssiludekärpylle.
Jos se onkin niin, että luonnon varainen Kullero, kun hyvälle päikalle osuu, on kova leviämään. Eikös se ole vähän kuin kostean paikan kasvi?
Just näin miekii olen sen luonnonvaraisen muodon ymmärtänyt - viihtyy kosteikoissa ja hieman varjoisassa kasvupaikassa.
Olisikohan tuo Aronjan kullero Aasiankullero?? Hyvin voimakas oranssi?
Amerikankullero, Trollius laxus
Mikä kullero kirkkaan keltainen isot kukat.
Vielä kukka
Ainakin kesäkullero, Trollius chinensis on aika kova leviämään siemenistä. Sen siementen itävyys heikkenee melko nopeasti, joten sille suositellaankin syyskylvöä, jolloin siemenet ovat vielä suhteellisen tuoreita. Kukinta-aika on sillä myöhäinen eli kukkii juuri parhaillaan.
Aasiankullero on väriltään lähes samanvärinen kesäkulleron kanssa. Kukinta-aika on kuitenkin aikaisempi. Tämä on kukkinut jo touko-kesäkuun vaihteessa.
Peukaloisen kuvassa kesäkullero on paljolti samanlainen kun omani. Tälle olen saanut nimen jalokullero. Kukinta alkaa nyt olla lopuillaan eikä leviä itsestään vaikka toivoiskin.
Amerikankulleroiden (Trollius laxus) taimia olen nyt aika monelle lähettänyt. Itselläni ne taimet aloittivat kukinnan, vaikka niiden kukinta-aika on toukokuun lopulla normaalisti. Varmasti teilläkin kukkivat vielä ennen syksyä ja sitten taas ensi keväänä.
Minun pihalla alkaa kesäkullero kukkimaan. Keltaisena. Eikös sen kesäkulleron pitänyt olla oranssi? Ainakin purkin kyljessä ollut kuva oli oranssista ja oranssina sen ostin.
Olisiko mahdollista että värimuunnos olisi tämän "kesäisen" kukinnan myötä muuttunut? Voiko se ensi vuonna olla oranssi, vaikka se nyt onkin keltainen?
Tässä on vielä kuva tästä kullerosta. Miksi se on keltainen? Oranssi piti olla. Ja kuva on otettu eilen, ensimmäinen on avautumassa, pari nuppuakin on.
Näetkö nyt kasvin kukkivana ensi kertaa?