MIkäköhän on kurkussa vikana…? Istutin parvekekurkun nimellä myytävän kurkun siemeniä taimikennoihin, ja nyt kurkkutietämykseni löysi rajansa. (ensi kertaa koetan kasvattaa). Taimet nimittäin menevät lakoon heti päästyään noin 20-senttisiksi. Mistä kyse? LIika kastelu? Liian pieni purkki? vai kuuluuko niiden mennä noin pieninä jo lakoon? jos kyllä, pitäisikö ne tukea?
Apua kaivataan!
Eikös kaikki kurkut tarvii tuen? Köynnösmäisiä. Pistä tuki ja katso miten pärjäilee. Jos se ei osoita lakastumisen merkkejä, nou hätä.
Ei nero syntyessään tämä paakku, mutta hiljalleen sitä oppii kun uskaltaa kysyä tyhmiä. Kiitos neuvosta! Laitoin niille tuet, joskin se oli niin kovaa säheltämistä että kuolivat ehkä vaivihkaa siinä viritellessä. Mutta eipä sitä parvekkeelle montaa kurkkua mahdukaan, jospa yksikin taimi selviäisi.
Tyhmiä kysymyksiä ovat ainoastaan ne, jotka jätettiin kysymättä.
Jostain ihmeen syytä istutin pari avomaankurkkua 17.04:ttä. Nyt ne ovat noin 30 senttisiä ja pukkaavat kukkanuppuja. Outoa. Sama vika muuten Black Beauty - munakoisolla (pitäsi olla keskiaikainen), sen sijaan hyvin nopeiksi kehut munakoisolajikkeet eivät idä lainkaan (valkea) tai sitten ovat luokaa 2 cm (punainen), ja ovat samaan aikaan kylvetty Black Beautyn kanssa. Vielä oudonpaa. Pitäsikö nuo kurkut ja Black Beauty latvoa tai kukkanuput nyppiä? Kun ei ole noista kasveista aiempia kokemuksia ja tomaattien tai chilien kasvatusohjeet voipi olla toiset. Edellisten jälkeen istutetut kasvihuonekurkut oli pakko koulia, niilläkin järkyttävä kasvunopeus. Yksi napsahti juuresta, lie katkennut, mutta muut taisivat selvitä. Ihmeen kasvuvoimasta sakkia. Vetivät hetkessä ohi tomaateista (istutettu huhtikuun puolivälissä) ja chileistä (istutettu vuodenvaihteessa).
Älkää hyvät ihmiset kylväkö kurkun siemeniä liika aikaisin. Kurkku kasvaa nopeasti ja on lämpimän kasvi. Siis multa pitää olla lämmin. Tomaatit ovat hidaskasvuisia kurkkuihin verrattuna ja jos molempia kasvatatte, niin kurkut pitää kylvää vasta silloin kun tomaatteja ruukutetaan. Oletettuna siis, että tomaattejakaan ei ole kylvetty heti joulun jälkeen....Silloin alkaisi ajoitus olla kohillaan. Tämän olen oppinut isältäni, joka oli ammattilainen. Kurkku ei siedä kylmää eikä vetoa, eikä myöskään liikaa kastelua, eikä kuivuutta. Älä koskaan kastele kurkkua rungolle/juureen. Kurkun kasteluvesi pitää olla lämmintä ja mielellään ei suoraan kraanasta, vaan hapetettu vesi on parempaa.
