(perennat)
Eipä ollutkaan vielä palstaa näille vanhoille saksankurjenmiekoille. Nyt niiden uusi nimi on sitten tarhakurjenmiekka.
Meilläkin on aika monta tähän ryhmään kuuluvaa kurjenmiekkaa, joiden nimestä ei ole mitään tietoa. Laitan nyt muutaman kuvan niistä.

Vähän samankaltainen, kuin edellinen, mutta käsittääkseni eri lajike kuitenkin.

Nämä alkavat olla jo kukintansa ohittaneet.

Loppuvaiheessa kukinta täälläkin

Kerrassaan hurmaava tiskirätti Raakilla!!
Raakin "tiskirätti" näyttää tummemmalta kuvassa kuin tämä meidän vanha taatankurjenmiekka, jota myös tiskirätiksi kutsun 

Taatankurjenmiekka oli yksi vaaleansinisenä Virosta ostamani, mutta tämä kaunotar korvaa sen erheen. Vähän hätiköin, kun ei ole ihan auennutkaan:)

Tämä on jo aiemin hankittuja.

On ilo katsella jo kukkivia ihanuuksia. Minulla on tulossa kahdeksaa eri väristä saksankurjenmiekkaa, jahka ehtivät kukkaan. Laitoin ne maahan vasta viime keväänä ja ainakin yhteen on tulossa tänä kesänä kukat. En kyllä mitenkään muista minkävärisen laitoin siihen paikkaan. Osaako joku sanoa miten nopeasti ne yleensä alkavat kukkimaan istutuksesta? Heti viime kesänä kaikki kasvattinat hyvät lehdet ja tänä keväänä näytti, että kaikki olisivat selvinneet talvestakin. Tämä ensimmäinen kukkija sijaitsee puolivarjossa. Ne aurinkoisemmalla paikalla kasvavat eivät ole tehneet vielä nuppuja, vaikka lehdet ovatkin hyvän näköiset.
Tässä oli jossakin kohtaa keskustelua miten syvään nuo juurakot pitää istuttaa. Olin ilmeisesti laittanut ne liian syvälle, mutta ne mukulat ovat jotenkin itse kaivatutneet ylöspäin ja nyt ovat niin pinnassa, että mukula pilkistää paikoin ulos mullasta. Kertokaa onko teillä sellaisia kokemuksia.
Olisikohan tuo Kurpitsan vaalea ihanuus Edward of Windsor? Näyttäisi niin samanlaiselta kuin tämä?
On kyllä upea! Eddie on minullakin ostolistalla, kun kävin tuossa lähipuutarhalla katsastelemassa...
Voisi ollakkin.
Juuren niska pitää jäädä maan pinnalle istuttaessa, kertoo viisaammat, muuten ei kuki.
"Cattleya" aloitti myös kukintansa.

Tämä taitaa olla se virallinen "tiskirätti". Eli siis se Gracchus-tyyppinen kurjenmiekka.

Oon kattellu tos naapurin pihassa noita tiskirättejä ja voi piru, kui tekis mieli käydä kysymässä liikeniskö mullekkin alku. Harmi etten tunne niitä niin hyvin, että viitsisin :( Pitää vissii soluttautua niiden "piiriin"
Tai käydä yöllä pikku pikku varkaissa :D
Meitin pihalta löytyy keltakurjenmiekkaa ja Kattleya(kiitos kovasti Fellow niistä), sekä sitä ihan violettia ja valkolilaa.
Minulla on sellainen käsitys, että vaaleampi on Gracchus ja tumma taatankurjenmiekka.
Tässä ensimmäinen saksankurjenmiekkani kukassaan. Oli näemmä vaalean sininen. Pussin kuvassa väri oli hieman syvempi, mutta kaunis kuitenkin.