Tuulia-tuu, sitä minäkin muistelin, että kävimme vaihtokauppaa pari vuotta sitten. Sain sinulta valkoista germanikaa, viime kesänä kukki.
Minkäslaisessa maassa saatte nää viihtymään, sain pari vuotta sitten naapurilta muutaman taimen. Sillä ne kasvoi ja kukki kuivassa savimaassa puun alla aamupäivän auringossa. Pistin niitä eri puolille pihaa eikä oo vielä kukkinut. Mites istutus syvyys?
aika kuiva paikka saa olla, mutta seuraavan vuoden kukkimista varten varmaan kesähoito on tähdellistä. Istutus maavarsi ´makuulleen´ ja juuret alaspäin, ja kastelun jälkeen mukulat näkyy maan pinnalla. Jossain olen kuullut, että jos kukkapenkin kasvusto varjostaa paljon iristen juuria, niin se ei jaksa kukkia seuraavana vuonna.
joo kiitos hyvästä vinkistä. minäkin jostais kuulin et mukulat pitää jättää maan päälle, hyvä et sain varmistuksen siihen. pitää siirtää loputkin kuivaan paikkaan ja toivoa parasta.
Maatiaiskurjenmiekka ja taatankurjenmiekka kestää hyvin kosteutta. Mulla molemmat ovat kasvaneet 07 vuodesta jokirannassa, jossa on sekä talvi- että kevättulvat ja siis tosiaankin kasvun jo näillä lähtiessä käyntiin voi vettä juurien/kasvien päällä olla hyvinkin vielä 20 cm.
Eli nämä eivät ole tosiaankaan ronkelia vedelle. Taatankurjenmiekan väri on kuivassa paikassa ruskeampi, mitä tuolla märjässä paikassa.
Muutenkin olen huomannut, että tarhakurjenmiekat selviävät hyvin näissä märissä olosuhteissa, eli ei ole pelkästään siperiankurjenmiekan paikkoja märät alustat.
Enemmänkin vaikuttaa tuo istuttaminen, jos istuttaa liian syvään niin tulee lehtiä, mutta ei kukkia.
Minun ihanaiset siniset kukki viime kesänä niin komeasti. Sade haittasi kuvaamista tosi paljon koko kesän.
Taatankurjenmiekka on hakusessa vielä, se kun on niin ihanan näköinen.
Koitin noista viestien päivämääristä päätellä kukinta-ajankohtaa maatiaiskurjenmiekalle, mutta en saanut selkoa.
Meillä on rutikuivassa ja paahteisessa etelärinteessä tuommoista syvän violettia matalaa kurjenmiekkaa, joka kukiin toukokuussa ja kukinta kestää vain hetken. Olen pitänyt maatiaiskurjenmiekkana, mutta onko näin?
nököhammas,kukinta-ajankohta ja kuvaus sopii kääpiökurjenmiekkaan (Iris pumila).
Tämä vähän likaisen valkoinen, sitruunantuoksuinen aloittaa aina kukinnan ensimmäisenä niistä tarhairiksistä mitä mulla on, n. 5.6, oli kevät sitten millainen tahansa. Olen joskus nähnyt sellaisen kuin "Flavescens" kuvia, muistuttaa vähän niitä.
Tänä vuonna ei tullut enää kuin yksi kukkavarsi, tämä vaatii jakamista muutaman vuoden välein jaksaakseen kukkia, tuossakin se on jäänyt jo muiden kukkien jalkoihin.
Kaunis iiris tuo valkoinen!
Mulla avasi tänään ekan kukkansa ja lähipäivinä loput. On kyllä niin upea kukka ettei toista ole näin upeaa.
Mikähän mahtaa vaivata näitä kurjenmiekkoja? Heinäkuussa jo olivat viime kesänä tämän näköisiä. Elokuussa jo kokonaan menneet. Nyt lumet jo on sulaneet, vois jotakin koittaa tehdä. Miten ois kanan kalkki, jota joskus neuvotiin pioneillelaittamaan, jokin sienitauti lienee kyseessä? Kukinta oli kyllä yhtä mahtavaa kuin toisessakin paikassa, toiset vaan porskutteli vihreenä paaaljon kauemmin. Aika julkisella paikalla ovat tuossa, niin viime syksynä jo lapion kanssa katselin näitä muthanhimoisena, vaan en vielä hennonut. Kukkiessaan ovat niin kovin kauniita:smiling_face_with_three_hearts:
Kiitos vastauksista! Koetan nyt siis puhdistaa penkin siihen mahdollisesti jääneistä kasvintähteistä. Perennoita en muutenkaan juuri lannoittele, mutta multa saattaa olla aika hyvää. Syksyllä jos jakaisin kasvustoa, niin vois varmaan lisätä siihen multaan hiekkaa. Miten minä olen ymmärtänyt, että nämä kurjenmiekat tykkää kosteasta. Tai tykkää, mutta tuo ruostesieni tykkää myös? Voi kun saisin tuon mokoman ruosteen häviämään, huoh😕
Miten tämä maatiaiskurjenmiekka eroaa saksankurjenmiekasta?
Eli onko taatankurjenmiekat ja vanhanajan gracchus-kurjenmiekat maatiaiskurjenmiekkoja? Eikö ne ole samaa germanica-ryhmää kuitenkin?
Googlettaminen tuloksena selvisi että Iris Aphylla on suomeksi viittakurjenmiekka. Eli onko viittakurjenmiekka Iris Germanica -ryhmän alalaji, ja jos on, niin mistä sen tunnistaa? Miten se eroaa perinteisestä saksankurjenmiekasta?
Googlettelinpa lisää ja selvisi että Iris Aphylla on aina violetti ja muistuttaa pienempää, matalampaa Iris Germanicaa. Suomen luonnossa se on uusi tulokas.
Nämä vanhat maatiaiskurjenmiekat kuten esim. ns. Taatankurjenmiekka on kyllä Iris Germanica -lajiketta, ei Iris Aphyllaa.