Heissan!
Istutin viime kesänä noin metrin kokoisen kultasateen taimen tänne 3s vyöhykkeelle. Nyt on kevät jo näin pitkällä eikä mitään merkkiä lehdistä!?! Puu on elossa, taipuisat oksat jne. jänikset ei ole maistellu...
Onko syy vain nämä koleat ilmat? Odotan NIIN lujasti että puu kasvaisi täyteen loistoonsa
Minun kultasateessani 1b:llä on aika pienet lehdet, kun taas muissa puissa ja pensaissa on isot lehdet - jopa kukat. Kultasateeni on aurinkoisessa etelä rinteessä.
Kakkosella pullistuu vasta silmut.
Täällä kolmosella ei näy kuin joissain pieniä silmuja , mutta kuitenkin senverran, että elossa on, se on pääasia
Minulla täällä vitosella on jo pienet lehdet...
Oli ihan pakko laittaa tämä... tosin kultasade talvehtii kellarissa.....
...elikkäs odotellaan vain lämpöisiä kelejä
Sain pari vuotta sitten keväällä kultasateen siementaimia 2 kpl. Toinen kuoli ekaan talveen ja tänä keväänä näytti toinenkin heikolta. Sen varren päähaara oli talven aikana haljennut ja ajettelin jo moneen kertaan sen nypätä pois ja heittää kompostiin. Mutta onneksi en tehnyt mitään, muutama päivä sitten huomasin että haljenneen haaran alapuolelta on lähtenyt rungosta tulemaan kolmesta kohdasta uutta vihreää versoa! Kerrankin maltoin odottaa ja se kannatti
Minulla on viime syksynä istutetuista kultasateen siemenistä itänyt kaksi! Tosin itävyysprosentti ei nouse kovin korkeaksi kun mielestäni pistin kahdeksan siementä multaan, mutta ehkä ne muut on vaan hiukka myöhäsempiä.
Tosin ei mulla oo vielä paikkaakaan noille katsottuna eli ei haittaa jos jää vaan kahteen taimeen, eipähän tartte ruveta koulimaan kun nuo ovat eri ruukuissa.
Minkälaisen käsittelyn kultasateen siemenet vaativat, jotta ne itäisivät?
Keräsin viime syksynä kultasateen siemeniä. Säilytin ne suodatinpussissa, kunnes maaliskuun alussa, 1vrk:n liotuksen jälkeen, kylvin siemenet.
Mikä meni pieleen, kun yksikään ei ole vielä itänyt?
Sikälimikäli olen oikein ymmärtänyt kultasateen siemenet eivät tarvitse kylmäkäsittelyä.
Hinnes, mielestäni ne tarvii kylmäkäsittelyn. Olen vasta keväällä ottanut puussa roikkuvat ''''siementertut '''' ja kylvänyt.... itivät kyllä aika nopeaan.
Jaaha, sitä mä vähän arvelinkin, että joku on pielessä.
No, onneksi kylvin syksyllä osan siemenistä maahan. Ehkäpä ne itävät, tosin ei sielläkään mitään näy.
Syksyllä kerään uudet siemenet.
On tylsää ostaa aina kaikki taimet kaupasta. Varsinkin kun kultasateet on yleensä Tanskalaisia tai Hollantilaisia
Hinnes, haluatko talven ulkona olleita siemeniä, muistaakseni sinne jäi vielä roikkumaan , en ole aivan varma, tarkistan huomenna ? Mutta jos haluut, laita hölöä.
Nyt on taas kysyttävä että millainen on kultasade? Olisko kuvaa?
tälläinen on kultasade...
Puutarha.netin kasvikortistossa (sinne pääsee tuosta vasemman laidan palkeista) on myös hyvät kuvat kultasateesta.
Hei! Meidän kultasateet (2 kpl) ovat nyt olleet kasvamassa 8 vuotta ja parin viime vuoden aikana kumpaankin on ilmestynyt pari kukkaa. Mitenkähän niitä pitäisi oikein lannoittaa, että kukkisivat paremmin??
Kultasade tykkää ainakin kalkkipitoisesta maasta. Itse en ole mitenkään lannoitellut, kalkkia heitän juurelle, ovat jo niin isoja ja vanhoja, kukkiakin on tullut joka vuosi, joskus enmmän ja joskus vähemmän.
Kultasateessani on nyt kukat. Pelkäsin ettei ala kukkimaan.
Täälä 3sella ollaan sitten kuukausi myöhemmässä. Nyt vasta on lehden alut! Kultasade on paikalla mihin koko päivän paistaa aurinko, että lämmin pitäisi olla. Kuinka tämä muuten tarvitsee vettä? Olen aika runsaasti kastellu
Kultasade alkaa kukkia Espoossa.Kukkia jonkun verran, ei mitenkään hirveästi, Mutta kiva kun edes vähän.