Kurjenmiekka: Kevätkurjenmiekka, Iris reticulata

Näköjään olen viime vuonna hehkutellut pomminvarmaa kurjenmiekkaa - no, tänä keväänä näyttää ruukussa olevan hyvin hiljaista. Ostin niitä lisääkin ja istutin vasta keväällä, kun ei istuttelu ulos onnistunutkaan talonvaihdon yhteydessä. Saa nähdä, tuleeko mitään pintaan kummastakaan purkista.

Minulla oli tänä keväänä enää kolme Harmonya jäljellä. Aion silti laittaa syksyllä lisää, niin kauniita ja aikaisia kukkijoita ne ovat.

Tässä epätarkassa kuvassa on kaksi eri variaatiota kevätkurjenmiekoistani. Osaatteko sanoa, onko sinisempi (oikealla) I. reticulata ja violetti (vasemmalla) I. histroides?

Heips :slight_smile:

Ihania kevätkurjenmiekkojen kuvia tässä vaan ihastelin :stuck_out_tongue:

Minun kevätmiekkani tekevät jo kolmatta vuotta vain lehtiä :frowning:

Ei oo ollut kukan kukkaa :(…Mikähän noita voisi vaivata? ideoita?

Ekana keväänä vain ovat siis kukkineet ja sitten ovat kolmisen kevättä ilmaantunet vain lehdet…:frowning:

Kurjenmiekosita en tiedä, mutta joku ystävällinen neuvoi minua lannoittamaan monivuotisia sipulikukkiani jotta ne jaksaisivat kukkia. Vanhat tulppaanini kun tuppasivat vain puskemaan pintaan lehden tai pari...

Minusta vasemmanpuolinen on reticulata. Minulla on vain niitä ja ovat tismalleen tuon värisiä tumman violettiin sävyttyneitä omissa kuvissani (ja luonnossa).

pusssukka, jonka syksyllä ostin oli nimetty iris reticulataksi. kuva oli noista oikeanpuoleisista. nyt keväällä, kun ne ovat kukintansa kukkineet, voin todeta, että puolet olivat kuvan mukaisia ja toinen puoli noita vasemmalla olevia tummempia ja kapeamman oloisia. ei loppujen lopuksi ollenkaan huono vaihtoehto, varsinkin kun vaaleat aukesivat ensin ja tummat sitten. kukintaa kesti kuukaudeksi.

Andromeedan ongelmaan voisi olla ratkaisuna myös aurinkoisempi paikka, jos sattuvat varjoisassa paikassa kasvamaan.

Siinäpä pulma minulle :S

Meillä on pihalla täyttä aurinkoa klo.12 iltaan :O…Enää en aurinkomaisemmaksi saa :(…Oon ymmärtänyt että kevätkurjenmiekat kukkii ensin ja sitten puskevat lehdet vasta…mutta minulla nuo on nyt jättänyt kukat väliin ja siirtyneet kokonaan pelkkiin lehtiin :frowning:

Ja pihaa lannoitetaan kyllä säänöllisesti kevällä kevätlannoitetta ja syksyllä syyslannotetta+ kalkitukset ja kun samassa penkissä kasvaa kesäkukkaa sitten kesämmällä niin kastelulannosta menee muulloinki kastelun yhteydessä :slight_smile:

En ymmärrä kyllä missä vikaa mutta täytyy oottaa josko nuo sitten ens keväänä taas jaksaisivat :)…toivoa täytyy pitää yllä :wink:

Kevätkurjenmiekat ..tai ainakin luulen niin...tulee lehtien lomasta.

Hienosti näyttävät kukkivan.

Muutama kevätkurjemiekka Harmony on kukassa. Mitä lie tapahtunut keltaisille kevätkurjenmiekoille, kun niitä ei näy? Ehkä pupu syönyt.

Merkurius, joko nyt? Mulla ei näy kuin pienet piipot vasta :frowning:

ja minulla ei niitä alkujakaan, olisi taantunut vai myyrille kelvannut?

Iris danfordiae / jääkurjenmiekka on siitä ikävä, että tarvitsee ehdottoman kuivan heinäkuun kukkiakseen myös tulevina vuosina tyydyttävästi… Siispä ainoa keino meidän olosuhteissa kukittaa vuodesta toiseen on kasvattaa ravinteikkaassa hiekkamullassa ja peittää kasvusto aina kesällä kivien varaan asetetulla lasilevyllä , näin kasvupaikka voidaan peittää luonnon kastelulta…