Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

NO Wau! Upea tämäkin on, hyvä tietää mitä odottaa :wink: Mulla ei ole mitään yökkökasveja joita en huolisi. On “paraatipaikalla” etupihalla että kaikki sen varmasti näkee kun kukkii…

No hyvä, jos kelpaa :slight_smile:

A.i.k.a, ei sitä nyt pois laiteta, vaihdetaan vain paikkaa :wink: Näyttää iris siirtyvän kelta-lilaan penkkiin, sinne sopii kuin nenä päähän.

Joka päivälle riittää uusi ihasteltava.

Tällaisen kauneuden edessä miltei herkistyy.

Sanoinkuvaamattoman ihania kaunottaria Kurpitsalla!

Tällainen yllätys odotti minua töistä tullessa.

Myyriltä säästyi.

Yritin viikonloppuna etsiä sitä puutarhalehteä jossa se Gracchuksen ja taatankurjenmiekan ero oli kirjattuna. Muistelen, että se oli taatankurjenmiekka jolla on tyvestään violetit lehdet.

Tällainen kukka tuli viikonloppuna. Tänään jouduin sen kantamaan maljakkoon, kun oli taittunut sateissa poikki allapäin Lehdestä olen itselleni uskotellut, että olisi saksankurjenmiekka. Osaako joku sanoa tarkemmin? Kukan koko on muuten 15cm.. Ja kasvin korkeus n80cm.

Mikä sininen! Upea!

Upea väri!

nam, kurpitsalla todella upeita kurjenmiekkojasydän.

ja irliksellä on myös upean värinen sininen kurjenmiekkasydän.

Hei, iirisharrastajat! Oletteko tilanneet kurjenmiekkoja esim. Hollannista? Millaisia kokemuksia teillä on talvenkestävyydestä? Löysin netistä mm sivuston Bouwmeesterplants, jolla oli valtava valikoima iiriksiä. Uskaltaako tilata?

Well, well, se Euroopan kuuluisin on kaiketi Iris-Cayeux, tuossa enkunkieliset sivut, jos sitä mielummin katsastat. Sama riski tuossa on kuin silloin, kun puutarhamyymälästä ostat kasvin, joka on jossain muualla kasvatettu.
Kärhöjen kohdalla olen tullut siihen tulokseen, että ei-suomalaisia hankin vain keväällä. Näin syyskesällä heikommin ehdivät tottua oloihin.

Ajattelin itse asiassa tuota samaa, että tilaisin vasta keväällä. Muistaakseni ainakin suomalaisten kuvastojen iirikset on myös usein esim Hollannissa kasvatettuja. Tietty varmimpia on tutuilta ja vaihdoissa saadut, jo monta vuotta Suomessa kasvaneet ja talvenkestäviksi osoittautuneet.

Yksi ystävä kyseli kurjenmiekka -sanan alkuperää. Miekka varmaan tulee lehden muodosta, mutta entä kurki? Kävin kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilla, mutta en päässyt puusta pitkään (mistähän tuokin sanonta tulee?).

Osaako joku auttaa.

Oma piha-lehdessä oli kesällä pitkät jutut kurjenmiekoista ja siinä muistaakseni kerrottiin mistä se nimi tulee. Jos jollakin sattuu lehti olemaan lähettyvillä niin voisiko katsoa?

täällä on jotakin.http://209.85.129.132/search?q=cache:ncSS2GpLbV4J:tenholassa.wordpress.com/puutarha/+mist%C3%A4+tulee+kurjenmiekan+nimi&cd=20&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Kiitos avusta. Täytyy etsiä se lehti. Itse ajattelisin, että koska keltakurjenmiekka on kosteikkojen ja rantojen kasvi, ja kurki asustelee siellä, niin vanha kansa on yhdistänyt nämä.