Tässä ojanpientarelta pihalle siirretty kurjenpolvi.
Kiitti. Tässäpä kasvi valkoiseen metsäpuutarhaani. Harvoin noin blondia näkyy, mutta muistelen kesälomareissulla nähneeni pihapiirissä. Varaanpa siis vierailulle vaihtareita mukaan ja pyydän saada blondin kyytiini.
Kotipuolen ojanpientareilla väriskaala on hyvin tummanvioletista melkein valkoiseen. Täytyy taas kesällä keräillä sieltä kurjenpolvia mukaan, kun kerran menestyvät myös takapihallani.
Nupulla jo tämäkin.
Yllä kuvassa metsäkurjenpolvi, Geranium sylvaticum.
Kyllä tämä on jännää! Tänä aamuna huomasin, että huhtakurjenpolvien kylvöslaatikossa näkyy kolme niskalenkkiä! Taisi kunnon lämpötujaus auttaa, laitoin nimittäin kylvöksen foliovuokaan ja takan jälkilämpöön, kun luin, että kyseessä on kulotusalueiden kasvi. Ja nyt tuolla on elämää! (Hyppelee innoissaan ja menee tiirailemaan kylvölaatikkoa sadannen kerran...)
Vautsi kun hienoa!
Tänään laitoin blogiin muutoman kuvan kerrannaiskukkaisista kurjenpolvista, joihin olen tosi ihastunut.
En ole tiennytkään, että kerrotut kurjenpolvet ovat noin kauniita ja monenvärisiä. Muutenkin Sirpulilla kauniita kuvia.
Tuolla keväämmällä hihkuin, kun sain huhtakurjenpolvet itämään. Nyt ne kukkivat. Anteeksi huono kuvanlaatu...
Tässä nyt se oikea haisukurjenpolvi, se, joka haisee, eikä tuoksu.
Kurjenpolvet kukkii…
Olipas hyvä, että joku nosti tämän vanhan ketjun ylös! Minä olen nimittäin itse tänä vuonna herännyt sellaisen ihanan kasvin olemassaoloon kuin metsäkurjenpolvi.
Meillä niitä kasvaa tuolla pellon pientareella vaikka kuinka, väri vaihtelee valkoisesta laventeliin, pinkkiin ja syvään fuksiaan.
Siirsin pari juurakkoa pariin eri paikkaan, mutta toistaiseksi ne eivät näytä selvinneet siirrosta kovin hyvin. Maanpäälliset osat lakastuivat saman tien runsaasta kastelusta riippumatta. Miten muilla jotka olette siirtäneet sitä on kasvi selvinnyt?
Nyt kukat ovat jo siementämisvaiheessa, ajattelin kokeilla myös siemenlisäystä. Kokemuksia siitä?
Metsäkurjenpolvi on ihana, mutta kukkii hirmu vähän aikaa, ihan viikko tai jotain.
Sen ajan se on kyllä super nätti, kylväytyy hyvin itse.