Tänä keväänä on muuten ollut mieletön kukinta kultasateissa. En ole 11 vuoteen moista nähnyt kun ollaan täällä asuttu. Ihan TÄYNNÄ kukkia, ja on näkynyt olevan muuallakin missä pensaita olen nähnyt - ja nehän näkyy kun hyvin kukkivat:-)
Annitainen ja Eripari, kiva kun olitte huomanneet, multa jäi se paikkojen esittely oikeesti tosi huonolle :(
Tuomipihlaja, etupihalla (aidan sisäpuolella) autotallin seinän vierellä.
Siirsin puolitoistametrisen kultasateeni rannasta nyt vihdoin lopulliselle paikalleen. Nyt pidän peukkuja että jää henkiin ja kastelen jottas juurtuis. Onko kellään kokemusta tän kokoisen siirtämisestä ja lähinnä että onko onnistunut? Toin isolla paakulla kyllä.
On kokeumuksia—Mulle siirrettiin 2 ja 3m korkeita kultasateita. Ne onnistuivat hyvin (tosin ne kituu 2-3v, kun juurtuvat ensiksi).
Tänä vuonna meinasin siirtää 2m ja 3-4m korkeet kultasateet pihanportin molemmillepuolille, portti olisi Kultasateiden kukkiessa ollut näyttävä.
Mutta luovuin siitä koska ne yksilöt on ns siemenlisäystä. Ja kuulemma myytävät Kultasateet on ns vartettuja, jotta ne kukkisivat paremmin.
Oi, se olis kyllä ollut tosi mahtavan näköinen kukinta-aikaan! Tuo on kanssa siemenestä peräisin ja pienenä siirretty pariinkin otteeseen. Nyt oli venähtänyt hyvin kokoa, mutta kun vasta nyt sain sille arvoisensa paikan niin pakko oli retuuttaa vielä kerran. Hyvä tietää, että kitukausi tulossa niin se kyllä kestetään kunhan vaan jää henkiin!
Ostin mä pari Kultasadetta viime syksynä alennusmyynnistä, jos ne on elossa maakellarissa vielä, niin laitan ne portin molemminpuolin. Aikaahan siinä menee vuosia enemmän, kuin jos olisin siirtänyt isommat yksilöt takapihalta pihan portille.
Sitä ihanuutta voi kyllä jonkun aikaa odotellakin!
Jooo—ainankin 5-6v Ooooodottavan aika on ppiiittkäääää…
Ja sit kun alku kuitenkin on että tulee yksi tai muutama kukkaterttu vaan Mutta siitä tulee upee kun se päivä koittaa että täydessä kukassa on. Kyllä se tulee!
Minulla on Joensuun kupeessa Kultasade ollut n.10 vuotta,ei ole paleltunut eikä kukkia näkynyt.Kasvatin sen siemenestä.Odotellaan kukkiiko .paleltuuko vai syökö jänis!
Nyt se päivä saattaa vihdoin koittaa eli neljä vuotta sitten siirsin lopulliselle paikalle kultasateen. Se onneksi juurtui loistavasti ja on nyt sellainen reilu pari metrinen puska. Ja ekat nuput on nyt tullut… jos ei tää kaamea riepotteleva tuuli
riuhdoin niitä irti.
Viime talvi oli suosiollinen kultasateelle. Täynnä kukkia. Itse olen tämän siemenestä kasvattanut ehkä 13 vuotta sitten.
Sain koulittua ensimmäisen itäneen 10 kylvämästäni siemenestä. Ne muut eivät ole vielä itäneet tai nousseet pintaan saakka. Jään odottamaan kukintaa seuraavan seitsemän vuoden aikana. Ikuinen optimisti?
Eiks noi siemenet idä aika helposti.,?
Hernekasvit taitavat keskimäärin itää helposti. Idättämisohjeissa suositeltiin stratifioimaan siemenet kuumalla vedellä, kunnes ne alkavat paisua. Muuten itämistä saa odotella usemman kasvukauden. Liotin siemeniä kahden päivän ajan ja vaihdoin hanakuuman veden kahdesti ennen kuin muutamasta herneestä irtosi musta kuori ja kaikki paisuivat ainakin kaksikertaisiksi. Idätys 15-20 °C. Tuo eka nousi mullan pintaan yhdeksäntenä päivänä viikko sitten.
Tiedä sitten, onko oikeita ja vääriä tapoja kylvää siemeniä. Stratifioinnin tarkoitus lienee nopeuttaa itämistä kasveilla, jotka vaativat kylmä/viileä/lämmin -jaksojen vuorottelua ennen kuin suostuvat itämään. Siementen kasvuhormonit aktivoituvat erilaisista tempuista kuten kulkeutumisesta eläimen happaman ruoansulatuksen läpi, jotta kuori pehmenisi tai ihan luonnon normaalista lämmönvaihtelusta. Kultasateen siemenet taitavat itää pudonneina myös luonnossa, mutteivat taida helposti selvitä pikkutaimina, jos vuotuinen lämpösumma jää meillä I-vyöhykkeestä pohjoiseen vajaaksi. Mikroilmasta vaikuttaa monesti selviytymiskykyyn.
Luin kultasateen idätysohjeita ja niistä tärkeimmät taisivat olla ylipäätään liotus, jotta siemenet turpoaisivat ennen kylvöä ja idätys 15-20°C lämmössä. Mulla edelleen vain 1/10 siemenestä on itänyt. Taimi on nyt noin neljän sentin korkuinen ja siinä on muutama oikea lehti. Sirkkalehdet putosivat itsestään.
Täällä lukitaan runsaasti.
Kultasade (Kaljukultasade), Laburnum alpinum
Kaljukultasade kasvaa alkuperäisenä Etelä-Euroopassa. Kasvupaikkoja ovat tuoreet, runsasravinteiset, lämpimät ja kiviset paikat harvoissa metsissä ja pensaikoissa. Laji on kalkinsuosija. Se kasvaa 3–10 metriä korkeaksi pensaaksi (Suomessa 3-5 m) tai pieneksi puuksi. Oksat ovat vihreitä ja yleensä kaljuja.
Kukinto on 20–35 cm pitkä riippuva terttu. Kukat ovat keltaisia, tuoksuvia ja 14–18 mm leveitä. Kukinta-aika on kesä–heinäkuussa. Kasvi on myrkyllinen, joten se ei sovellu esimerkiksi lastentarhojen tai lasten leikkipaikkojen läheisyyteen.
Suomessa kaljukultasade menestyy maan eteläosissa vyöhykkeillä I–II.
Kuva: Kaljukultasade
Lähde: Wikipedia
Myrkyllinen puu mutta kaunis.