Kurkku, Cucumis sativus

Kyllä valitettavasti vihannespunkin valtaama taimi kuolee aika äkkiä. Kun lehdet ovat tuollaisia kellertäviä, ei taimi enää saa ravintoa (ei pysty yhteyttämään lehdillään).

No, voi kökkö surullinen.

Jos punkit iskevät vasta loppukesällä, satoa tulee ihan hyvin, mutta tässä vaiheessa ennuste on kyllä huonompi. Mutta varmistu syyllisistä ennen mitään toimenpiteitä. Siitä mustasta ja oranssista en olisi huolissani, mutta jos taimissa on seittiä lehdillä ja kaikkialla, vihannespunkeista on kyse. Otuksetkin näkee kyllä lehden alapinnalla. Ovat tosin kamalan pieniä.

Minulla meni viime kesänä kurkun lehdet tuollaisiksi hailakan värisiksi ja kyllä siinä niin kävi, että keskellä kesää oli pakko repiä kaikki kurkut irti kasvihuoneesta, kun terveitä lehtiä ei enää ollut. Vain pari kurkkua ehdin saada... surullinen

Tänä vuonna kurkut ovat olleet muuten kitukasvuisia, alkavat vasta nyt kasvaa rehevämmin ja tehdä ensimmäisiä kukkia. Joutuivat kai liian kauan odottamaan pikkukasvihuoneen pystytystä ja multakuorman saapumista.

Minulla on koti kukissa ollut tuo vihannes punkki vuosia ja olen koittanut kaikkea, tällä hetkellä paras on normaali hyönteismyrkky joka on tarkoitettu lentäville ötököille. Joudun ruiskuttaa kukkani vähintään viikon välein, jos pidän pitemmän tauon on lehdet syöty jo valkoisiksi. Paras olisi tehdä tuo ruiskutus n. parin päivän välein jotta saisit tapettua myös munista kuoriutuvat punkit. Kokeile viikon ajan pitäisi autaa, mutta älä vain kuvittele että ne katoisi kokonaan. Jonkun aikaa voi olla hiljaista mutta sitten ne taas tulee jostain?

Jos syötäviä kasveja rupeaa myrkyttämään, pitää ensin varmistua myrkyn sopivuudesta hyötykasveille. Huonekasvit ovat kuitenkin eri asia. Vihannespunkit ovat hämähäkkieläimiä, joten sopiikohan Provado niille. Oletko Puukonsuojus kokeillut sitä huonekasveillesi? Sitähän on myös puikkoina liuoksen lisäksi.

En kovin tarkkaan lukenut kaikkia tekstejä mutta eikö mäntysuopaliuos tuhoa vihannespunkit? Suihkutuksen joutuu uusimaan mutta vaikuttaako sitten kurkkujen makuun????

Minulla jotain Raptor merkkistä myrkkyä?

Raptorista ei tulee mieleen kuin musiikkimaailma.

Minulla on ollut vuosikauden hiukan vihannespunkkeja (seittiä kertyy ja osa lehdistä kellastuu) huonekasveilla, varsinkin kiinanruusuilla ja muratilla. Mutta en minä pidä sitä mitenkään tuomiopäivän tuholaisena, sillä ne lähtevät pitkäksi aikaa manan majoille kun vaan innostun pesemään ne tolulla.

Vien kasvit kesäsateeseen ja suikuttelen toluvedellä. Sadevesi irroittaa punkit ja pölyt, ja sisään saa tuoda puhtailta matoilta tuoksuvat kasvit. Toluvesisuikua vaan pitää osoitella lehtien hankoihin ja alapinnoille, siellä ne majailevat. Mitä kovempi ukkoskuuro sitä parempi.

jonain vuonna oli meillä punkkeja tomaateissa,
käsittelyn mäntysuopaliuoksella, ei auttanut,
minun suuhuni maistuivat tomaatit saippualle, miehen ei

olikohan sitten vaan hajumuistissa?

Paras kurkkulajike jota olen syönyt on mustafa f1. Piikkejä ei ole ja on hiukan makeahko. Tässä kuva vielä pienestä kurkusta. Pari päivää niin saa syödäkieli ulkoa

Meillä syötiin eilen ensimmäinen kurkku (en enää tiedä mitä lajiketta) ja hyvää oli. Katosi lasten suihin salamanakieli ulkoa

Isäntä lähti mökille lomalleen ja tässä on ensimmäinen "kortti" sieltä.

