Kurkku, Cucumis sativus

Minun kurkun taimille näyttää käyneen huonosti. Olivat turvepurkissa kasvamassa, ja huomasin tuossa juuri että purkin alareuna on aikalailla läpihomeessa. Nyyh. Pitää varmaan vaan ostaa valmis taimi jostakin, joskaan en ole varma voinko sittenkään onnistua kun olen lukenut näitä tämän sivun viestejä.

Paakku elähän lannistu, uusia siemeniä multiin vaan;) Oikein hyvin ehtii vielä, parhaat kylvöajat vasta käsilläsilmän isku

Toissapäivänä kylvin kurkun siemenet, nyt sitten vuan ootellaansilmän isku. Saas nähdä itävätkö ne viime vuonna omasta kurkustani ottamat ollenkaan... Onneks sajoha mulle lähetti "Oikeita" siemeniä, kiitos vaan kovasti, perille tulivat!!

Kasvihuone vaan pitäisi siivota, vaan eipä niin kiirus vielä ole, ainakaan kunrkun kanssa, se kun tosiaan tykkää kyttyrää jos liian viileään joutuu, saatika sitten kylmäänoho.

Mitenkäs muilla kurkunkasvattelijoilla etenee?

Toivotaan, että itävät hyvin! Minulla se itämisprosentti jäi 20%:een, mutta muissakin siemenissä ollut vähän samaa vikaa (=eli kasvattaja & idätysmulta no-jaa).

Pidetään peukkuja! hymy

Noh, kohta se nähdään kuin käy! Ja ostan sitten vaikka pussin avomaankurkkuja ja kylvän niitä jos nuo ei onnistusilmän isku. Tosin, kasvihuoneeseen tulee nyt niin paljon tomaattia, että voin sitten niitä laittaa enemmänsilmän isku

Minulla kurkulta tulee ensimmäistä oikeaa lehteä kasvatan porstuassa valo tulee ikku noista eristetty mutta siellä ei ole lämpö lähdettä.Onko hyvä? Toinen vaihtoehto olisi tasalämpoinen 18celsiusta lämmin etelä ikkunan luona oleva pöytä yötä päivään.

Minusta kannattaisi varmaankin siirtää kurkku tasalämpöiseen paikkaan. Kurkku on kovin arka vedolle ja kylmälle.

Kurkku kannattaa tosiaan pitää mielummin tasalämmössä eteläikkunalla. Minä onnistuin juuri lämmönvaihteluiden ja etenkin viileyden takia tuhoamaan viime keväänä kurkuntaimet. Pidin niitä liian aikaisin kasvihuoneessa, jossa tosin oli lämmitys, mutta yölämpötila ilmeisesti laski liian alas.

Puutarhuri(isäni) sanoi etta nytten voi laittaa taimet kasvihuoneeseen laiton 2kpl kasvi.kurk
ja joitain tomaatteja sanoi samalla että kasvien on hyvä olla yöllä viileässä se edistää kasvien
hengittämistä luulen, että täällä helsingissäse on niin,että portuassa on parempi....
Puutarhurin mielestä.....

Kurkku on hyvin montaa muuta kasvia herkempi lämpötilojen suhteen, varsinkin kasvihuonekurkku. Kurkkua ei saisi istuttaa ulos, ennen kuin mullan lämpötila on jopa 18 astetta, mitä se ei varmasti vielä oikein missään päin Suomea ole. (En ole kyllä juuri nyt mittaillut. :P) Suuri osa kasveista tosiaan kasvaa söpösti viileämmissä lämpötiloissa ja pitää varsinkin siitä, että yölämpötila on päivälämpötilaa pienempi, mutta kurkkua ei näihin valtakasveihin voi oikein laskea. Herkkähipiäinen ja lämmöstä pitävä rehu se on. Samoin tomaattia ei voi tyrkätä ulos samaan aikaan kuin jotain kesäkukkasia, jotka ovat vain riemuissaan kasvihuoneen kevätoloista.

Onko normaalia että kurkun sirkkalehdet menevät huonoksi kun ensimmäiset isot lehdet pääsevät kunnolla vauhtiin, vai onko kyseessä esim. jokin tauti tai muu vaiva? Ainut taimikasvatusvaiheesta selvinnyt kurkkuni on ollut viikon verran lämpimällä eteläparvekkeella ja näyttää kaikin puolin muuten voivan hyvin, mutta sirkkalehdet ovat rupsahtaneet; menneet veteliksi, kellertäviksi ja nyt jo kohta ruskeiksi. Sietääkö huolestua ja hakea suosiolla kaupasta uusi taimi, vai selvitäänkö tästä vielä? :slight_smile:

Luulisin sen olevan tavan omaista ainakin minulle on aina käynyt niin ennemmin tai myöhemmin kun kasvi ei enään tarvitse sirkkalehtiään.Mutta vielä ehtii avomaankurkku siemenestä minä laitoin eilen vasta minun Cubana F1 lajikkeen siemenet multiin.....Muuten onko kokemusta samasta lajikkeesta on partenokarppinen ja karvaisaineeton Avomaan kurkku.

Pikakysymys, eihän kurkkua koulita syvempään? Meneekö niin, että nostan taimen multapaakkuineen ja istutan isompaan astiaan samaan syvyyteen? Siis olen ensimmäistä kertaa elämässäni kasvattamassa kurkkua, siksi tuo älytön kysymys.

Ei kurkku taida kovin kranttu olla istutussyvyyden suhteen. Omissa taimissa on parhaillaan rungon alaosassa paljon uusia  juurenalkuja. Lähes joka kesä joudun tekohengittämään kuolevaa kurkkua, juuristossa olevien ongelmien takia laittamalla maan päälle rungon ympäri sellaisen muovisen kauluksen (10-20 cm halk.5-10 cm kork.), täytän sen märällä turpeella ja muutaman päivän kuluttua kasvi alkaa kasvattaa uusia juuria,  virkoaa ja jatkaa kasvuaan! 

Kauankos teillä on kestänyt että (kasvihuone)kurkun siemenet ovat itäneet? Mulla ei näy vielä mitään eloasurullinen. Pitänee sittenkin lähteä kiireesti uudelle kasvihuonekurkun siementen metsästysmatkalleno-jaa.

Noin, varasin itselleni yhden pussin kasvihuonekurkun siemeniä paikallisesta puutarhakaupasta. Oli enää 5kpl jäljellä enkä uskaltanut ottaa riskiä vaan varasin yhden itselleni. Ainoat kasvarikuskun siemenpussi koko hela kaupungissa! Parasta sitten tulla kunnon sato, 4euroa yksi siemenpussi! Kiskontaa...

Kurkut ja kesäkurpitsat itävät suurinpiirtein samassa ajassa = 5 päivää - 1,5 viikkoa. Tänä vuonna meni tuo 5 päivää.

Täältäpä lukaisin juuri, että kurkut pidettävä tasalämmössä.. no niin, saas nähä, mitä tuleman pitää. Käviköhän köpelösti, kun vein eilen taimet kasvariin. Vaikka yöksi laitettiin pieni lämpö, ettei pakkanen mahd. mee sinne, niin aamulla oli kurkun lehdet vähän nuupallaan. Nyt, kun aurinko lämmitti, olivat terhakkaasti pystyssä. Kannattaisiko vielä tuoda sisälle? Ne ovat ns. avomaankurkkuja. Pussissa ei mitään lajiketta, vain "säilöntä kurkku". Näin siis eurooppalaiset nimet..

Vihdoinkin päästiin syömään omia kasvihuonekurkkuja!!hymy 

Vautsi, mahtaa olla herkkua!