Vuosi sitten joku oli heittänyt kurpitsa siemenen tien sivulle ja siinä oli komea kukkanen.
En tiiä tuliko siitä satoa, kun sen ympärillä kasvoi kaikenlaisia kasveja.
Siinä lähellä oli myös omenapuu, mutta se on kuollut.
Vuosi sitten joku oli heittänyt kurpitsa siemenen tien sivulle ja siinä oli komea kukkanen.
En tiiä tuliko siitä satoa, kun sen ympärillä kasvoi kaikenlaisia kasveja.
Siinä lähellä oli myös omenapuu, mutta se on kuollut.
Enpä vieläkään ole ehtinyt nostaa noita ylös. Nyt oli nuo lehdet kuukahtaneet. Tänään aloitettava.
Isoimmat on kyllä tosi komeita.
Lehdistön kuukahdettua paljastui tällainen. Onko kellään haisua, mikä kurpitsa tämä on? Näitä oli vain yksi.
Kesäkurpitsalta näyttää
Apua. Luulin, että nuo kaikki on sitä keltaista. Outoa, että oli vain yhden hedelmän tehnyt.
Kesäkurppa mun mielestä myös. Itse asiassa mulla on yks tollanen tänä vuonna itelläkin. Painoi yli 7 kiloa. Enhän mä vaan sulle tainta tuonut taimivaihdossa ? En muista et oisin tuonut, mut tuli mieleen kysästä.
Sain taimet äidiltä! Ei ollut taimivaihdosta.
Oon sitä mieltä et se mun kurppa on risteytys. Ei tee siitä yhtään huonompaa käytössä mut kisamielessä panee mut miettimään että otanko siitä omastani enää siemeniä jatkokasvatukseen.
Kutpitsat risteytyy niin älyttömän helposti keskenään että sulla myös on ton kanssa mahdollisesti jossain vaiheessa menneisyyttä tapahtunut risteytys kesäkurpitsan ja jonkun muun kurpitsalajikkeen kanssa. Sit jostain siemenestä kasvaa jonkunlainen ja jostain toisesta siemenestä ehkä aivan erilainen.
Sellasia ne kurpitsat on ![]()
Mietin tuota myös. Jos tuo olisi kesäkurpitsa, se olisi tehnyt enemmän hedelmiä. Joku hybridi tämä on.
Onnittelut! Mitä painaa se isoin? 20 - 30 kg?
Henkilövaa’alla voi punnita.
Genesee, tiedätkö mikä on “sugar pumpkin”? Multa kysyttiin siitä ja on mulle ihan outo asia.
Alla kuvakaappaus aiheesta, löysin netistä
Sainkin jo selvitettyä tän Sokerikurpitsa-jutun. Niinkuin aattelinkin niin se on yleisnimitys tietynlaisille kurpitsalajikkeille. Tässä alla koottua tietoa:
Sokerikurpitsa (Sugar Pumpkin) on termi, jota käytetään kuvaamaan erilaisia talvikurpitsalajikkeita, jotka tunnetaan makeasta maustaan ja kiinteästä, sileästä ja tiheästä hedelmälihastaan. Tämä tekee niistä ihanteellisia kurpitsapiirakoiden ja muiden leivonnaisten, kuten keksien ja leipien, valmistukseen. Sokerikurpitsoja voi paahtaa, uunissa paistaa ja hauduttaa, ja joissakin tapauksissa syödä raakana.
Nimitykseltään ne tunnetaan myös makeina kurpitsoina, sokeripiirakkakurpitsoina tai piirakkakurpitsoina. Ne koostuvat kurpitsakasvien (Cucurbitaceae) heimoon kuuluvista kurpitsoista, joihin yleensä kuuluvat Cucurbita pepo ja Cucurbita moschata. Sokerikurpitsat ovat yleensä pienempiä, ainakin verrattuna tavalliseen peltokurpitsaan, jota yleisesti käytetään veistämiseen. Sokerikurpitsat vaihtelevat enimmäkseen softball-pallon ja cantaloupen kokoisista. Niiden väri on yleensä syvän, täyteläisen oranssi, ja ne ovat yleensä melko pyöreitä, vaikka molempiin on poikkeuksia.
Toinen sokerikurpitsojen tärkeä ominaisuus on niiden kuiva, hienorakeinen hedelmäliha.
Sugar Pumpkin (Sugar Pie) -kurpitsat luokitellaan kasvitieteellisesti Cucurbita pepo -lajiin ja kuuluvat Cucurbitaceae-heimoon yhdessä kurpitsojen ja gourmet-kurpitsojen kanssa. Ne tunnetaan useilla nimillä, kuten Boston Golden Sugar, Rhode Island Sugar, Boston Pie, Early Sugar, Golden Sugar, Prolific Sugar ja Yum Yum -kurpitsat. Tätä lajiketta kutsutaan myös New England -kurpitsoiksi niiden alkuperäisen alkuperän vuoksi. Ne ovat sokerikurpitsojen lajike, joka kuuluu talvikurpitsoihin, jotka tunnetaan kiinteästä, sileästä ja tiheästä maltostaan, joka sopii hyvin leivonnaisiin. Kulinaaristen käyttötarkoitustensa lisäksi sokerikurpitsoja kasvatetaan usein koristekasveina laajoilla köynnöksillä, jotka voivat kasvaa 2,5–4,5 metrin pituisiksi, mikä tekee niistä suosittuja syyskoristeena.
Esim. se mun paljon kasvattama “Turkish Turban” -lajike kuuluu ton “sokerikurpitsa”-yleisnimikkeen alle. Oon sitä maistellut ihan raakanakin koska se on niin hyvän makuista ja tiivistä. Alunperin kasvatin sitä sen kauniin ulkomuodon vuoksi, ja muistaakseni sitä myytiinkin koristekurpitsan nimikkeellä.
Pitkästä aikaa, Jatuuli! ![]()
Oletkos punninnut noita?
![]()
hyvä että on sentään alle 20kg.