Kurkku, Cucumis sativus

Kiitos teille, tuska helpotti! Kyllä minusta kurkunkasvattaja tulee, ihan eri asia sitten, tuleeko kurkkusadon korjaajaa… Mutta hauska on yrittää.

voiko normaalia kasvihuonekurkkua kasvattaa kasvilavassa.

En ole koskaan kasvattanut, mutta miksi turhaan kun avomaakurkut on maukkaampia (ainkin miusta)

…jos luoja suo siedettäviä ilmoja, niin pitkä kasvihuonekurkku tuottaa satoa ihan avomaallakin. kokeillut olen, koska pieneltä alalta saa ison sadon. tänäkin vuonna meinaan kasvattaa, koska ei tontti ole yhtään kasvanut, vaikka komppaakin kurppa(kurpitsaa) tuon makoisuuden suhteen:-)

Perennainen, mä kasvatin ekaa kertaa kurkkua viime kesänä. Salaattikurkkua ihan ulkosalla pihalla. Tuli tällasia:   .
   .

.
Että ihan varmasti sullakin onnistuu.   .
   .

Waauuu!!

Hieno pötkylä

Meillä tulee kasvamaan ensi kesänä kurkut Saladin, Paska, Euphya ja Passandra. Kahta ensin mainittua oli jo viime kesänä, molemmat oli ihan kurkun makuisia. En voi vertailla, kun pätkä oli ottanut nimilaput leikkeihinsä.

Ensimmäiset kurkut ikinä mulla oli Tasty Greeniä, olin ihan yllättynyt kuinka helpolla sain tuoretta kurkkua pöytään! Paljon helpompaa kuin tomaatin kasvatus minulle.

Kiinalainen Käärme on kasvihuonekurkun näköinen ja kokoinen, mutta lavaan sopiva, tosi murea ja maukas kurkku.

ja se olis varmaan pitäny laittaa itämään jo ajat sitten ?

enpä usko. ostin tälle kesälle pitkää avomaankurkkua long green ridge (haulla löytyi pari mainintaa tässäkin ketjussa) enkä yhtään ennen vappua sitä aio esikasvattaa niin kuin en muitakaan kurkkuja (ja kurpitsoita)

Toukokuun eka viikko täälläkin kylvetään kurkkuja.

No hyvä juttu, sit pitää laittaa kurkkuja itämään

Mikähän lajike olis aika lähellä Euphyaa? Mulla oli viime kesänä tuota kasvihuoneessa -oli muuten eka kerta kun kurkkua kasvattelin ja sanoisin että onnistui yli odotusten- ja nyt en löydä mistään kaupasta tuota samanlajikkeen siemeniä. Se oli niiiin hyvä ja helppo! Mulla kasvoi myös Chinense Slangenia ja se oli todella pettymys. Niin pienet ja piikikkäät ja pahanmakuiset kurkut. Eli tuo rajallinen kasvihuonetila pitäis täyttää vain niillä ihanilla lajikkeilla…

Mitkä siis lähinnä vastaisi tuota Euphyaa?

Oisko tästä apua? : Linkki

näyttäisi esim täällä olevan myynnissä tuota toivomaasi.
itse olen jo muutamana vuonna viljellyt farbio f1, partenokarppinen myös. ammattilaisetkin kiittelevät, että tuottaa viileässäkin. itselläni se on ollut hyvä ihan avomaalla kasvaen. siemenvesalta olen ostanut:-)

mä oon monena vuonna kasvatellu Bieth alpha F1 lajia, viihtyy hyvin kylmässäkin kasvarissa, tulee tosi maukkaita…

Vappuna laitan kurkut, niin kuin joka vuosi, itämään! En ole vielä päättänyt kokeilisinko Konsaa eka kertaa vai laittaisinko Cubanaa, jota olen monta kesää laittanut?

Kumpaa suositellaan? Paikkana varmaan kasvusäkki terassilla eli kolme tainta mahtuu.

Nuo olikin hyvät linkit, mai-leella ja weikolla! Taitaa siis mennä tilaustouhuiksi nuo siementen hankinnat. Löysin tuolta kaappien kätköistä valmiina Louisa F1:n ja seemnestä tilatun Agat F1:n. Muistelisin, että on mulla muitakin, vaan hukassa ovat tällä hetkellä :wink: Nyt kun malttais mielensä vielä muutaman viikon ennen kun kylvää, etteivät venähdä liikaa. Yllättävän nopeita on kasvamaan ja ainakin tuon Euphyan sadontuotto oli hämmästyttävän iloinen yllätys.

Ostin eilen Farbion siemeniä paikalliselta puutarhalta ja pussissa huhtikuu kylvöaikana eli sehän on suoranainen lupa kylvää =)

Farbio on ollut aina suosikkina näiden reilun 20 vuoden ajan mitä olen kurkkua kasvatellut ja varmaan monen muunkin, koska siemeniä saatavilla ollut vuosia.