Jihuuu!Onnea kurkunmaistajaisille!Omat taimet on vielä kaupassa...tai siis puutarhassa-kaupassa.Käyn ostaa valmiit, kun enpä kehtaa ostaa siemeniä - 5siementä maksais 4euroo. Ja valmis taimi viime keväänäkin 1,70e.
Hei! Onko jollakin kokemusta käärmekurkun ja minikurkun kasvatuksesta? Taimet ovat vielä keittiön ikkunalla ja jännityksellä odotan satoa. Molemmat soveltuvat kuulemma avomaalle.
Kiitoksia vaan! On ne mahottoman hyviä Tänä vuonna kasvatin itse kaikki kasvarikurkun taimet, tilasin siemenet tuosta Siemenvesalta (jos oikein muistan). Aiempina vuosina ostin valmiit taimet mutta nyt halusin kokeilla itse.
Minun avomaan kurkkujen siemeniin alkoi tulla juurta ovat olleet mullassa 2vrk katsoin siementä sieltä oli lähtenyt liikkeelle sirkkajuuri, että aika nopeasti itivät…
Kasvarissa on paljon kylvöpurkkeja ja taimia, mutta avomaakurkut ja tomaatit varasin valmiina taimina tervolaiselta puutarhalta maanantaiksi. Olen vähän toiveessa, että saisin kasvarin näyttämään hyvin täydeltä ja isännän tekemään sinne hyllyjä.
Juurenalkuja taitaa olla minunkin kasvihuonekurkun varren alaosassa, en vain oikein tiennyt niitä sellaisiksi tunnistaa… Kannattaiskohan minunkin kokeilla tuollaista tekohengitystä; kasvi kun on ihan kosteassa mullassa, mutta silti nuukahtaa auringonpaisteessa - oiskohan siis kyse siitä ettei saa tarpeeksi itseensä vettä jos on heikot juuret?.. tällaista aloittelevan parvekepuutarhurin logiikkaa, mahtoiko osua oikeaan…
Miten kuumaksi se lämpötika nuosee sinulla. Jos on liian kuuma, haihduttaa enemmän kuin ehtii vettä imeä. Minulla meinasi tompsut löpsöttää vaikka oli ihan kostea maa. Laitoin vähän ovea auki ja tuuletus luukkua kans.
Nyt o sitten jo kurkuntaimetkin hommattuna! 1,50e zipale maksoi mein puutarhalla. Eli hinta oli tipsahtanut 0,20e per taimi sitten viime vuodestaTänään ajattelin nekin sitten istuttaa ja illalla istutan myös ne viimeiset chilitkin paikoillensa samoilla vauhdeilla!Johan tässä on kohta kesäkuu!!!
Talkkarinmuija tässä on tietämätön mitä kukkia pitää nyppiä kasvihuonekurkuasta pois ja mitkä pitää jättää. (kuva) Miten saan muurahaiset pois kasvihuoneesta, onko se liian kuiva kun ne tykkää olla siellä? Onko hevosenlanta hyvä vaihtoehto lannoitteeksi.
kasvihuonekurkusta ei nypitä mitään kukkia pois!
niin, ja lannoitteena mun kurkuilla on aito lehmänpee joten kaipa se hevonpee käy myös. En kyllä ole koskaan käyttänyt mutta uskoisin käyvän.
Niin minäkun menin noille kurkun sivuille niin siellä neuvottiin näin. Hedekukat nypitään pois, jotta emikukat eivät kehity.
Millä ihmeellä (parveke)kurkusta saa pidettyä parvekkeella ötökät poissa?! Kertokaapa, niin ehkä uskallan ostaa vielä taimen. Piti nimittäin heittä hyvästit itse kasvattamalleni kurkun taimelle:se houkutteli viikko sitten ensimmäiset kirvat, jotka palasivat aina entistä vahvempina tolutuskäsittelyn jälkeen. Mukaan tuli vielä joitain mustiakin höttiäisiä, ja lehdet alkoivat ruskistua, joten heitin koko roskan mäkeen ettei olisi tartuttanut höttiäisiin muihinkin parvekekasveihin.
Kurkuissa näkyy pieniä alkuja jo.
Muutaman päivän päästä päästään meilläkin maistamaan omia kurkkuja. Pitäisi saada näihin kuviin joku rikkaruohosuodatin:)
Yksi kurkun taimi selvisi kasvariin asti.
Näin isoja jo nyt. Kohta syödään.
Västäräkkipariskunta kasvarissa on saanut lapsensa lentokuntoon ja minä pääsen istuttamaan kurkuntaimeni, vihdoinkin! Jos syksyä piisaa tarpeeksi, ehdin vielä saada satoakin...
Olipa västäräkeillä lämmin hautomo. Meillä onneksi vain ampparinpesä, joten tästä se omavaraisuus alkaa.
Ensimmäinen otetaan ihan justiinsa ja syödään.