Lisään tällaisen otsikon jos sopii, sillä en ainakaan löytänyt keskustelua kultapalmusta.
Kuuluuko sen varret olla tyvestä ruskeapilkulliset? Ostin vasta joku aika sitten tällaisen yksilön ja aivan varmasti olen kastellut sitä vain kerran viikossa (nytkin on mullanpinta ihan kuivaa), mutta varsien tyvet vain ruskettuu ja kuolee kokonaan. Olenko minä tosiaan näin surkea kukanhoitaja, vai olikohan tuossa kasvissa jo kaupassa joku "tyvilahotauti", onko sellaista? Kasvi on huoneen kulmassa jossa kyllä on ikkunat molemmin puolin.
Näin tuuhea sitä oltiin siis ostettaessa, vaan kyllä on kovasti jo harventunut:
Pilkut kuuluvat asiaan. Ne ovat hyvät, lajille ominaiset tuntomerkit. Ruskettuminen voi johtua ihan vaan paikanvaihdosta mutta myös liian kuivasta huoneilmasta. Sumuttele ahkerasti haalealla vedellä. Se myös on aika kova kuluttamaan vettä, joten kastellakin saa suht usein mut multa saa kyllä näin talvella kuivahtaa hiukan. Kultapalmu viihtyy parhaiten oikein valoisassa paikassa mutta ei auringonpaahteessa. Toivotaan, että palmusi sopeutuu kotiisi ja alkaa ryhdistäytyä uuteen kukoistukseen!
Kiitos hoito-ohjeista. Kasvi on siis tuolleen kulmassa kun myyjä sanoi ettei tykkää suorasta auringonpaisteesta, ikkunat vierellä on etelään ja länteen. Toivotaan tosiaan että selviää vielä paikanvaihtojärkytyksestä.
Mulla on kans hieman onkelmia oman kultapalmuni kanssa. Lehtien kärjet kuivuu ja muuttuu siten myös ruskean värisiks. Oon kastellu ja multa pysyy kosteana kyl. Kuulin jostain sellast et b-vitamiinin puutostila ois kans mahdollinen? Oliko tää kusetusta vaiko voiko sellanenki olla näil onkelmana?
En usko b-vitamiinteoriaan. Kasvien ei pitäisi mitään vitamiineja tarvita. Joku ravintoaineen puutos tietysti on mahdollinen.
Mä myös hankin reilut pari viikkoa sitten kultapalmun. Jo noin viikon päästä sen lehtien kärjet olivat kuivuneet. Ajattelin syyn olevan siinä, että oli ehtinyt vähän kuivahtaa. Vaihdoin sen heti ostettuani saviruukkuun, jossa tietysi multa kuivuu aika helposti. Siirsin sen tänään lasitettuun ruukkuun, pysyy kosteampana. Kovin kuivaksi se multa ei päässyt, että en sitten tiedä oliko syy alunperinkään siinä. Ettei olisi vaan ottanut nokkiinsa ruukunvaihdosta ja olosuhteiden muutoksesta. Toivottavasti tuosta toipuu vielä.
mulla kultapalmu kuivattaa kokonaisia oksia ja ruskistaa lehtien kärkiä… mikähän mättää? edessä alhaalla näkyy kuivunut oksa ja keskellä näkyy miten se kuivattaa lisää oksia…
Minulla kuoli kokonainen jättimäinen kultapalmu aikoinaan. Viihtyi mahtavasti muovisessa ruukussa, mutta kun sitten vaihdoin saviseen, niin kastelu ohjeiden tunnollisesta noudattamisesta huolimatta heitti henkensä.
Silloin vasta kyllä aloittelin kukkien parissa, joten syynä on voinut olla vääränlainen multa, istutussyvyys, ravinteet jne. Kastelu taisi olla siihen aikaan ainoa mikä pysyi mielessä
Oliskohan ihan tämä suomen pimeä ja kuiva ilma syynä et huonekasvit voivat vähän huonosti, kyl ne siit taas piristyy ku valoa ja kosteutta tulee enemmän
ahtaissa purkeissa kyllä viihtyvät, että ei kannata tarpeettomasti vaihtaa ellei hirveesti juuria ruukun alla. ahkera sumutus voi auttaa ja muutama aste talviaikaan lämpöä pois…
puhun yksin mutta ei se mitään.eli sain selville että ph ois hyvä olla 6-6.5…ja ylemmät ph arvot alkais sitten ruskettaa kasvia.liika kastelu ja liian vähänen kastelu saa aikaa samanlaisia vaurioita.onko tää nyt fakta tietoa ?
Kaksi Kultapalmua saa parasta aikaa tehohoitoa. Eilen kun kastelin päätin antaa näille vielä mahdollisuuden. Molemmat ovat talven aikana ränsistynyt täysin. Vaihdoin mullat ja ruukut ja aloin parturoida kamala määrä ruskeita ja kuivuneita lehtiä ja varsia. Sieltä kaiken kurjuuden seasta paljastui kauniita palmunlehtiä ja paljon uusia alkuja. Korkeutta näillä ei ole kun ehkä metri kun kaikki kuivunut poistin, nyt ovat hienon ja hyvinvoivan näköisiä. Piilotin multaan ravinnetikkuja ja kasteluvedessä oli ravintoliuosta. Saavat olla tuossa viikon tai kaksi että heräilevät kunnolla. Viime kesänä ne olivat ulkona myöhäiseen syksyyn. Myös tänä kesänä olisi aikomus siirtää ne ulos.