Kultakaari, Chiastophyllum oppositifolium

Kasvaa hienosti paahteessa ja kuivassa. Kestää hyvin jakamista. Osittain talvivihanta. Kukkii kohta.

Kaunis kasvi. Hankintalistalle .

Minen oo ikinä ennen kuullutkaan tuon nimisestä kivikkokasvista. Painetaanpas takaraivoon

Kuulu vähän arkojen joukoon. Olisi suojattava kevätauringolta. Tykkää vahvemmasta maasta  kun maksaruohot.

Hiekansekaisessa puutarhamullassa kasvaa meillä. Talvella on paksun lumipeitteen alla. Keväällä en ole suojannut mutta kastellut kun lumet/jää sulanu. Ainahan tuo keväällä vähän ränsistyy mutta yllättävän rehevästi alkaa kasvamaan. Yksi jakamaton "puska" on nyt halkaisijaltaan kolmisenkymmentä senttiä.

Hyvin on ainakin mun pihalla tuo kultakaari viihtynyt ja levinnyt. Alunperin oli yksi pieni alku, Nykäsen kantaa, ja se asuu hyvin kuivassa paikassa (=hiekassa) mahonian katveessa. Ei siis edes näy sieltä mihinkään, mutta mahonian aion siirtää johonkin muuhun paikkaan, koska sen aurinko mollaa ruskeaksi joka kevät, eikä ole tullut suojattua. Ilmeisesti kultakaaren suojaksi täytyisi kuitenkin jotain olla...?

Oma kultakaareni on kasvanut nykyisellä paikallaan kuivassa maassa nyt viime keväästä hyvin ilman MITÄÄN hoitoa - ei kastelua eikä mitään suojauksia. Ihan kivasti mielestäni on kasvusto vuodessa laajentunut, nyt se kukkii. Ostin sen syksyllä -05 ja istutin tilapäisesti paikalle, joka ei ehkä ole yhtä kuiva mutta ehkä vielä aurinkoisempi. Sieltäkin se lähti hyvin ihan auttamatta keväällä kasvuun. Hyvä kuitenkin tietää, ettei se ehkä ihan mitä tahansa siedä. Kiitos.

Ostin kultakaaren keväällä -03 ja ensimmäisenä talvena suojasin huolellisesti havuilla,kun luin kirjoista,että se on arka. Joinakin talvina on jäänyt suojaamatta,mutta hyvin on terhakka keväällä. Olen jakanut kasvustoa eri paikkoihin ja näyttää kukkivan varjossakin,joskin heikommin kun aurinkoisen penkin reunassa.Kaunis ja vaivaton kasvi nelosvyöhykkeelläkin.

Kävin suojaamassa kultakaaret pihalla auringolta, palavat helposti nyt kun juuret on jäässä.

Tästä ketjusta rohkaistuneena meinaan minäkin tämän pihaani hankkia. Olen jotenkin mieltänyt sen todella vaikeaksi, jonka ensimmäinen talvi vie mennessään. Vaikka toki näinkin voi käydä=) Tuossa olisi yksi penkki, jossa juuri tuollaista hiekkaista multamaata.

No minulla tuo raukka kasvaa aikalailla kurjassa maassa, paahteisempaa paikkaakaan tuskin on olemassa eikä se suostu vaan kuolemaan. Jospa sille ei ole kukaan muistanut kertoa että sen pitäisi olla vaikea ja arka? :wink:

Kirjavalehtinen muoto muutti eilen meille.

Upeita nuo kirjavalehtiset!!!

ohoh, nythän selvisi kurpitsan kuvasta, että meillä oli muutama vuosi sitten yhden kesän ajan kirjavalehtinen kultakaari. En sille silloin nimeä löytänyt mistään ja sittemmin asia jo unohtui kun ei seuraavana kesänä noussut ollenkaan, vaan nytpä tämäkin selvisi :slight_smile:

enpäs tiennyt sitä olevan kirjavanakin

En minäkään!

Kurpitsa-kultakaariexpertti, vastauksia kaivataan!!

Kultaaari-kylvöksessäni ei ole mitään näkyvissä. Onko hidas vai muuten hankala siemenkasvatettava, entä talven kestävyys. En viitsisi ostaa sellaisia, joista tietää etukäteen, etteivät menestyisi täällä talven yli. Tykkään vaan kovasti tästä kasvista.

En ole ikinä siemenestä kasvattanut. Tykkää vahvasta kasvupaikasta. Usein keväällä aika surkean näköinen, mutta pitäisi uusiutua aika nopeaan. Olen jakamalla lisännyt.

Trekooli, menestynyt täällä kolmosella jo useamman vuoden. Märässä paikassa tuskin selviää (?). Ei ole tullut koskaan siemenestä kokeiltua, juuri eilen mietiskelin pitäisikö :slight_smile:

No sitten alan metsästää valmista. Ketjukirjeestä vaan otin siemeniä ja kylvin ne kylmäkäsittelyyn. Varma tapa tietysti on ostaa taimi;-))