Kurjenpolvi, Geranium

Mikä kurjenpolville kaveriksi?

Hei vaan kaikille! Minulla on ollut muutamia kurjenpolvilajikkeita, jotka, kuten teillekin monille, ovat vieneet sydämeni. Nyt suunnittelen uutta perennapenkkiä ja mieleeni juolahti, tekisinkö sen ihan näitä perennoja varten? Eli muutamia kurjenpolvilajikkeita, tai vaikkapa useampi. Mitä olette mieltä, olisiko tämä ok vai tekisikö jonkun muun lajin lisäys penkkiin pontta? Jos teillä on ideoita mitä kannattaisi tuollaiseen n. 6-8 m2 penkkiin laittaa, otan kiitollisena asiantuntemuksenne vastaan! Kiitos!

Meillä on ollut pari kesää espanjankurjenpolvi. Viime kesän loppupuolella siirsin kurjenpolven varjosta hieman valoisampaan paikkaan ja se kukki hieman vielä syksylläkin. Nyt se on lähtenyt aivan kamalan kituliaasti kasvuun tänä keväänä. Ikäänkuin sama kurjenpolvi olisi sellainen yhden kesän kasvanut pieni siementaimi. Ihan mystistä…tykkäsköhän kyttyrää kunnon talvesta vai siirtoko sitä pännii?

Viveca1, minä laittaisin siihen lisäksi jotain korkeaa suoraa, kuten siperiankurjenmiekkaa. Ihan pelkät kurjenpolvet ovat suurimmalta osin samantyyppisiä kasvutavaltaan ("pensasmaisia"), eli penkistä voi tulla hiukan tylsä, jos on ihan pelkkää samaa tyyliä. Samoin harmaamalvikki menisi hyvin niiden kanssa, ja punapietaryrtti tai syysleimu. Alkukevääksi hiukan sipulikukkia, joiden varret jäävät sitten sujuvasti kurjenpolvien alle.
Minullakin on "paraatipenkissäni" pääosin kurjenpolvia, mutta vähän ne kaipaavat seuraa.

Kiitos Anita vastauksestasi! Minustakin tuntuu, että pelkät kurjenpolvet voivat tehdä penkistä hieman tasapaksun. Minulla on iso siperiankurjenmiekka toisessa penkissä, joten voisin kyllä harkita tuota malvikkilajiketta. Ja leimuja minulla ei olekaan, nehän ovat tosi kauniita ja niitäkin on paljon erilaisia - se voisi ollakin kiva idea! Minulla olikin näitä jonakin vuonna, mutta ne joko hävisivät itsestään tai sitten ne vahingossa hävitin. Ja ihan totta - minulla on iso pussillinen tulppaaninsipuleita vailla maatilkkua,j oten nehän menisivät luontevasti tähän! Kiitos Anita, jäänkin miettimään näitä mahdollisuuksia!

anita puhuu viisaasti kurjenpolvien seuralaisista. Tämä raukka oli jäämässä poimulehden alle, siirsin nyt parempaan paikkaan. Todella kaunismuotoinen iso valkoinen kukka, ‘‘Kashmir White’’:

Sinisistä sinisin (valokuva vaalentaa näköjään vallan paljon), tummien lehtiensä kanssa sävähdyttävä yhdistelmä, ‘‘Dark Reiter’’:

Tummakurjenpolvi on mielenkiintoinen läheltä katsottuna, vaikka muuten aika vaatimaton ja huomaamaton mielestäni.

Sopii hyvin esim. jättipoimulehden limen värin taustalle.

Ihana kuva belgi. Sen kauneuden näkee oikeastaan vasta läheltä otetusta kuvasta. Vaikka on se väri ihan luonnossakin juhlava.

Osaisiko joku tälle ehdottaa nimeä, tai minkä tyyppistä nimeä voisin alkaa edes etsiskelemään?

Muistijälki tuli sellaisesta kun Splish splash ja vähän googlailin, voisiko olla sen tapainen?

Heksu, hyvinkin voisi olla justiinsa se!

Kiitos :slight_smile:

Tässä esimerkki penkistä, jossa on yhtä kurjenpolvea (tuoksukurjenpolvi) ja kuunliljoja + kärhöjä menossa pitkin telinettä.

kurjenpolvi
Koko 10 metriä kurjenpolvea on kotoisin Viherpeipon pihalta, yhdestä lapionpistosta, vuodelta 2008. Leviää tehokkaasti, sanoisin.

Viippu - kuvasi vie sanattomaksi! :O) Ihana! ja voisin kuvitella, että tuoksu on sellainen myös!

Ostin neidonkurjenpolven juurakon tuossa toukokuussa ja laitoin maahan. Ihmettelin kun ei ollut mitään noussut, tänään kuopsutin maata aika syvälle…ja siellä se ruskea klöntti oli…ei oli sinne kai kuollut. Kai tuollaiset juurakot on aika huono ostaa kaupasta pussista? Kai se oli siellä kuollut jo vai? vai onko tosiaan voinut kuolla tuolla maassa?

Tumpeloinen, mulla kävi ihan samoin neidonkurjenpolvijuurakoiden kanssa. Tilasin niitä viisi ja ainoastaan yksi lähti kasvuun. Olkoon nyt kuitenkin siellä maassa. Joskus tapahtuu ihmeitä:))

no hyvä etten ainut ole…Olisin niin vaan halunnut nousevan.

Kyllä on kaunis tuo kurjenpolvi rivistö,vaan miten minun tuoksukurjenpolvi kukkii lehtien sisällä ei noin korkealla varrella?

Mullakin kukkii tuoksukurjenpolvi enimmäkseen lehtien alla ja osa vain hiukan lehtien yläpuolella.