(Vihannekset ja juurekset)ks. myös Kurkku, Osa 1
Jatketaan kurkkujuttuja tässä. Lähinnä kasvihuonekurkusta. Pikku rönsyily on ok mutta avomaakurkulle on olemassa oma ketjunsa.
(Vihannekset ja juurekset)ks. myös Kurkku, Osa 1
Jatketaan kurkkujuttuja tässä. Lähinnä kasvihuonekurkusta. Pikku rönsyily on ok mutta avomaakurkulle on olemassa oma ketjunsa.
Onnistuisiko kurkut isossa ruukussa aurinkoisella terassilla? Meillä ei edelleenkään ole ehjää kasvihuoneita ja mietin jo nyt, pitäisikö vaan laittaa kurkkuja terassille kasvamaan. Ainakin pensastomaatit on pärjänneet siinä hyvin.
Kokemuksia?
Olen kasvattanut ylimääräiseksi jääneitä kasvihuonekurkkujen taimia ulkona. Tekevät kyllä satoa mutta ei sitä määrää, mitä kasvihuoneessa. Lajikkeena oli Paska F1.
Paska kurkku!
Se juuri. Makea, hyvänmakuinen, pienehkö. Pelkkiä hyviä puolia. Harmillisen kalliit siemenet kylläkin ainakin Suomessa.
Pienissä on se etu, että koko kurkku menee kerralla salaattiin tai voi ohimennen syödä välipalaksi.
Oon kasvattannu avomaankurkkua isossa ruukussa talon etelä päädyssä.
Ei tuottannu juurikaan satoa,enoo kokeillu toista kertaa.
Avomaankurkut kasvimaalle ja harso niskaan,lajikkeena Profi 1
Pari kertaa kokeilin kasvihuonekurkkuja tomaatin kanssa samassa kasvarissa, tulos oli neljä hyää kurkkua kasvia kohden. Loput oli pieniä kippuroita ja kurkun lehdet keltaisia. Lannoitinkin mielestäni tarpeeksi.
Mie olen yleensä laittanut kasvariin partenokarppista avomaakurkkua, mutta viime vuonna kokeilin sellaista puolipitkää (Pony Fi) ja taidan tänä vuonna laittaa vaan sitä.
Keräsin omista siemenet. Hyvä ja tosi satoisa.
Kurkut ei viihtynyt kasvihuoneessa, liian kuuma. Viime kesänä kasvoivat ämpärissä kuistilla ja onnistuivat hyvin, kun on viilempi paikka kesäkuumalla.
Mulla oli myös tuota Pony F1:tä kasvihuoneessa ja pidin siitä. Hybrideistä en ole siemeniä kerännyt.
Täällä onnistuu tomaatit ja kurkut samassa huoneessa. Tomaatteja tulee kilomääräisesti enemmän sitten ulkokasvatuksesta: laitan avomaalle kaikki ylijäämätomaatit. Joskus omasta kompostimullasta ehtii taimettua myös tomaatteja avomaalla ja annan kasvaa jos tilaa riittää.
Meilläki toisessa huoneessa kurkut ja tomaatit rinnakkain,molemmat viihtyy ja tuottaa satoa.
Ja paprikat siinä samassa.
Toisessa huoneessa on vaan tomaatteja.