Minulla valta-osa avomaan kurkuista lähtee multiin ehkä toukokuun tokaviikolla. Kasvihuonekurkuille pussissa oli ajoitus annettu tuomoiseksi, enpä sitten tiedä kun en ole aiemmin ko. lajia kasvattanut (siis ylipäätään kurkkuja). Taitavat sitten olla varsinaisia kränisijöitä esim. tomaatteihin verrattuna... Mutta siis onko tapana latvoa kurkkuakin (ja munakoisoja)? Tuo 17.04:ttä istutettu (kaksi kpl) oli näköjään Laplandia tms Lappiin viittava venäläinen lajike. Eri asia sitten onko viileämmän ilmaston kanssa muuta tekemistä kuin poron kuva kannessa.
kaalimaankakara tuolla edellä kirjoitti täyttä asiaa. Kurkkuja ei koulita eikä latvota. Sama pätee kurpitsoihin ja meloneihin. Ja kaikki ovat nopeakasvuisia ja vaativat kevyen kasvualustan ( puutarhamulta ei niille sovellu). Ja lämpö on tärkeää niin ilmassa kuin kasvualustassakin kuten kaalimaan kakara kirjoittikin.
Mitä siis suosittelisitte kurkun kasvualustaksi?
Mulla isoimmat kurkun taimet ovat nyt noin 20-senttisiä, ovat reilut kolme viikkoa kasvaneet tuossa ikkunalaudalla. Olikohan liian aikaisin istutettu - ajattelin parin viikon päästä laittaa lasitetulle eteläparvekkeelle, mutta kertokaahan jos on hukkaan mennyt yritys… Millä tavoin muuten kurkku on paras tukea?
Heips kaikille! Kyllä, kurkku on paljon vaativampi kuin tomaatti, ihan oikea kränisijä totta tosiaan Kun sen kasvattamisessa onnistuu ensimmäisiä kertoja, saa röyhistää oikeasti rintaansa. Minä käytän kurkussa tavallista peruslannoitettua turvetta, lisään siihen kalkkia ja hienoa hiekkaa, joka tuo ilmavuutta. Sekoitan isossa muovilaatikkossa kaikki sekaisin ja hieron turvepaakut pieniksi. Tsekkaan, että mullan lämpö huitelisi mieluusti parinkymmenen kieppeillä vähintään ennenkuin kylvän tai ruukutan kurkut. Kylvöissä ja kasteluissa käytän vain käteen lämpöisenä tuntuvaa vettä. Kurkussa on hyvä muistaa, että terveet juuret ovat vaaleat (ja tuoksuvat kurkulle). Jos juuret ruskistuvat, on kenties lannoituksessa tai kastelussa jotain häikkää. Joskus jos istutus viivästyy ja juuristo on ahtaasti purkissa, voi se näkyä juurten ruskistumisena.
Hups. Unohdin tukemisesta vielä naputella. Lasitetulla parvekkeella voi käyttää samaa taktiikkaa kuin kasvihuoneessa. Kestävästä narusta (esim. Piippo-lanka, valkoinen) tehdään tuki, mutta tämä onnistuu vain jos on katossa lenkki tms. mahdollisuus kiinnitykseen. Lankaa otetaan niin pitkälti, että se ulottuu lattiasta kattoon ja takaisin. Taita lanka kahtia juuri niin, että molemmat päät ovat lattiassa ja yläosa vaikka lenkissä ylhäällä. Minä puhun hevosenhäntäsolmuista, mutta en tiedä olenkos miteskään nyt ymmärrettävissä.... Eli kuitenkin sidotaan solmuja tähän naruun n. 25-30 sentin välein niin, että nämä langat ovat yhdessä ja niiden väliin jää ns. silmukoita (aukkoja) joiden läpi kurkun latva pujotetaan sitä mukaa kun taimi kasvaa: aina vaan uuden lenkin läpi sitä mukaa kun latva kasvaa ja se ylettyy seuraavan lenkin läpi. Kurkuun runkoon tämä naru solmitaan löysästi vetosolmulla, jolloin rungon kasvaessa paksuutta vetosolmu antaa periksi, eikä naru pureudu kasvin runkoon. Itse olen joskus löysännytkin solmua kun näen, että runko on kasvanut paksuksi ja naru ehkä on alkanut kiristää.
