Kurjenmiekka: Hollanninkurjenmiekka, Iris hollandica

Ostin Anttilasta sinisävyisen sipulipakkauksen, jossa on hollanninkurjenmiekkoja (Iris hollandica Blauw). Netistä löytyy suomeksi huonosti tietoa ko. lajikkeesta. Esim. kuinka korkeaksi kasvaa? Onko kenellä kokemuksia talvettamisesta maassa? Ainakin pakkauksessa sanotaan istutusajaksi syys-marraskuu.

Googleta ihan vain sillä Iris hollandica -nimellä. Pitäisi alkaa löytymään . Se Blauw on pelkkä väri.

Tunnetko Iris hollandican, hollanninkurjenmiekan? Ostin tänään pussin ja kuukkeloin tietoja, joita ei tosiaankaan kovin paljoa löydy! Niinpä palasin kyselemään tänne missä on uskomaton tietopankki kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin :slight_smile: On niin lyhyt tämä ketju, että vähän mietin onko tästä olemassa jossain muualla toinen missä keskustelua on käyty enemmän?

Se siis on esikasvatettava, mutta milloin? Onko huhtikuussa aloittaminen liian aikaista jos sen siirtää ulos kesäkuun puolivälissä kun halloista ei ole vaaraa?

Onko sillä “mielitekoja” kasvupaikkansa suhteen; kostea? kuiva? aurinkoinen? varjo? kalkkinen? ym ym mitä vaan mieleen tulee?

Sain selville että se nostetaan talveksi ylös maasta koska ei kestä pakkasia. Kannattaisiko se istuttaa suoraan johonkin ruukkuun, ja sitten vaan ruukun nostaisi talvehtimaan? Kuinka olette menetelleet omienne kanssa, ja kuinka olette onnistuneet sipulit talvettamaan?

Maailma on täynnä kysymyksiä, ja niihin vastauksia. Kuka vastaisi näihin ? :slight_smile:

Hollaninkurjenmiekka talvehtii suomen oloissa huonosti. Itse ostin sipuleita alennuksesta myöhään keväällä ja laitoin maahan keräämään voimia. Syksyllä nostan sipulit viileään talvehtimaan ja istutan keväällä ruukkuun. Kaveriksi ruukkuun ajattelin laittaa jotain myöhäisempää kukkaa siemenestä, esim. päivänsineä.

Laitoin sipulit keväällä maahan ja yksikään ei noussut!

Minä istutin keväällä sipulit suoraan maahan. Nousi hitaasti ja heikosti. Lomalta palattuani huomasin, että olivatpa pirut kukkineetkin. Jäi vain näkemättä.

Kaikki keväällä maahan istuttamani hollanninkurjenmiekat nousivat maasta ja puolet niistä kukki elokuussaoho. Nyt alkavat lehdet olla tuleentuneita, joten on aika nostaa mukulat turvaan talveksi. Tällä kerralla keväinen nuukailuni kannatti.

Minä työnsin hollanninkurjenmiekat suoraan penkkiin ja aika myöhään vielä, ja nyt ne kukkivat ja kauniisti. Ilmeisesti kuitenkin kannattaa nostaa ne talveksi ylös?

Yllätys oli minullekin kukinta, unohdin koko pussukan johonkin nurkkaan ja sitten ei muka ollut aikaa joten pitkälle toukokuulle meni ennen kun sipolit pääsivät multaan ja olin aivan varma ettei niistä tule mitään mutta ei oikein suoraan kompostiinkaan ilennyt viskata ja nyt ovat kukassa

Maahan saavat talveksi jäädä en niitä kuitenkaan muista syksyllä kaivella ylös, pannaan sitten keväällä uusia jos siltä tuntuu.

Jahas, täältä löytyikin tietoa noista mun keväisistä ostoksista. Hyvä että hoksasin tänne katsoa koska en tienny että nuo hollantilaiset pitäis nostaa talveks ylös. Kai se pitää niin tehä jos haluaa ens kesänäkin nauttia suloisista kukistaan : / Vai onko joku saanu menemään talven yli maassa?

Nyt rupesin miettimään että jos nuo mun hollantilaiset saan syksyllä nostettua ylös ja yritän ne talvettaa niin miten ne sipulit säilytetään? Hoksasin tuosa joku aika sitte että onhan meillä kellari missä talvetus oletettavasti hoituis, en oo aikasemmin muka tajunnu... Mutta siis laitetaanko ne suoraan maasta johonki laatikkoon vai pitääkö niitä jotenki kuivata? Entä säilyykö ne ihan sillänsä vai pitääkö olla jotain peittona; multaa, lehtiä, turvetta? Onko laatikon/korin materiaalilla väliä, puinen, muovinen vai mikä?

Tässä sitä taas huomaa ettei tiiä mistään mitään, huokaus. Toivottavasti joku antaa pari vinkkiä etten tössi tätä :D

muoks. luin tuolta yleistä asiaa ketjusta topicin talvettamisesta mutta kellään ei ollu kurjenmiekkaa talvetettavana. Toimiikohan nuo muitten mukuloitten talvettamisvinkit tähänki tapaukseen?

Olin ajatellu jotenkin kuivassa ja viileessä… ehkä turpeen seassa… joka tapauksessa ajattelin muutaman jättää maahan talveksi ihan kokeilumielessä :slight_smile:

Mää aattelin kans että jos sitä pari sipulia jättäis koemielessä tuohon kohopenkkiin, lappais ensin syksynlehtiä reilusti päälle ja myöhemmin huolehtis lumipeitteestä. Muut vien kellariin ja katon miten käy. Ens keväänä sitä toivottavasti on tietäväisempi tässä asiassa :smiley:

Onkohan kelläänkään talvehtineet nämä - siis ulkosalla?

Jossakin puutarhalehdessä uusin tai toiseksi uusin numero oli juttu jostain pihasta ja niillä oli hollanninkurjenmiekat selvinneet talvesta muistaakseni useamman vuoden. Aika huono talvenkesto meilläpäin varmaan kuitenkin on.

Muoks. se oli kesäkuun kotipuutarha-lehti, jossa oli juttua kurjenmiekkoihin ihastuneista.

ostin pussillisen virosta juuri näitä hollandica sipuleita, hyvä tietää että pitää nostaa ylös syksyllä. ja ei kun odottelemaan.

Nää on kyllä kauniita Ihan mukavasti kukkivat ruukussa viime kesänä.

Mä nyt nostelen ikivanhoja topiceja. Ostin viime syksynä hollandicoja, pistin ruukun keräämään voimia ja talvetin kellarissa. Ylipäänsä oli eka kerta, kun koskaan mitään talvettelin tuolla. Joo-o. Lopputulos oli: Hanulla ei yhtään sipuleita (talvetin paljon muutakin) ja hiirillä jumalaisen täydet vatsat.

Tänä keväänä uusi yritys, uudet sipulit ruukkuun ja ilo oli suuuuuri, kun yksi kukki :slight_smile:

Menin ja ostin kaksi pussia näitä hollantilaisia. En tietty yhtään muistanut että ne on kronkeleita talvehtijoita. Onneks on tää pentti.
Mitähän noille nyt tekis, viileää talvettamispaikkaa ei varsinaisesti oo. Ehkä lykkään noi pussit pieneen pahvilaatikkoon johon ne peitän vastaavalla tavalla kuin daalian juurakot. Epäilen vahvasti että ne lähtee kyllä kasvamaan ennen kevättä, mutta ei kai tässä muutakaan voi. Ulos maahan en viitti niitä lähteä kaivamaan kun silloin ainakin menetän sijoitukseni.
Harmillinen vikaostos !