Tämä voimakkaan värinen kukka on minulle ihan uusi tuttavuus. Kultalakan pitäisi olla kaksivuotinen, mutta nämä kukkivat jo täyttä häkää.
Tämä voimakkaan värinen kukka on minulle ihan uusi tuttavuus. Kultalakan pitäisi olla kaksivuotinen, mutta nämä kukkivat jo täyttä häkää.
Ehtiikö kultalakkaa kylvää vielä tänä kesänä ensi vuotta ajatellen?
Välke,kasvatitko siemenistä nuo kultalakat?
Vaikka keskustelimme kultalakoista jo tuolla chatissa, niin vastaan vielä tähän, ettei Lumin kysymys näytä irraliselta. Kasvatin kultalakat siemenistä, jotka laitoin purkkeihin ja ulos aikaisin keväällä. Purkeissa kasvuun lähteneet pikkutaimet siirtelin penkkeihin, jossa ne alkoivat kukkimaan yllätyksekseni jo loppukesästä. Laitoin siemenet siis liian aikaisin kasvamaan. Olen ymmärtänyt, että kultalakka on kaksivuotinen, mutta hieman hankala talvetettava suomen oloissa? Minä en jättänyt noita kukkineita enää penkkeihin, koska tarvitsin tilaa syksyn istutuksille, joten talvehtimisesta en osaa sanoa mitään.
Kerrotko vielä koska siis kultalakat laitoit tulemaan? Itse toivon niiden kukkivan tänä kesänä, viime viikolla laitettu tulemaan, mutta ehtinevätkö? Se talvehtiminen minuakin nääs epäilyttää.
Minulla on venäläisiä kultalakan siemeniä. Cheiranthus annual. Nimestä päätellen siis yksivuotisia. Kylvöohje huhti-toukokuussa sisään ja kukkii kesä-heinäkuusta - lokakuulle asti. Kasvaa kukkivaksi 7-14 vkossa. Kasvin pitäisi kestää -5 asteen pakkasta.
Mutta onko tämä eri kultalakka?
Tässä on mun kaksi kultalakkaa - kuvattu 2.9. 2008. On eri mallia kuin Välken…Nämä minun kultalakka- siemenet oli Euffiksen siemenkirjeestä alkuvuodesta 2008 ja kylv. 29.3.2008… ja nimellä Erysimum Gold Shot/kultalakka. Kiitokset Euffikselle! Mutta eivät selvinnet minullakaan talvesta - koska viimekesänä näistä ei ollut mitään jäljellä… (mökkipiha on 1a:ssa) Montako sorttia kultalakkaa on nyt sitten olemassa? Tämä minun on ehkä perennatyyppiä ja Cheiranthus kesävariaatio…
Viime keväänä (2009) sain Huutonetin kautta ostettuja lisää kultalakkasiemeniä (ilman lat.nimi) - mutta ne eivät edes itäneet - joten ei ole tieto siitä mallista…
Mutta jännä ja erikoinen kasvi…
Mulla on kanssa huutiksesta vaan kultalakan nimellä, ja sillä tiedolla että keltaisia. Sen lisäksi laitoin ulkomaalta ostettua "english wallflower, Cheiranthus Cheiri Blood red" jonka senkin olen kultalakaksi käsittänyt…
muoks ne mun huutisostot kyllä itää, parhaillaan
Ne minunkin on huutissiemeniä ja itivät oikein hyvin. Kylvöpäivämäärää en laittanut ylös, mutta kylvin suoraan ulos ja sanoisin, että se oli ehkä huhtikuussa?
Ilmeisesti suoraan uloslaitto olis ollut se juttu huutissiementen kanssa… Niitä on jäljellä - siis loput ulos, sitten joskus kun…
…eli on vallan mahdollista että saan kultalakkoja kukkaan tänä kesänä–jos kesä nyt muuten on otollinen.
Minun kultalakkani on värisekoitus. Kukat ovat saman näköiset mutta joukossa punertavaa, valkoisenkirjavaa oranssin ja keltaisten joukossa. Nämä siis kuvassa. Totuus paljastuu keväällä kun siemenet itävät.
viikonloppuna meidän vuosikausia mirkun keltaisena kulkenut kukka sai lopulta nimen: kultalakka. täsmälleen saman näköinen kuin välkkeen ketjun aloitusjutussa oleva.
kukkinut vuosia vaihtaen paikkaa. ilmeisesti hyvinkin kaksivuotinen, mutta kylväytyy itsekseen (vrt esim harjaneilikka, harmaakäenkukka)
Onkos kukaan viime vuosina kasvattanut kultalakkaa? Olen näköjään tilannut tän siemeniä viime syksynä. Markkinointinimenä on ‘Wallflower Persian Carpet’. Ilmeisesti tämä kukkii vasta toisena vuonna. Ajattelin kokeilla, josko aikaisin kylvettynä saisin kukkia jo ekana vuonna.
Ainakin nää itivät tosi helposti. Mullasta nousi viidentenä päivänä piippoja ja kahdeksantena näyttää jo tältä.
Sain talvetettua viime vuoden kylvökset ruukuissa kellarin viileydessä. Nyt ensimmäiset kukinnot ovat avautumassa.
Tämä näyttää värien puolesta lupaavalta. Keltaisista en niin välittäisi. Pääsen huomenna tuoksuttelemaan.