Kuva on hiukka huono, kun on kännykällä otettu, eikä meillä ole panostettu noihin kännykän lisäominaisuuksiin. Tikkuaski on tuo punainen, joka on siinä mittakaavana. Kaksi viikkoa sitten nuo alut olivat etusormen kokoisia, nyt mittaa on kuulemma parikymmentä senttiä.

Hee... minun ekat kurkut... voi kun tulis perjantai, että pääsisi maistelemaan....

nanikka, mie olin pökertyä onnesta, kun viime kesänä ekan kerran sain maistella omia kurkkuja! On se vaan hienoa, kun tässä puutarhailussa saa ilon ja onnen hetkiä kuiteskii aikas usein! Miulla on tän kesän eka kurkku vielä kasvamassa kasvarissa. Ehkä viikon päästä...

Hei! Minulla on ensimmäistä vuotta kasvihuone ja siellä iloisesti tomaatteja ja kurkkuja kasvamassa. Noin puolitoista viikkoa sitten alkoivat ekat kurkut kypsyä ja satoa tuli viime viikon aikana monen monta herkullista kurkkua. Nyt vireillä olevat kurkun alut alkavat näivettyä ja ikäänkuin kuihtuvat pois kehittymättä. Osaako kukaan sanoa missä vika? Kurkut kasvavat Biolan kasvusäkeissä.

Suometar, niin on hienoa. Aivan upeita onnistumisen elämyksiä. Uso pois, kun kasvari valmistui vasta juhannukseksi, niin olin kyllä jo vakaasti sitä mieltä, että mitään ei tästä hommasta tule. Ja kun kylvin 10 kurkun siementä, jotka kaikki itivät ja niistä onnistuin kuivuuteen tappamaan 9, niin tämän ainokaisen kurkun kurkut on varmasti vielä parempia.

ruusuenkeli, olisikohan kurkulta loppunut ruoka? Eli lisälannoituksen kaipuuta kenties?

Liekö menee oikealle palstalle (eka kerta tällä palstalla), mutta kasvihuonekurkkujen kanssa on ongelmaa...mikähän mahtaa olla sellanen elukka, joka napsii kurkun taimista lehdet?! Lehitä ei näy missään, eli ne on syöty paikanpäällä tai kuljetettu pois huoneesta. Kasvihuoneeseen ei pitäisi hiirtä/myyrää isompaa eläintä päästä kun ovi on kiinni, mutta niin vaan taimista jäi parin päivän/yön jälkeen jäljelle vain rungot....?? Alta päin ei pitäisi taimiin käsiksi päästä, mansikkakangas on alla. Nyt uusia lehtiä on jo tilalla, mutta eipä taida satoa tulla. Nämä on toiset taimet, ensimmäiset istutin liian syvään ja varsi homehtui...eli ensimmäistä kertaa ollaan asiassa liikkeellä, mutta oppia ikä kaikki! PS: Tomaatit kasvaa komiasti!

Onko etanoita / kotiloita näkynyt? Käy illan hämärtyessä katsomassa tilannetta.

Etanaepäily tuntuu asiaansopivalta. Tai muut toukat.

Voisikohan kurkkuja suihkuttaa toluvedellä? Varsinkin kasvien lehtien alapinnat sun muut piilopaikat, ja levitä vielä lavealti tuhkaa kurkkujen juurilla maanpinta täyteen. Kuulin, että etanoilta loppuisi voide kun niiden pitäisi niin kovasti erittää sitä liukumalimaa kun etenevät tuhkassa.

Kasvihuoneeni mullassa on asustellut erilaisia toukkia, jotka kiipeävät sitten pimeän tultua nakertamaan

kasvien lehtiä ja voivat usein onnistua tappamaan koko kasvin. Näin on käynyt pepinolle, okralle ym. Ripottelin sitten juurimatojen torjuntarakeita kasvin juurelle ja aamulla oli kuollut karvainen toukka kasvin lehdellä. Kaikenlaiset tuholaiset viihyvät kasvihuoneen ansarioloissa. Siksi kai viitseliäämmät vaihtavat koko mullan usein.Tolusta tuskin on apua, minulla ei malasiinikostutus edes oikein auttanut.