Kurkku, Cucumis sativus

Ei oo totta, että täällä syödään jo omia kurkkuja?!

Täällä ei syödä, mutta aion tehdä siirron sisätiloista kasvariin ja kysynkin neuvoa. Voiko kurkun muuttovaiheessa istuttaa syvemmälle? Jostain muistan lukeneeni , että samaan kasvutasoon kun on aiemminkin ollut. Upottaisin syvempään mielelläni.

voit istuttaa sirkkalehtiä myöden. laita multa hellästi varren ympärille.

Minulla kurkku pukkaa juuren alkujakin koko matkalta sirkkalehtiin asti, joten aion istuttaa sen syvempään. Jotkut sanovat ettei niin pitäisi tehdä, mutta itse olen aiemmin tehnyt (tosin ei ole kovin monen vuoden kurkkukokemusta) ja hyvin on kurkut kasvaneet.

Siis upoksiin laitan myös sirkkalehtiä myöten, joita ei enää kyllä ole koska ovat kuivuneet pois.

Jotenkin tuntuu oudolta nää kasvihuonekurkut... Siis täällä olleen neuvon mukaan otin sitten ne 2. ekaa kurkkua. Sitten alkoikin reippaasti kasvaa seuraava, eikä toisetkaan kuivunut pois. Kuitenkaan ne seuraavat ei ole aloittanut kasvuaan, vaan ainoastaan yhtä kasvatti suureksi. Tänään otin sen sitten ja painoi 347.gr. Tällä menollahan noita kasveja olisi tarvis olla montakin, että olisi kurkkua koko ajan pöydässä, kun vain yhden kerrallaan kasvattaa isoksi. Menee taas joku aika, ennen kuin on seuraava. Tällainen näkymä tällä kertaa.. kokoa riittää.

Olen tosi kronkeli, kun ostan kaupasta kasvihuonekurkkuja, kun viljelijät tuppaavat kasvattamaan vaan kiloja eivätkä hyviä kurkkuja. Korjattava kurkku ei saa olla liian suuri. Olen vuosia sitten ollut töissä kauppapuutarhalla, jossa kasvatettiin muutaman ison kasvihuoneen verran kurkku, joten on sitä tullut kerättyä eräskin kilo. Taimien hoitaminen tuli myös tutuksi silloin. Ei siellä kyllä otettu pois ekoja kurkunalkuja ja hyvin taimet silti tuottivat, mutta kurkku tarvitsee ihan tolkuttomasti ravinteita ja paljon vettä. Siis todella paljon molempia. Ravinteita annetaan joka kastelukerta.

Eli siis lisää vaan lannoitetta… Kanan kakkaa kyllä on laitettu istutus mullan sekaan… eli sitten jotain muuta kasteluveden seassa kai?

No ehkä ei voima riittänyt, kun kaksi kasvatti ja järkijään seuraavat kuihtui pois…Kosteutta kyllä on saanut paljon, melkein pelkään että hukkuu…

Sitä punaista jauhetta laimeana liuoksena olen itse käyttänyt. Laimeana siksi, kun sitä annetaan jatkuvasti.

OK. Siinähän onkin ohjeet. miten annostellaan silloin, kun tarkoitus käyttää joka kastelukerta… Olen silleen laitellut kukille ja niille tomaateille, joilla ei vielä ole kakkaa purkissaan…

Kanankakka kasvualustassa ei ilmeisesti ole yhtä hyvä kasvattaja kuin tuo lannoiteliuos, sillä omat kurkkuni ovat joka kesä komeampia kuin kanankakkaa käyttävillä. Liuos on varmaankin paremmin heti kasvin käytettävissä.

Siis olenko nyt ymmärtänyt oikein että ensimmäiset 2 kurkunalkua poistetaan kokonaan?? Onko tuo sama käytäntö myös täällä lämpimässä Kreikassa? Kurkkuni ovat vielä pieniä mut eiköhän ne kohta lähde kasvamaan oikeen urakalla.

Ei minusta tarvitse poistaa kahta ensimmäistä kurkkua. Tarpeeksi lannoitusta ja vettä ja varmasti jokainen alku kasvaa kurkuksi, mutta liian suureksi ei kurkkuja kannata kasvattaa. Maku on kuitenkin tärkeämpi kuin saadut kilot.

pakkanen on ehkä vienyt kurkkuni, nyyh. Olisiko kellään jonkin hyvän pitkän kurkun taimea? Sellaista itselläni oli. Mietin tosin, että miten sellaista pystyisi lähettämään. taitavat olla jo aika pitkällä.surullinen

ai nii, ei saa sanoa myydä. no, pistäköön privaa jos joltakulta liikenisi.

Kurkkuja voi vielä kylvää. Simenet kannattaa idättää ensin talouspaperin välissä sisällä. harson alla kasvu edistyy, jos ei tule pakkasia.

mummi. niinkö? eikö ole ihan liian myöhäistä?

Kylvin tänään.

viherpeippo, siemeniä F1 Amur-lajikkeesta on jokunen. Satoon kestää 37-38 vrk, tekee 12-15 cm pitkät kurkut.

hmm. ovatko makeita?