Kurpitsa, Cucurbita

Siirsin muualla rönsyilleitä kurpitsan kasvatusta koskevia keskusteluja tänne sitä varten olevaan paikkaan. Siirretyt viestit tunnistaa siitä että niissä lukee sana "siirretty" punaisella, ja näköjään tämä siirtopäivä muuttuu siihen viestiin päivämääräksi. Joten siirettyjen viestien alkuperäinen kirjoituspäiväys voi olla vaikkapa viime vuoden keväältä... lukekaa siis niiden sisältöjä tämä asia mielessä.

Squash, jos en nyt vallan höperöi, niin olet ihan liian aikaisessa?

Itse laitan vappuna kesäkurpitsakylvöt ulos taimihyllyyn. Itävät tanakoiksi, vihreiksi taimiksi. Sitten siirrän kesäkuun alussa ruukkuihin. Voin kylvää vapun aikaan jo kasvupaikalleen moninkertaisten harsojenkin alle.

En ole koskaan kuullut, että kesäkurpitsaa esikasvatettaisiin sisällä, ja näin kauaa?

Kesäkurpitsa on, kuten kurkku ja tomaattikin, niitä, mitkä ovat hyvin hallan- ja kylmänarkoja. Perinteisesti ne siirretään ulos vasta 10.6. kun hallanvaara on ohi.

Ttietysti eri juttu, jos sinulla on kasvihuone??

Mikä olisi kovasti leviävä ja pitkiä rönsyjä tekevä kurpitsalaji?

Leikkimökin nurkalle ajattelin kompostiin jotain muhkeaa rönsyilevää laittaa, sadolla ei niinkään väliä siellä.

Koristekurpitsa

Spagettikurpitsa! Meinasi minulla valloittaa koko maailman, pihan nyt ainakin! Teki useita metrien (siis 2 - 3 - 4 metrisiä) pituisia rönsyjä ja jättimäisiä spagettikurpitsoita.

Oli ihan oikeasti jo ongelma, kun pitkät rönsyt meni pihan poikki ja tarttui kärhöillään nurmikkoon. Ei saanut ruohoa ajettua.

Spagettikurpitsa tai joku muu rönsyävä lajike kiehtoo myös minua.

Onkohan muuten toivoakaan, että kurpitsa viihtyisi puolivarjossa? Tiedän, että se sinänsä on aurinkoisen ja lämpimän paikan kasvi. Sadolla ei ole minullakaan kovin väliä, rönsyävää vehreyttä halajan.

Olen ajatellut laittavani taimen kohta kolme vuotta muhineeseen lehtikompostikehikkoon. Lehtikompostoriin lie syytä laittaa kanankakkaa tms. ytyä antamaan…?

Varmaan täällä on keskusteluja kurpitsan kasvualustasta, pitää penkoa niitä.

• Kurpitsakuume vaivaa -

No tuo lehtikompostini on puolivarjossa, että sanoisin, että spagettikurpitsa pärjää siellä mainiosti. Ja sehän ryömii sitten itse aurinkoiselle paikalle ja vauhdilla!

Olen samassa paikassa kasvattanut kesäkurpitsoitakin, ja kyllä niistä on satoa tullut, liikaakin!

En raaski antaa parasta paikkaa pikkuruiselta pihaltani ikinä kesäkurpitsoille.

Kylvin eilen jättikurpitsan siemenet (Atlantic giant) ja nyt kyselisinkin, että kuinka suuren kasvutilan se aikanaan ulkona tarvitsee? Minulla ei ole mitään käsitystä, että miten suuri kasvi kurpitsa on ja pussin kyljessä ei mitään sen koosta mainittu. Olen ihan aloittelia näiden kasvatteluiden kanssa ja haluaisin suunnitella valmiiksi, että mihin mitäkin minun kannattaa sitten pihalle laittaa… kiitos jo etukäteen vastanneille!

Jättikurpitsa "Atlantic Giant" voi suotuisissa oloissa kasvaa 6 m * 10 m alueelle, jopa enemmänkin. Mutta jos et halua kasvattamalla kasvattaa yhtä oikein isoa kurpitsaa, voi sivuversoja tietysti poistaa ja antaa kasvin tehdä useammankin kurpitsan. Pölytyksestä kannattaa huolehtia itse jos mielii varmuudella saada niitä itse kurpitsoitakinsilmän isku

"Suuri Kurpitsasota 2008"- ketjussa löytyy paljon jutustelua jättikurppien kasvatuksesta, mutta samalla kyse on leikkimielisestä kisasta, eli kaikkea ei kanna ihan tosissaan sieltä lukeasilmän isku

Jos innostusta riittää ja lontoonkieli taittuu, niin hyvä kurpitsasivusto on

www.bigpumpkins.com

Kiitos Anne kommentista! Taidanpa kokeilla spagettikurpitsaa. Mielikuva rönsyävästä kurpitsasta kompostin päällä metsän laidassa viehättää.

Onkohan spagettikurpitsan taimia muuten saatavissa taimimyymälöistä? Helppohan se olisi itse kasvattaa tiedän, mutta kun on muksujen takia nykyään kädet täynnä töitä niin olen ajatellut tyytyä tällaiseen light-puutarhaharrastukseen toistaiseksi ja ostaa taimet kaupoista.

Piperita, en tiedä, missä päin asut, muttei ainakaan meillä päin ole valmiita taimia.

Se on helppoa - työnnä siemen multaan, odota, ihaile spagettikurpitsaasi! Jopa minäkin olen onnistunut…

Kiitti, voishan tuota tietysti yrittää. Tosin herneen versojenkin kasvatus päättyi äskettäin herneiden homehtumiseen ....

Mikkelin seudulla ollaan.

Voin viikonloppuna katsoa, onko minulla vielä siemeniä!

Löytyikö siemeniä, kiitos kun etsit joka tapauksessa Ootkos siekii Mikkelistä?

Yhden tutun nurkista saattaa tosin spagettikurpitsaa myös löytyä… tai sitten tyrkkään minkä sattuu kurpitsalajikkeen kompostiin ja toivon parasta.

Olen aika harvoin foorumilla, siksi vastaukset viipyy. Mutta varmaan nyt viikonvaihteessa käyn, puutarhakuume nousee näin keväällä.

Voiko kurpitsaa kasvattaa kasvihuoneessa vai pitääkö olla ulkona?

Kurpitsan kasvusto on mahdottoman suuri, joten sitä ei kannata tavalliseen kasvariin laittaa.

Täytyypä sitten tehdä pieni kasvimaa tulevan kasvihuoneen viereen. Kurpitsaakos sit pitää lannoittaa hyvin? Saa nähdä mitä mun taimet saa aikaan, toivottavasti en liian myöhään kylvänyt, ovat nyt noin 10 cm korkeita.

Vielä ehtii vaikka parin viikon päästäkin.

Kurpitsakin jo nupuilla...

Kuinka nopeasti jättiläiskurpitsan (Tom Fox) siemenet itävät? Laitoin siemenkirjeestä napsaistut 2 kappaletta purkkeihin sisälle itämään 11.5. eikä mitään ole vieläkään tapahtunut. Pitääkö lähteä siemenpussin ostoon vai vieläkö kannattaa odotella?