Kurjenmiekka: Maatiaiskurjenmiekka, Iris aphylla

Avaan nyt palstan näille ikivanhoille sinisille iiriksille, joita monilla on jostain siirrettynä perennapenkeissään. Näitä ei taida nykyään olla missään myynnissä, vaan ne vaihtavat omistajaa ja lisääntyvät naapureiden ja tuttujen välityksellä ja erilaisilla taimipäivillä.

jaahas, tuttu kaveri :D sain ilosen yllätyksen, ku tommoin rupes kukkimaa tuossa talon nurkalla(multaa varmaa 5 senttii siin). Ollaa ny 2 kesää täs asuttu ja aikasemmi ei oo kukkinu, joten olin kyllä tosi iloinen ku rupes kukkimaa. Ny ku saa kukintansa päätöksee, tulee lähtö kukkapenkkii!

Onkos tämä samaa sorttia,Raakki kuin tuo sinunkin? (meillä vaan on rikkaruohoja seassa ja paljon)

Kyllä melkein voi sanoa, että kaikki nuo vanhat ovat samaa maatiaiskurjenmiekkaa ajalta ennen kuin noita uusia risteytyksiä on jalostettu ja markkinoitu. Ja tuo on hyvin tyypillistä, että ne ovat saattaneet säilyä pitkiäkin aikoja ihan heitteille jääneessä pihassa, mutta kun ne siirtää vähän parempaan paikkaan, niin alkavat upeasti kukkimaan.

Meilläkin on useammastakin maankaatopaikasta pelastettuja juurakoita ja eri paikkakunniltakin saatuja jakopaloja, mutta kyllä ne kuitenkin näyttävät aivan samanlaisilta vierekkäin kasvaessaan.

Tässä vielä tätä samaa perinteistä Iiristä. Taitaa olla melkoisen yleistä tämä laji.

Laitan tähän kuvan omista maatiaisistani, jotka eivät ole sinisiä mutta kauniita silti. Ja vanhoja. Toiveissa olisi saada maatiais-sinistä, sellaista mullakin oli ennen, sitten tuli liian märkä ja jäinen talvi ja vei iki-aikaisen aarteeni. Nämä valkoiset kasvavat otollisemmissa olosuhteissa ja voivat paksusti.

Vaaleankeltaiset maatiaiset kukassa

Ooh kuinka kaunista.

On ne komeita, toivottavasti mullakin pian tuollaisia, en edes ennen tätä syksyä ole tiennyt tuollaisia olevankaan - tunnustan olen ollut hyvin tietämätön. Mitähän se on, jota vein mökille, sinistä on ja vanhaa - tehdäänkö tuulia-tuu keväällä vaihtarit.

Vähänkaikkea, jos keväällä muistuttelet, voin postittaa muutaman juurakon. Yritän vältellä sortumista kasvien postivaihtoon, kun kesät ovat niin ruuhkaisia muutenkin, mutta nämä maatiaislajit kyllä ansaitsevat tulla jaelluiksi joka tavoin. Kun niitä ei ostamalla tahdo löytää.

(Huomatkaa tarkoin rajattu kuvakulma :))

Tässä myös maatiainen.

Tuulia-tuu;  kiitos jo etukäteen, muistutan jos julkean. Näistä kurjenmiekoista ja päivänliljoista tuli mulle sitten "must"juttu, vaikka kyllä niitä muitakin kukkasia saa olla. Kuinkahan mä nyt näin hurahdin, kun en ennen oo ollut kuin hyötäri-höperö, onko tää sitä vanhuutta mulla - tehän ette oo. 
 Illis;  elä, multa valuu jo kuola vai pitäiskö pistää silmät kiinni täällä pentissä.

Illis rupesi oikein ilotulittamaan - mahtavia!

Huomasin tuolla ketjun alussa murehtineeni pihalta hävinneitä perinnesinisiä pari vuotta sitten. Nyt voin päivittää hyviä uutisia: Pentin kautta (tietenkin!) sain 2010 kesällä sinisten maatiaisten juurakoita muutamaltakin, ainakin Alishalta ja oliko myös Illikseltä…?
Tänä vuonna ne kukkivat jo runsaasti.
Kiitos antajille!

Ihania maatiaisia Illis! Sinivalkoinenkeltainen vei oitis sydämen <3 Upeaa, kun niitä on paljon yhdessä kohtaa.

Iloisia maatiaisuutisia osa 2.  Juuri kun olin saanut penttiläisiltä sinisiä maatiaisia oman pihan menetettyjen tilalle, sain myös vanhempieni pihasta heinikon keskeltä kaivettuja, kukkimattomia juurakoita ison kassillisen. Niiden piti olla samoja vaaleankeltaisia, joita minulla oli ennestään riittämiin. Niinpä jakelin juurakoita pois ja  istutin lastentarhaan mitä mahtui. Onneksi, sillä tänä keväänä odotti ylläri - suurin osa jäljelle jääneistä osoittautuikin sinisiksi!! Ja siis mikä parasta: vanhempieni pihan iirikset ovat aikanaan täältä minun pihastani siirrettyjä - eli sain takaisin talon  ‘’‘‘omaa’’‘’ kantaa . Melkein tuli tippa silmään :slight_smile: Mielestäni näissä eri kannoissa on vähän eroa, ‘’‘‘parta’’‘’ ja raidat ovat aikas samat, mutta kukan muoto poikkeaa  pikkuisen.

Niin minäkin luin vanhaa tekstiä Tuulia-tuu ja kauppasin sinistä.

Illis sen kun laittaa vain ihanempia ja ihanempia ja mulla ei oo silmät kiinni - mä nään ne.