Jos tukemiseen on mahdollista käyttää ristikkoa parvekkeelta, saa siitä varmasti kauniin sitomalla kurkun runkoa löyhästi ristikkoon kasvamisen edistyessä. Tiedän, että jotkut tukevat kurkkuja pitkillä tukikepeillä, mutta itselläni ei ole siitä kokemusta.
Jaaha vai oli kurkkukin näin vaikea tapaus,mulla ekat hyvät taimet jo kuoli,todennäköisesti kylmyyteen kun olivat tuolla kylmällä verannalla.Uudet siemenet on kyllä ostettu ja niitä en laita multaan viellä pariin viikkoon koska itävät niin nopeasti ja kasvavat myös,ei kai niistäkään mitään tuu,mutta yrittää pitää
Juu, ei o helppo, mutta kyllä se kannattaa ja onnistumisen ilo on ihan huikee. Et sinä näitä toisia tapa, vaan onnistut näiden kanssa. Hoidat kun lapsia ja kaikki sujuu kun rasvattu.Toukokuu on ihan sopiva aika laittaa kurkun siemenet multiin. Minäkin kylvin kurkkuni tänään.
Tutkin noiden avomaankurkkujen pussukoita. Niillä näköjään suositusistutusajoissa lajikkeiden välillä ei ole juuri mitään heittoa. Taas tomaateilla piti muutama lajike jättää istuttamatta, kun pussin lupausten perusteella olivat tosi hitaita sortteja. Tai jos nyt oikein sain selvitettyä venäjästä kummakaan kasviryhmän kohdalla. Tomaatteja on kasvamassa yli 40 lajiketta (about 2 kpl per lajike), kurkkuja tulenee kymmenkunta lajiketta, lisäksi tulevat/on jo kesäkurpitsat, melonit, munakoisot ym. eli kaikki katastrofin ainekset ilmassa... ja mökkielämä tulee muistuttamaan rangaistussiirtolaa...
Heipsistä! Mistähän mun kantsis metsästää kasvihuonekurkkujen siemeniä? Viime vuonna ostin Rautiasta ja hullu luotin siihen että tänäkin vuonna niiltä sais... vaan toisin kävi. Enkä edes lajiketta pöljä kirjoittanut muistiin. Mieluusti samaa lajiketta oisin ostanna kun kerran niin hyvin kasvatus onnistui vaikka ekaa kertaa olin asialla.
Joten mistäs niitä siemeniä etsisin seuraavaksi? Avomaankurkkua vaan tuntuu olevan tarjolla... Kokeilen vielä josko viime vuonna yhdestä kurkusta ottamani siemenet lähtisivät itämään, mutta kovin ne littanoilta vaikuttivat...
Katsoppas noita siemniä korpikankaalta.. sieltä olen itse aina ostanut siemenet ja ollut tyytyväinen.. yllätyspussikin tulee mukaan
Minä hankin kasvihuonekurkun siemenet puutarha-/kukkakaupasta. Molemmissa, joista ostin, oli ihan hyvät valikoimat, vähän eri lajikkeita.
Hakusalla oli myös kasvihuonekurkun siemenet, mutta yllätyksekseni löysin Lidlistä, vaikka epäonnistuinkin Lidlin vaahtera-aulion siemenien kylvössä, kun ainutkaan ei itänyt. Kurkut sitten itivätkin yli 100 prosenttisesti, kun 4 siementä oli pussissa , niin viisi taimen lähti matkaan.
Kokeilepas ihan tämän palstan kauppaa Muutaman kerran olen tilannut, nettipankkimaksulla on tilausta seuraavana päivänä postilaatikossa. Eikä silloin tule toimituskuluja juuri postimerkkiä enenmpää.
Kiitos vinkeistä! Mä jotenkin olin mieltänyt että pentin kaupasta ku ntilaa niin tulee sen verran paljon postimaksuja ette iiha nyhtä siemenpussia viitsis tilata Mutta jos nyt ei normi postaria paljoa enempää maksa niin pitää harkita sitäkin...
Mutta sajoha:kin jo lupas mulle omat jämänsä lähettää