Kurpitsa, Cucurbita

joko olen myöhässä siementen laitossa? entä mikä on sopivaa lannoitusta?

Popeda, et ole ollenkaan myöhässä - ehkä hieman aikaisessa? Hyvä ajankohta kurpitsan siementen esikasvatukselle on noin kuukausi ennen taimen ulos istuttamista. Pohjoisen puutarhurit laittavat kurpitsansiemenet esikasvatukseen toukokuun alussa, ja ulos kesäkuun alussa.

Jos sinulla on hyvät esikasvatustilat ja/tai kasvihuone käytössäsi, voi aloittaa esikasvatuksen nyt. Mutta kiirettä ei ole.

Kurpitsa ei kestä yhtään pakkasta, joten ulos sen voi istuttaa suojaamattomana vasta hallanvaaran loputtua.

Sopivaa lannoitusta on vaikkapa komposti.

Kurpitsa alkaa kitua purkissa ennen pitkää, jos ei ole kunnon kasvihuoneolosuhteita ja isoa purkkia. (Tanskalaisen puutarhaohjelman esittelemän Tanskan kurpitsamestarin [vuoden isoin kurpitsa] mukaan tulisi maan lämmön olla lähes 20 astetta ennen kuin kurpitsaa ulos maahan istutetaan.)   Itse olen siirtynyt myöhempään kylvöön 1b:llä, koska ei aikaisesta kylvöstä juuri hyötyä ollut. Aion kylvää vappuna. Mainittakoon lisäksi, että pääosa kurpitsakeskusteluista on puutarha.netin vihannesosastolla.

Ei tarvii poistaa nuppuja eikä pidä latvoa , anna kasvaa vaan ja kun ilmat lämpiää ja maa myös niin istutat multakasaan kompostin päälle ja harso niskaan. Sitten vaan kesän ajan tarpeeksi vettä niin hyvä tulee. Pölytys on sitten aikanaan mutta ei vielä tarvii huolehtia , ensin tekee pelkkiä poikakukkia.

Voiko kurpitsan sivuhaaroja leikata poikki kun se leviää liikaa joka suuntaan?

Tietysti voi.

Kiitos, nyt en tallo sitä käytävällä.

Kuinkas kauan se kurpitsa kasvaa? Mulla on semmoisesta kaupan oranssista halloween -kurpitsasta laitettu kaksi siementä ja toisessa niistä on jopa kurpitsakin tulossa, eikä pelkkää lehtivihreää. Mutta kuinka kauan se kasvaa, eli onko se nyt liian aikainen, jotta siitä saisin seuraavan halloween-kurpitsan? Nyt se on vielä ihan vihreä, kai se muuttuu oranssiksi joskus?

Jos kunnolla lannoittaa ja kastelee niin kyllä pitäisi ehtiä kasvamaan täyskokoiseksi ennen pakkasten tuloa. Kurpitsa voi kasvaa kolmessa 

viikossa jo tosi paljon, ainakin näillä säillä. Runsas kastelu (mielellään lannoitteen kera) on tietenkin tärkeää.  Oma kurpitsani on jo pantu ''purkkiin'' viikko sitten.

Tietääkö kukaan myskikurpitsan kasvatuksesta?Koska se pitäisi kylvää?

ohje oli perin lavea: maalis-toukokuussa esikasvatetaan tai suorakylvö kesäkuussa. - ihan hyvä kurpitsan esikasvatusaika on minusta aina ollut vappuviikko.

muuten - kaikille teille joilla on tilasta puute viimeistään siinä vaiheessa, kun taimet ovat jo koulittuja, tämmöinen vanha neuvo: älkää esikasvattako taimia vaan esilämmittäkää maa. minä levittelen kurpitsa-(ja kurkku- ja maissi- ja juhannusperunamaan) kohdalle muovin jo aikaisin huhtikuussa. kelpaa kirkas - tai musta (jätesäkki tai halkaistu turvesäkki musta puoli ylös). noin lämmitettyyn maahan voi hyvin kylvää siemenet jo aikaisemmin ja suoraankylväen ei tarvitse pelätä tuppuroivansa koulimisen ja istutuksen kanssa. muovit laitanvielä uudelleen kylvösten päälle ja poistan vasta, kun ovat taimettuneet

samaa systeemiä olen opetellut nyt kolmena keväänä käyttämään täällä uudella lasitetulla parvekkeellani. ruukut on helppo kietoa muoviin. ihan hyvin on onnistunut sillä tavoin kolmena vuonna tomaatin ja basilikankin kylvö. - oikein hätätilassa pystyy vielä nostamaan ruukut sisällekin, jos ei enää pelkkä peittely auta.

Kiitos mai-lee,tuota keinoa kokeilen kyllä! Minulla ei ole hyvää paikkaa taimen kasvatukseen, liian lämmintä ja liian vähän valoa ja sen lisäksi ikkunalaudat on jo täynnä!

