Kurjenpolvi, Geranium

Laita vielä lehdistä kuva :slight_smile:

Turkinkurjenpolvi se ei ole. Alla pari kuvaa siitä. Parempi kuva lehdistä auttaisi, mutta kuvan perusteella sanoisin kyllä idänkurjenpolvi (ellei parempi kuva lehdistä paljasta jotian muuta), vaikka kuvassa oleva kukka pikemminki tuo mieleen G. ‘‘Nimbus’’ tai joku vastaava lajike.

Turkinkurjenpolvi (ei paras mahdollinen kuva, mutta suuntaa antava, kukka sinisempi):

ja lehti

Kolmen vuoden odotuksen jälkeen G. renardii ‘‘Zetterlund’’ on vihdoinkin vaivautunut kukkimaan (vaaleansiniset kukat, toisin kuten "tavallisella" renardiilla):

Tummakurjenpolvi ‘‘Stillingfleet Ghoast’’. Aave on hyvin kuuvaava nimi sille, sillä kukkien väri on tosiaan aavemainen, vaalean siniharmaita (ei valitettavasti toistu kuvassa ihan niin hienosti kun luonnossa).

Ja vielä aliarvostettu kurjenpolvi. G. richardsonii. Puhtaan valkoiset kukat ja kauniit lehdet. Kukinta tosin lyhyt.

Kiitos. Pitää yrittää illalla ottaa parempi kuva, kun aurinko ei ylivalota sitä.

G. renardii ‘‘Zetterlund’’ on vaaleampi kuin vapelle.

Taas tummakurjenpolvi, välillä kirjavalehtinen.

Ei auta, vaikka kuvan ottaisi kymmeneltä illalla, siltikään en saa kameraa toistamaan väriä oikein. Luonnossa väri on hyvin paljon syvempi ja voimakkaampi. Tämä siis se, jonka olen saanut turkinkurjenpolvena, mutta jota en itse erota idänkurjenpolvesta.

Tässä idänkurjenpolveni.

Tuon ensimmäisen lehdet ovat kyllä mielestäni aavistuksen pehmeämmät ja pyöreämmät.

Ja mikäköhän tämä vauvalasta löytynyt nimetön on? Idänkurjenpolviko sekin?

Ainoa, johon sai värin melkein onnistumaan. Aavistuksen liikaa punaista tuli kuvaan. Muidenkin värit ovat todellisuudessa tätä samaa.

Kyllä, molemmat ovat idänkurjenpolvia. Jälkimmäinen saattaisi olla Gravety nimistä lajiketta.

Kiitos. Turkinkurjenpolvi pysyy siis hakusessa.

Siemenkasvatettu tummakurjenpolvi

Turkinkurjenpolvi

Kurpan turkinkurjenpolvi näyttää ihan samalta kuin mun.

Jo, Kurpan kurjennpolvi on myös himalayense. Vertaa kuva edellisellä sivulla. Turkinkurjenpolvi muistuttaa paljolti x magnificum (johtuen tietysti siitä että se on yksi sen venhammista).

Lupasin raportoida G.Tanja Rendallin talvesta. Hyvin se meni, mutta talvi olikin poikkeuksellinen eikä varsinkaan ollut kevätahavaa kiusana. Tältä hän näytti hetki sitten auringon paahteessa

Luulen, että paikka on turhan kuiva ja kuuma, mutta enpä ole uskaltanut siirtääkään vielä.

Voiskohan tästä kuvasta mitenkään päätellä mikä kurjenpolvi tämä on? Nyt niin sataa, etten viitsi mennä ottamaan kuvaa lehdistä. Kuvaan huomenna jos tarve vaatii. Kukat ovat sinisemmät luonnossa, vaaleahkot. Aika isot.

Morsinko - kurjenpolvesi taitaa olla idänkurjenpolvi, mutta parempi kuva lehdistä auttaisi.

Tuulia-tuu - kiva kuulla että noin herkkä laji pärjäsi talven yli ulkonna! Tosin, kuten mainitsit, edellinen talvi oli varsin suotuisa talvehtiville perennoille, joten lopullinen kestävyys jää vielä nähtäväkksi. Tanjan vanhemmat ovat monimutkainen asia. Toinen vanhemmista on G. sessiliflorumin ja G. traversiin välinen risteymä. G. traversii ei selviä talven meillä ja sessiliflorum on herkkä, mutta kuivassa ja läpäisevässä hiekkamaassa se tuntuu selviävän talvesta melko hyvin (joskin saattaa jäädä lyhytikäiseksi, onneksi se tuottaa jonkin verran siementaimia). Toinen vanhemmista on versicolorin ja endressiin välinen risteymä, jotka tunnetaan nimellä x oxonianum (paljon lajikkeita). Jälkimmäinen vanhempi saattaa antaa sille hieman parempi talvenkestävyys. Itse minulla on samantyyppinen kurjenpolvi Bob’'s Blunder sekä joitakin muita herkempiä joita kasvatan ruukussa ja talvetaan viileässä varastossa (-1 - +6 astetta). Kastelu kerran kuukaudessa (jos muistaa). Toiminnnut hyvin. Tuulia-tuu, jos jatkossakin pidät Tanjaa talven ulkona, niin älä siirrä sitä kostempaan paikkaan. En usko että kuivuus sitä pahemmin haittaa ja hiekkapitoinen maa on (tai olisi) varmasti hyödyksi. Saattaa tietysti jäädä pienemmäksi. Omat sessiliflorumit kasvavat hyvin hiekkapitoisessa mullassa joka kuivuu parin paahdepäivän jälkeen.

Plantagenista löytyi eilen toinen, hieman samaan ryhmään kuuluva, Dusky Crug:

Kukka vähän tylsä (hyvin hennosti vaalenapunainen), mutta kivat lehdet. Hieman isokasvuisempi (30-40cm, lehdet noin 5cm läpimitaltaan), kun edellä mainitut lajikkeet.

oikein hieno toi tummalehtinen, valkoiset ei-tylsät kukat loistaa!

Valkoinen metsäkurjenpolvi

Tällainen kasvaa ikivanhassa kompostikasassa, ei näytä metsäkurjenpolvelta, mikähän lie?

kurjenpolvi