Kultasade, Laburnum alpinum

Täällä kolmosella  kukkii kultasade todella huonosti tänä vuonna, mutta lehdetkin tulivat myöhään, joissain oksissa on vasta silmuja ja toisissa oksissa nuppuja...vähän epätasaista kasvua  apea

Parin korttelin päässä, tyhjällä tontilla on vuosia kasvanut kaunis kultasade. Ilman hoitoa viime vuonnakin siinä oli komea kukinta. Vaan tänä vuonna osa yläoksista on kuivunut ja kukinta vaatimaton. Kukkatertut ovat ehkä vain 15 cm pituisia, melkeinpä puolet aiemmasta.

Mikähän mahtaisi olla paras aika istuttaa kultasade? Se on kyllä niin hieno, että haluaisin kokeilla. Ja millaiseen paikkaan olette sen istuttaneet? Täällä meilläpäin näin yhden niin ison ja upean kultasateen, että mykistyin. Tosin se oli kasvanut paikallaan jo kauan, mutta ilmeisen viihtynyt.

Kultasade on minullakin ollut hakusessa alkukesästä asti kun Satuesilla näin sen oikein luonnossa,olipa komiat kukinnot.Nyt tiedän missä ainakin kolme taimea on myytävänä,olin isännän kanssa liikkeellä niin eikös alkanut heti märiseen että mihin sopii.Jestas sentään meillä on tosi iso piha mutta kun mitään ei sais istuttaa ruohonleikkuun takia.Heh,meen yksin joku päivä sen taimen hakemaan.Tuntuu olevan kyllä kans vähän oikukas,miks mä aina semmosiin ihastunhymyHeh tarkoitan kasvia

Satues. Sinulta saamani kultasateen siemenet ovat itäneethymy. Kiitos Sinulle.

Tosin nyt alkaa näyttää siltä, ettei niitä kolmea enempää taida itääärtynyt. Mulle tää kultasade on jotenkin vaikea.

Tässä vielä kuva näistä kolmesta rohkeasta.

Kohta alkaa koulinta...

Hinnes, sepä kiva että ainakin jokunen iti , vaikka kauan kesti, luulin jo että olivat aivan viallisia silmän isku Nyt odottelen seuraavaa kuvaa, jossa on komeat kukkatertut naurua

Juu, kukkaterttukuvat tulee sitten ennen ensilumia.

(Mutta minä vuonna?)naurua

Hämmästellen siirrän ilmoitukseni Kultasateen taimista tähän ketjuun. Olen näkemäni perusteella pitänyt sitä puuna, mutta olkoon sitten pensas. Emotaimi, josta pikkutaimeni ovat peräisin on n. 5-metrinen, pensas siis. Ja muuallakin täälläpäin olen nähnyt komeita rungollisia kultasateita, puun mitoissa. No, joka tapauksessa sain nipun pikkutaimia joista joutaisi muutama haluaville. Ottakaa yhteyttä!

kiitos, nopsis. - hämmästellään yhdessä teidän seutunne suotuisia kasvuoloja.

ja nyt kun kaikki kultasade-jutut ovat yhdessä kohtaa, voidaan ihan hyvin siirtää puihin, jos niin haluatte.

En tarkoittanut viestiäni mitenkään ilkeilyksi, mai-lee! Olen vaan ihan vilpittömästi hämmästynyt, koska kaikki kultasateet joita olen nähnyt (yhtä vuosittain nyrhittyä lukuunottamatta) ovat minun mielestäni puiden mitoissa. Ehkä kasvupaikka korkeiden mäkien laella on jotenkin edullinen niille. Liityn mielelläni aina olemassaolevaan ketjuun, mutta en ole vieläkään oikein oppinut niitä jo olemassaolevia etsimään, hätäinen kun olen!

Minkä kokoisia taimia nopsis?

ei huolta lain. - itsekin löysin kultasadetta mainittavan sekä puuksi että pensaaksi. oma muistikuvani on kotipihan parikymenvuotiaasta kolmisen metriä korkeasta ja ainakin saman verran läpimitaltaan olleesta pensasmaisena kasvaneesta yksilöstä. pitäisikö mennä katsomaan, miltä se nyt melkein 40 vuoden jälkeen näyttää?

hätäiselle luonteelle en osaa parannuskeinoa keksiä; omani on ollut samanlainen jo yli kuusi vuosikymmentä, mutta haku "kultasade" ei vienyt niin paljon aikaa, että olisin vielä siitä hermostunut:-)

Vauvoja vasta, olisko 15 cm niin että kirjekuoressakin kulkisivat. Ja emo oli tosiaan iso, kasvaa kuivalla kalliotontilla täällä Kymenlaaksossa. Monihaarainen joten lienee paleltunut tai puput syöneet alkuvaiheessa, mutta nyt elinvoimainen. Viitisen metriä korkeutta.

Kuinkahan se kultasade pärjäisi täällä Elimäen savimaassa? Aurinkoista paikkaa kyllä piisaa, mutta kuivaa ei niinkään. Olen kyllä heikkona kaikkiin tuoksuviin -kukkiin, pensaisiin, puihin- joten jos savinen kasvualusta ei ole täysin poissuljettu, ottaisin mielelläni yhden taimen tännekin kasvamaan.

Otapa kokeiluun! Elimäen savikoilla kaipaisi varmaan kukkulan tai edes kumpareen, suojaisen paikan ja suojapuustoa. Mutta kun niitä tuossa on, niin tule hakemaan. Ensin kannattaa laittaa vaikka mihin suojaan, jotta pääsee jaloilleen, siirtää sitten...

Kiitos Nopsis, kokeilukoti valmiina. Soittelen huomenna niin sovitaan milloin voin (taas) ajella teilläpäin

Hei mai-lee, entä kun aloittaa kohdasta puu...

Olisiko Nopsis niitä kirjekuoritaimia vielä jäljellä? Voisin yhden - kaksi saada sijoitettua (koti - mökki). Ne on tosi myrkyllisiä, joten luulisi että säästyisi pupuilta. Katsura pitää mennä vielä tänään suojaamaan.

hernekasvina on pupujen suurinta herkkua,

kukka-aiheet muodostuvat syksyllä, pitäis saada talvehtimaan...muuten ei ole iloksi

Luulenpa että sinullekin riittää, tarkistan huomenna ja jos, niin laitan ma postiin etteivät kuivu postiss vkln yli.