Laitoin muutaman eri muotoisen kesäkurpitsan taimia lannoitettuun turpeeseen maitopurkkeihin. Jättiläiskurpitsan tilanne ei näytä niin pahalta kuin muiden, mutta muut ovat kaatuneet. Mistä tämä johtuu? Onko taimet pilalla?

Istuta ne uudelleen isompiin purkkeihin kaulaa myöten. Ja kurpitsat ovat sellaisia ryömiviä malleja.

Kiitos vinkistä, luulin että niiden pitää sojottaa pystyssä.  Koska ne voisi viedä pihalle? Laitan ne avomaalle, harson alle kasvamaan. Asun vyöhykkeellä III. Istutanko suurempiin ruukkuihin turpeeseen vai multaturveseokseen, kumpi olisi kurpitsoille parempi? Istutetaanko ne yhtä syvälle kun ovat vanhassa ruukussa olleet?

Mikä olisi hyvä kirja, missä käsiteltäisiin vihannesten ja juuresten kasvatusta avomaalla? Minulla on kasa kirjoja kirjastosta lainassa, mutta kaikissa on samat asiat.

Yksi oppilaistani tuumaili salaattia syödessään, jotta miltä se kurpitsa oikein kasvaessaan näyttää.

Lupasin oitis, että laitamme keväämmällä kurpitsan siemeniä multiin.

Mutta mitä sortimenttia voisimme kesäkurpitsan lisäksi kokeilla? Ei niillä lapsukaisillani kotona mitään kasvihuoneita ole.

Säät lienevät tarpeeksi lämpimät kurpitsan ulosvientiä varten. Ongelmana sisällä kasvatettujen tainten osalta on se, että auringonvalo ja tuuli avomalla aiheuttavat vioituksia. Voisi ajatella panevansa kaksinkertaisen (jopa kolminkertaisen aurinkoisella säällä) harson alle ensin auringolta ja tuulelta suojaan. Tämänhetkinen sadesää olisi hyvä sää panna kurpitsat ulos. Itse teen kaiken taimikasvatukseni yleensä tavalliseen halpaan lannoitettuun kasvuturpeeseen: yksi taimi yhteen maitopurkkiin (kaulukset pystyssä) ilman mitään koulimisia ja sitten ulosistutuksessa maitopurkki revitään ja yritetään sujuttaa taimi juuripaakku ehjänä kuoppaan (toivottavaa lisi silloin olla jo koossa pysyvä ''paakku'').  Pienoiskasvihuone on kätevä karaisuun, jos sellainen on. Eli siirrä heti ulos harson alle, kun kerran nyt sataa (ainakin täällä 1b:llä).

Kertokaahan mulle mitä teen väärin... Tämä on nyt toinen kevät kun yritän kasvattaa Butternut squash- kurpitsaa. Alku menee aina ihan loistavasti, kasvaa pirskatin nopeesti, mutta sitten sirkkalehdistä alkaen koko taimi alkaa kellastua ja kuivua. Sitten sirkkalehdet kuihtuvat kokonaan, sitten taas lähin lehti kuihtuu... Tätä jatkuu jonkin aikaa ja kasvin kasvu pysähtyy ihan kokonaan. Jokaisessa lehtihangassa on kukannuppu, aukeavat jo vaikka itse kasvilla ei ole paljon ikää... Kastelen kunnolla mutten liikaa, en vielä lannoita paljoa. Kurpitsat ovat olleet ulkona, muttei sillä ole ollut mitään kohennusta. Ajattelin pistää ulos kokonaan huomenna.

Viime vuonna odottelin isoja lehtiä täyttämään koko kasvimaan. Kolmesta kurpitsasta yksikään ei kasvattanut yhtään lehteä kasvimaalla, kukkia tuli pari. Täksi vuodeksi kävin ostamassa varakurpitsat varmuudeksi puutarhalta...

Istutin taimet yksitellen suuriin kukkaruukkuihin. Jättikurpitsan taimet näyttävät tosi hyvältä, ufo-kurpitsat ja vihreät ovat hengissä, mutta omenakurpitsojen taimet (3 kpl) ovat ihan nuutuneet ja näyttävät kuolevan! Annan niiden olla vielä ruukuissaan, ja katson josko rupeaisivat toipumaan, mutta kyllä kuolevilta näyttävät. Taisivat kärsiä siirrossa. En tainnut saada juuria niin irti etteivät olisi kärsineet

Laitoin uudelleen pariin purkkiin omenakurpitsan siemenet, toivottavasti onnistuu, vaikka ehkä olisi ollut kannatavampaa lykätä siemen suoraan maahan kun ei enää ehdi esikasvattaa? Ensi vuonna laitan purkkia kohden yhden siemenen, ettei taas käy huonosti.

Pitääkö niitä karaista päivät ennen kuin siirrän ne ulos? (Eilen illalla oli 10 astetta lämmintä ja ovat tottuneet noin 20 asteen lämpöön sisällä.)