Olisikohan tämä sama kuin Tuilun edellisessä kuvassa? Lehtikin näyttää samalta. Ostin juurakkona nimellä G. himalayense (idänkurjenpolvi). Paketin kuvassa oli yksinkertainen kukka, joten tämä kerrottu oli miellyttävä yllätys.
Sinisen sävyt tuppaavat kuvissa vääristymään; en nyt osaa sanoa miten lähellä oikeaa tämä on.
Geranium pratense "Plenum violaceum" sanoisin
Hurmaava on hän.
Kiitos Miikos nimestä. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun hollantilaisessa juurakkopaketissa on ihan muuta kuin nimilapussa ja kuvassa. Mutta tällä kertaa olen vallan tyytyväinen virheeseen.
Erään englantilaisen nettikaupan mukaan kerrottuja kurjenpolvia on olemassa vain seitsemän erilaista - noinkohan? (Muoks: linkki; tekisipä melkein mieli tilata tuolta vaikka mitä, toimittavat myös muualle Eurooppaan.)
Täältä sai multasormesta tuota Southcombe Doublea, otin pari
Summer skies ois myös hankintalistalla. On tullu vaan tänä vuonna jo hankittua 5 erilaista geraniumia, joten en ala hoppuilemaan
Linkki on kyllä erittäin houkutteleva
Hayloft Plants on oikein houkutteleva, hyviä kokemuksia minulla on täältä.
Miikos, miten siemenkylvöt? Minulla on aika kivasti itäneet G. Purple Haze, Snowflakes, Jester’‘s Jacket
ja Buxton’'s Blue. No, JJ:stä on kaksi tainta, muista 4 - 6. Ja renardiin siemenet olen hukannut jonnekin.
Merlin, en oo kylvänyt edes… Häpeällistä
Mulla on tainnut renardii siementää ihan itse, niiden juurelta oon löytänyt 3 pikkuista Nyt kyttäilen millaiset lehdet siihen tulee. Ekat lehdet näyttää kovin renardiilta. Verikurjenpolvikin on tehnyt siementaimia. Puhumattakaan tummakurjenpolvista, niitä pukkaa mistä sattuu…
Niin ja nuo sun kaikki itäneet on sellasia mitä mulla ei oo
Olipas mielenkiintoisia linkkejä:)
Zibuli, kurjenpolvesi on kyllä kerrottu idänkurjenpolvi, eli G. himalayense ‘‘Plenum’’ (kuvassa näkyvän lehden perusteella, joka eroaa pratensen lehdestä selvästi).
Seitsemän erilaista kerrottua pitää varmaan paikkansa. Itse tulee mieleen vain kuusi, G. sanguineum ‘‘Plenumin’’ lisäksi (jotka ei, nimestä huolimatta, ole kerrottu).
Siemenistä kasvattaminen kannattaa kokeilla ja suosittelen syyskylvöä ulos ruukkuun (jotkut itävät huonosti, kylmäkäsittelystä huolimatta, jos niitä kylvää keväällä). G. wallichianum (kuten Buxton’‘’'s Blue) lienee yksi helpoimpia (yksivuotisten "rikkaruohojen" jälkeen). Vaikka siemenpussisa lukee vain 6 siementä, niin taatusti suurin osa niistä itää. Lajike ‘‘Syabru’’ kukkii jopa ensimmäisenä vuonna. Jos juurakoissa on väärä niimi niin siemenissä vielä useammin. Väärin määritettyjä lajeja tulee varsin usein vastaan, myös isoista, tunnetuista siemenliikkeistä. Sain ‘‘Sweet Heidystä’’ pari siementä talteen viimen syksynä ja nekin ovat itäneet (sukua wallichianumille). Odotan mielenkiinnolla millaisia kukkia nämä tuottavat. Tosin, se selviää varmaan vasta ensi kesänä…
Aaaarrrggghhhh On tää niin vaikeeta välillä, pitäis aina muistaa vilasta lehtiä myös =)
Olisko mitään ideaa laittaa samanlainen ketju geraniumeille kun on pioneille? Eli sellanen lajikuvaus-ketju? Sieltä ois mukava käydä selvittelemässä
Kiitos Geranium, olihan se myyntipakkaus sittenkin oikeassa lajin nimen osalta, kuva vain oli väärä. Olikohan kuvassa himalayense lainkaan.
Ostin pari vuotta sitten englanninkielisen kurjenpolvikirjan, jossa oli hyvät tunnistuskuvat niin lehdistä kuin kukistakin. Ainut vika, että menin kadottamaan sen saman tien. Olen kääntänyt kaikki kaapit nurin sitä etsien.
Kylvin nyt keväällä kyläkurjenpolvea pentistä saamistani siemenistä, ja ne itivät todella hyvin.
Edellisen viestini linkissä myydään seuraavannimisiä kerrottuja k-polvia:
G. plenum ‘Diamond Star’
G. oxonianum ‘Southcombe Double’
G. pratense violaceum
G. pratense ‘Summer Skies’
G. pratense ‘Laura’.
Unohdin oxonianumin kerrotut muodot, joten onhan niitä kaiken kaikkiaan enemmän kuin seitsemän. Hayloftilla näyttää olevan yksi uusikin ‘Laura’ (joka kyllä näyttää hyvin paljon ‘Plenum Albumilta’). Geranium plenum Double Diamond Star on itse asiassa Geranium pratense ‘‘Double Jewel’’ (Double Jewel lukee ihan oikein jos valitsee lisätietoja seuraavasta tuotteesta ‘1 young plant’). G. x oxonianum ‘Southcombe Double’ näyttää Hayloftin kuvissa upealta, matta en voi sanoa että kuva ihan vastaa todellisuutta. Harmi… G. sanguineum Elke suosittelen lämpimästi. Suuret ja todella kauniit kukat!
Taimiluettelojen kukkakuvat taitavat joskus olla otettu nipusta leikkokukkia eikä luontaisen kasvutavan mukaisesti kasvavasta kasvista, niin upean tiheässä kukat niissä usein ovat.
Tänään tarttui puutarhamyymälästä mukaan kolme G. Phaeum 'Samobor’ia, tosin ohikukkineita jo. Mitenkähän kuivaa varjoa se sietäisi? Omenapuun alla, ei nyt ihan juurella mutta latvuksen varjossa?
Valkea tummakurjenpolvi kukassa.
Mikä kurjenpolvi? En ole vielä nähnyt sen kukkivan, joten en voi kertoa kukasta mitään.
Tummakurjenpolven? lehdeltä näyttää.
Eikö tummakurjenpolven lehdessä ole tumma vyöhyke?
Ei kaikissa. Valkeasta puuttuu sekä jostain tummien lajeista.
Morsinko, kurjenpolvesi on G. x magnificum eli tarhakurjenpolvi.
Pääsääntöisesti tummakurjenpolvella ei olle tummia vyöhykkeitä tai läiskiä lehdissä, vain joillakin lajikkeilla (kuten tunnettu Samobar).
Kiitos Geranium, sitä vähän veikkailin, mutta en enää oikein muistanut millainen lehti siinä on. Mulla on joskus muinoin ollut sitä.