Kultasade, Laburnum alpinum

Kiitos Nopsikselle taimesta! Taidan huomenna hankkia sangollisen tai pari hiekkaa jostain tänne Eli(savi)mäelle ihan tätä pikkuista varten

Pahus, olisit ottanut mukaasi meidän "hiekkalaatikolta"...

Nopsis, siemenkirjeessä on kultasateen siemeniä. Riittääkö niille jääkaappi kylmäkäsittely vai pitääkö viedä ulos pakkaseen

Kultasade ei kaivanne kylmäkäsittelyä, mutta siementen liotus kellonympäryksen verran olisi avuksi itämisessä.

Luonnossahan saa kylmäkäsittelyn, mutta en mene sanomaan varmaa kun en ole siemenestä itse kasvattanut. Paulastiina varmaan tietää. Jos siemeniä on paljon, voithan kokeilla monin tavoin. Älä kuitenkaan heitä suoraan pakkaseen, vaan anna jäähtyä hiljalleen, jos ulos viet. Ja peitä hyvin hankeen! Ja vot kokeilla niin, että kylvät lämpimässä, jos ei ketään näy, laita jääkaappiin ja taas muutaman viikon päästä länpimään.

OK,kiitos Paulastiina ja Nopsis.

Ystäväni Lohjalta kaipaa omaa kultasadetta. Paras mahdollinen löydös olisi jo taimea kookkaampi puska. Onko sinulla ylimääräistä kultasadetta tai tietäisitkö mistä sellaisen voisi hankkia? Kohtuullisen matkan päästä Lohjalta. Nouto onnistuu. Yksärinä voisi yhteystietoja tarjoilla, mikäli näin onnistuisi hankkia kultasade…

täällä pensaissa on jo valmiina joltisenkin mittainen ketju. muistaakseni tässäkin pähkäiltiin samaa, kun toisilla kasvaa upeana puuna ja me tavalliset viljelijät saamme tuskin pensaan kokoisen pihoillemme:-)

Oletteko saaneet kultasateen kasvamaan? Ostin tänään Laburnum alpinum lajikkeen, kuinkahan täällä Hämeenlinnan seudulla mahtaa pärjätä, lämmin paikka ainakin on olemassa ja hiekansekaiseen multaan käskettiin istuttamaan.

Onko kenelläkään kokemuksia, olisi kiva lukea niistä.

Kiitokset!

Terveisin Katheriina

Katheriina (profiili 152283) kävisitkö laittamassa itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Se tehdään tuolla oikeassa yläkulmassa olevassa "oma profiili"-kohdassa. Tämä viestisi siirretään pensaisiin, mikä on sen oikea paikka.

syksyllä jäi itselleni 12 kpl kultasateen siementaimia. pitkään näyttivät pelkiltä tikuilta, mutta tänään kolmella silmäparilla tarkistimme: yhdeksän on varmasti elossa, yksi oli niin kuollut, että nyppäisin jo kompostiämpäriin, kaksi ovat tarkkailussa, josko sittenkin.

Ostin viime viikolla Pinsiöltä itselleni kultasateen ja lappu purkin kyljessä väitti, että viljelymaa Suomi/Pinsiön taimisto. Kysyin myyjältä onko asia tosiaankin niin, mutta ei osannut vastata täh?. Mietin vain hiljaa mielessäni, että onko mahdollista, että jos tainta tarpeeksi monta vuotta kasvatettu täällä kotoisessa maassaamme niin se ikäänkuin muuttuu suomalaiseksi?? Tai olisinko kenties saanutkin ihan oikeasti suomalaisen kultasateen taimen? Minäkö epäileväinen Tuomas... ihmetys

Ainakin siemenlisäys on ihan kotioloissakin mahdollista. Omanikin on täällä pentissä vaihtarina saatu kotimainen.

viime vuoden siemenkylvötaimista on minulla itselläni vielä jäljellä 8 kpl. kovin ovat pieniä. pitänee useita vuosia kasvatella ennen kuin ovat asiakkaille kelpaavassa kunnossa. onneksi en ole kauppias; ystäville ovat pikkuaimet hyvin kelvanneet.

Onko jollakulla ihan varmasti siemenestä kukkivaksi puuksi kasvatettu kultasade? Minä kun olen siementainta monta vuotta vaalinut, ja sitten viime viikonloppuna yksi meillä käynyt vieras väitti, ettei siemenestä kasvatettu kuki. Enpä osannut vastaankaan väittää, vaan osaatteko te?

Kyllä olen siementaimia itsekin onnistunut kasvattamaan ( sirkkalehtiasteella vasta tosin naurua ), mutta tämä yksilö jonka ostin oli reilu puolimetrinen ja haaroittunut, eli paljon vuosia takana... Heräsi vain epäilys, koska aiemmin en ole kotimaista tainta taimistoissa bongannut ja kotimaisuus saikin minut sen ostamaan

Tällä sivustolla väitetään, että kasvia lisätään joko siemenistä tai pistokkaista. Törmäsin sitten mietteissäni darwinistiseen (?) tai filosofiseen ongelmaan.

Miksi siemenestä kasvanut ei kukkisi? Eikö se sitten olisi kasvi, joka lisääntyy vain kerran. Eli emo kukkisi ja lisääntyisi, mutta poikaset ei. Eikös se kuolisi sukupuuttoon aika nopeasti?

Meillä on pihalla iso, lähes 30 v kultasadepuu. Miten siitä otetaan pistokkaita? Osaisiko joku kertoa… Oksia pitää joka tapauksessa karsia, kun roikkuvat nurmikonleikkaajan niskassa :slight_smile:

Vähän tuo väite minuakin oudoksutti, mutta onhan niitä sellaisia kasveja, joita ei voi siemenestä lisätä. Tosin ne sitten eivät varmaankaan tee lainkaan siemeniä. Ja eläinmaailmassahan aasi ja hevonen kyllä risteytyvät, mutta jälkeläinen, muuli, ei kykene lisääntymään.

Mutta nyt taas tyytyväisenä jatkan tuon onnettoman taimen hoivaamista, kiitos nanikka. Sille on käynyt kaikki mahdolliset onnettomuudet, mitä vain puun taimelle käydä voi, mutta siinä se vaan edelleen porskuttaa. Kestävä se ainakin on.

Nauhuska, olen joskus saanut joltain penttiläiseltä oman kultasadepistokkaani uudesta kasvusta leikattuna. Pidin sen vedessä muovipussipäällä, en ihan suorassa auringossa, muistaakseni jonkun viikon. ( tästä on jo useampi vuosi) Sitten istutin sen hiekan sekaiseen multaan. Nyt en muista pistinkö sen vielä syksyllä maahan vai vasta seuraavana keväänä. Kannattaa suojata jänösiltä. Minulta on onnistuneet kerran syömään matalaksi.

Joku täällä voisi ehkä tietää lisäysmenetelmästä enemmänkin. Ajattelin kokeilla kyllä jasmikkeen lisäämistä tänä kesänä samalla tavalla. Joskus olen onnistunutkin…