Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

Kaikenlaista sekalaista on uusi penkki ei sen kummemmin suunniteltu.

Taimena on hankittu.

Kysynkin teiltä jota ootte kasvatelleet jo pitenpään tätä kurjenmiekka,kannataisko tähäaikaan iroitta muutaman sivu juurakon vaiko vasta syksyllä tuo siskoni kinuaa multa juurakoita. ovat mulla jo kaikki kukkineet.

Lisätään jakamalla kukinnan jälkeen, samaa puuhaa olen harrastanut ja pätkinyt puukolla 5 cm pätkiin, silmu kuhunkin.

KIITOS Valtsu! ei sitten muutakuin saa sisko tulla huomenna ihan itse tonkimaan kukkaenkkiä ,mulla on huomenna vapapäivä en tee sitten yhtikä mitään,niin päätin omassa mielessäni hihi

Taas muutama iiris lisätty iirispenkkiin. Suurkiitos Iirisruusun, joka kävi Terolassa. Kivaa, kun on näitä vapaaehtoisia kuriireja! Sain Nibelungenia ja Flammenschwertiä ja Pastel Charmea (pumila) ja jotain suomalaista maatiaskantaa. Taimivaihdossa saadut iirikset laitoin myös samaan penkkiin. Laitoin penkkiin sitten vielä hiekkaa. Mulla kun on kovin multainen maa ja jäi vielä talvisuojaturvekin siihen päälle maatumaan. Kyllä siinä ennestäänkin jokunen saksankurjenmiekka kukki ja muutamassa on nuppuja, mutta ehkä se hiekka piristää vaateliaammatkin kukkimaan. Toivossa on hyvä elää.

Hento vaaleansininen, nimi unohtui katsoa lapusta.

Red Ginger

Tämäkin on ollut täällä monta kertaa,mikä lienee, tosi vanhaa kantaa kuitenkin,lähtöisin appiukon kotipihalta.

Toinen toistaan upeampia ovat kaikki! Pitäis laittaa peukkua jokaiselle :slight_smile:

Pitihän sitä vielä tämäkin ostaa, Iris Pallida ‘variegata’

Tällainen näky odotti tänään, kun astuin ulos puutarhaan, lämpimään, kosteaan aamuun. Olen tuonut tämän aikoja sitten Türin kukkamarkkinoilta, ja nimi on haipunut unholaan. Jotain lunta tai jäätä siinä oli…

iris 

Onpa kaunis!

Irikset kukkii tänä vuonna komeasti. Tässä yksi jättiläinen!

Tämä on tiettävästi Taata tai Gracchus. Avasi ekan kukkansa tänään.

Tässä sama kun edellä mutta hieman tummempi versio.

Taatan

Hienoa kun ei muista mitä pihassa on, voi haukkoa henkeä kukan avautuessa.

Ei paha tämäkään.

Tämän kukka melkein tuplasti suurempi kun muiden.