Kurjenpolvi, Geranium

Ja mikäli saan kuvasta selvää, sen lehdet on sellaiset voimakkaammin liuskoittuneet....

Tämä kurjenpolvi on ostosellainen ja nimeltään Johnson''s blue...

Tässä taas se, jota olen pitänyt kyläkurjenpolvena...

Eroa kukkien välillä on vaikea havaita muuta ostopolvi on selvästi rento- ja matalakasvuisempi.

Tästä kuvasta erottuu kasvutapa - oikealla poimulehtien seassa retkottaa Johnson''s blue - kasvutapa on rennohko ja koira vielä tuossa rymyytti myyräjahdissa. Vasemman laidan sininen on sitä toista kurjenpolvea, joka kasvaa korkeaksi ja pysyy hyvin pystyssä.

Tässä kuvassa Johnsons''s blue on vielä nuoruutensa kukoistuksessa kera poimulehtien...

Nimi haussa, saatu keväällä mäntsälästä.

Kyläkurjenpolvi on tehnyt siementaimia rappusten eteen. Jos joku haluaa voisin kaivella ne syksymmällä.

Tulipas edellinen kuva sumeana.
Tässä toinen kyläkurjenpolvi.
Kukat on sinisempiä vasta auenneine. Muuttuvat punertaviksi vanhetessaan,
luulen.

sydänsydänsydän Sydämeni on sulanut kurjenpolvien kauneudelle. Perennapenkkiini on tulossa ainakin verikurjenpolvea ja peittokurjenpolvea.

Tuo nimetön näyttäis olevan Geranium Phaeum Tumma Kurjenpolvi kukinnot näyttää ihan saman näköisiltä jos lehdissä on ruskea rengas seon lisäksi Var.Striatrum.

Passion, kiitos tunnistuksesta, tummakurjenpolvihan se on.
Rengasta ei lehdissä muistaakseni ole, sitä en pääse nyt tarkistamaan kun kasvit on mökillä.

Harmaakurjenpolvilla on menossa uusi täyskukintakausi! Pieni kukaton tauko oli silloin sateiden aikaan. Tänään huomasin myös verikurjenpolvissa siellä täällä taas kukkia.

Tätä geranium "tiny monsteria" voi kyllä lämpimästi suositella! On kukkinut taukoamatta koko kesän, ja vieläkin siinä on runsaasti nuppuja. Leviääkin mukavasti, muttei liikaa

Minä myös haluan suositella paria kurjenpolvea, mikäli haluaa koko kesän kukinnan!

Tämä varjokurjenpolvi on kukkinut todellakin koko kesän runsaasti. Jättiläisiähän nuo kukat eivät ole, mutta hempeydessään suloisia. Tässä tänään otettu kuva eli edelleen jatkuu kukinta!

Myös tämän kurjenpolvi on kukkinut uskollisesti kesäkuusta alkaen. Ja vielä on nuppuja! Olen saanut alun muistaakseni Jouluruusulta: oletan, että kyseessä on verikurjenpolven valkoinen muoto.

Samaa mieltä variksenmarjan kanssa tuosta varjokurjenpolvesta, on kukkinut ihan uskomattomasti koko kesänkukkanen mitään valkoista kurjenpolvea minulta ei löydy, mutta edellisten suositusten perusteella sitäkin pitää hankkia.Eli siis tuollainen verikurjenpolven valkoinen muoto?

Variksenmarja, eikö tuo valkoinen ole neidonkurjenpolvi? Itselläni on tuota samaa ja vielä jaksaa kukkia ja on rehevä.

Variksenmarjan kuvassa on valkoinen verikurjenpolvi. Neidonkurjenpolvi on vaaleanpunainen ja se kukkii myös koko kesän samoin kuin verikurjenpolvikin. Tässä kuvassa on neidonkurjenpolvi eli Geranium sanguineum var. striatum.

Osittaisessa varjossa jasmikkeiden takana kolme G. ´Rozannea´ on kukkinut kuin viimeistä päivää. Sopii sinisestä pitäville.
Ovat todella kauniita nuo aikaisempien kuvien kasvit. Olen yrittänyt varmastikin kolmea lajia
siemenestä ja aika heikosti menestynyt. Onkohan siinä jokin taika?

Mutta mutta, ovatpa kauniita kummankin kurjenpolvet, ison näköiset kukat oho.

Neidonkurjenpolvi on mielestäni kasvutavaltaan mukavampi kuin verikurjenpolvi. Se tahtoo kasvaa sellaiseksi roikaleeksi ja täytyy tukea jollakin, että pysyisi hieman paremmin muodossaan ja pystyssä. Neito pysyy enemmän mätäsmäisenä ja kukkii todella koko kesän, aloittaa kesäkuussa ja edelleen on kymmeniä kukkia tällä hetkellä auki. Siemenistä se on helppo kasvattaa. Se itää aika hitaasti ja mieluummin hieman viileämmässä kuin huoneenlämmössä. Jos sen kylvää aikaisin eli maaliskuussa niin se kukkii eka kesänä.