Nyt rupes kuolaamaan tuota "Summer Skies" lajiketta. Tuommoinen on saatava. AIVAN IHANA!!
Vautsi!!
Kirjava kurjenpolvi.
OI mikä hempukka! Ihana.
Peittokurjenpolvi, Geranium x cantabrigiense, lajikkeet Cambridge ja Biokovo
Sand tuolla kyseli, menestyykö peittokurjenpolvi varjossa. Nämä kasvavat osittaisessa varjossa ja kuivassa, niin kuin Maaonnessa ylipäätään on kuivaa. Tässä on kaikkiaan kolme muutaman vuoden vanhaa kasviyksilöä, punainen lajiketta Cambridge ja vaalea Biokovo. Ainakin niin otaksun värien menevän, olen jollakin nettisivulla nähnyt ne nimettävän päinvastoinkin.
Heippa, minä siirsin kurjenpolvet tänään toiseen penkkiin. Kestääkö se alasleikkausta, vai vähennänkö vain lehtiä? Siis aivan väärä aika siirtää, olivat jo lopettaneet kukinnan.
Päinvastoin, oikea aikahan siirtoon on nimenomaan kun ei ole täydessä kukassa! Minä en luultavasti leikkaisi mitenkään tai vain vähentäisin kuihtuvaisimpia lehtiä. Kurjenpolvi lupsottaa siirron jälkeen vähän aikaa, mutta nousee kyllä. Kukkavarret on kuitenkin hyvä leikata pois.
Joskus olen syyskesällä alasleikannut aivan rämppääntyneen lehtipehkon, eikä siitä sinä kesänä enää ole oikein nättiä mätästä tullut. Paitsi tummakurjenpolvesta.
Idänkurjenpolven olen joka vuosi leikannut alas näihin aikoihin kun on niin huonon näköinen. Kasvattaa uuden hienomman kasvuston.
Olisko se sitten mulla vikana Maaonnen iänikuinen kuivuus? Kyllä tietysti on mullakin uutta kasvua tullut leikkaamisen jälkeen, mutta vain tummakurjenpolvi on ollut nätti sen jälkeen. Ei kyläkurjenpolvi kyllä leikkaamattakaan enää myöhemmin kesällä niin freesi ole.
Geranium pratense --- kyläkurjenpolvi
Kiitokset Pirkko-Martalle tuntemattomasta kasvista ja nythän sillä onkin jo nimi. Se on oikein kaunis ja kukkii nyt ensimmäistä päivää
Kiitos vastauksista, siellä ne retkottavat maata vasten. Kastelen vain ahkerasti jospa elpyisivät.
Pieni ja sievä pyreneittenkurjenpolvi.
Totta vieköön: kyllä onkin sievä!
Black Reiter. Tekee heleän sinisen kukan.
Suosikkikurjenpolveni kukkii taas ihan täysillä. Joku tarhakurjenpolvi tämä on.
Ja tässä koko retkottavuudessaan:
Oi Illakko, miten ihana kurjenpolvi sulla on!
Kehuin leikkaavani tummakurjenpolven kukkavarret. Niin tietysti teenkin, mutta siitä ei paljon jäljelle jää, täytyy odotella uutta kasvua jotta se olisi taas nätti.
Kyllä teillä on ihania kurjenpolvia! Illakon kurjenpolvi on ihana, mutta tuo maaonnen lehtimätäs on kans suloinen.
Nämä harmaakurjenpolvet kukkivat koko kesäkuun ja vieläkin on kukkia, muttei enää täynnä. Ovat täydessä auringossa.
Kysymyss kurjenpolvista: Kyläkurjenpolviakin on monenlaisia, mutta kuinka suuri vaihtelu niiden lehdistöissä on? Omaa "Johnsosn''s Blue" -lajiketta muistuttavaa sinistäni olen kyläkurjenpolvena pitänyt, siinä on lehdistö selkeästi "liuskoittuneempi" kuin vaikkapa metsä- tumma- tai tuoksukurjenpolvella. Kaksivärinen "Splish Splash" lienee myös yksi kyläkurjenpolvilajike, ja siinäkin on lehdistö selkeästi "liuskottuneempi".
Eilen "Mikä kasvi? Onko edes perenna?" -palstalla kiurunkannus oli löytänyt kauniin sinisen kurjenpolven, joka määriteltiin kyläkurjenpolveksi. Löysin tänään samanlaisen omasta nurmikostani. Sen lehtihän on niin paljon "ehyempi" kuin näillä kahdella muulla, eikä noilla omillani, joita ainakin tähän asti kyläkurjenpolvina olen pitänyt, ole noin selkeitä viivoja terälehdissään, joten miten on? (koitin omaa löydöstänikin kuvata, mutta en osaa tuolla kamerallani lähikuvia ottaa, tulee aina epäterävä)
Kyläkurjenpolvi lienee tämäkin suuruus? Pysyy hyvin pystyssä ja muodostaa kivan pallomaisen kasvuston...