Kurpitsa, Cucurbita

Kiitos! Nostin ne uudestaan sisälle. Mä muuten päätin eilen että nyt on kesä meillä ja OMS,sit pääsi myös jo pellolle. Jos jätit saa pysymään hengissä, niin siinä sivussa kyllä myös nämä pienet.

Mikäs tuossa Mummin laatikko-ohjeessa on nuo sekoitussuhteet? Ts. paljonko esimerkiksi laitetaan perunamuusihiutaleita/litra sosetta. Kuulostaa todella hyvälle! :slight_smile:

Löysin tänään kurpitsan taimen kaupasta…mutta vieläkö ehtisi kasvattaa siemenestä. Yksikään ei ole itänyt vaikka aikaa on jo muutama viikko kylvöstä? En tiedä minkä niminen lajike oli eivätkä kaupassakaan muuta kuin että pyöreä eikä ole kesäkurpitsa:)

Laita itämään vaan. Tulevasta kesästähän ei koskaan tiedä millainen se on mutta jotkut lööpit huusivat että tulossa on ennätyskuuma kesä joten kurpitsoille se tietää hyviä kasvuoloja. Kesäkuun 10:n päivän jälkeenhän vasta on turvallista istuttaa kasvit ulos joten ehdit sen saada taimelle sitä ennen.

ok kiitos neuvoista nuu:)

Muuten hyvin mutta Waltham Butternut kasvaa terveen näköisenä mutta pienenä. Noin puolta pienempi, vähintään, kuin muut taimet. Kevensin jo sen kasvupaikkaakin. Laitoin isoa soraa jos viihtyisi paremmin, vaikka mitään vaikutusta ei näemmä ole. Toinen jota kokeilen kohta on typpilainnoitetta, mutta pelkään että kuolee siihen.

Kurpitsoista tähän mennessä opittua. Eivät oikein tykkää suorasta auringonpaahteesta. Kaikkein parhaiten pärjännyt taimi johon ei aurinko suoraan paista. Tosin tilanne saattaa muuttua kun juuristot vahvistuu ja ehkä sitten sietävät suoraa paistetta paremmin.

Alussa kannattaa suojata harsolla.

Eilen sain viimeiset kurpitsat maahan, myös Jarrahdalet.

Hienoa, sait ne itämään !

Juu, nyt ne pääsi kasvimaalle, hymyilyttää kun sinne menee lukemaan kasvitikkuja, on Nuun OMS, Jussiki kuria, Jarrahdalet sun muut. Ja sitten tietysti Sund ja Lyons ja ne kolme muuta. On ainakin kurpitsaa syksyllä :smiley:

Äsken väsättiin lehtikompostiin hevonhyvettä, kalkkia ja multaa hieman. Jätin taimet 2 kpl pääsi maahan. Nuulta nämäkin siemenet lähtöisin.

Poikakukka ei kestä edes ruokatuntiin, kun  jo lerpahtaa.

miksi mun tekis mieli kommentoida tuohon jotain pikkutuhmaa? xD

Sullakiko :D?

Kenellä on näitä siemiä tästä hybridi Jussiki Kurista:kun alkaa näkyä hedelmiä niin laitelkaa sähköpostilla tai postatkaa vaikka tänne. Jänskättää että millaisia tulee. F1 polvessa kaikkien pitäisi olla samanlaisia.

Mulla on yksi sen verran kasvanut pölyyntynyt että värin veikkaisin olevan sinertävään. Muoto ehkä enemmän Uchiki Kurin. Tässä voi käydä se huonoin skenaario, eli pieni, sininen ja kovakuorinen. Minkä voi ainakin ilmiönä pitävän paikkansa on tämä hybrid vigor eli risteytyselinvoima. Minulla on eri lajeja, myös nuo kantalajit, samassa penkissä ja nämä puskee suurimpina kasveina ja tuottavat myös hedelmää nopeimmin.

Viimeksi eilen kurkistelin että näkyykö hedelmän alkuja muttei silmiin osunut. Jussiki, Uchiki ja Blue hubbart kaikki siinä mielessä samalla viivalla vielä ellei jotain jäänyt huomaamatta kun sadesäässä nopsaan katselin. Blue Hubbart kasvaa rehevimpänä täällä, mutta se on ihan toisessa paikassa kuin nuo muut, omalla kummullaan, joten kasvuvoima varmaan johtuu siitä.

Seurailen sillä silmällä ja raportoin :slight_smile:

Mun kolme Jussikia on taasen kaikkista isoimmat, kun vertaa Uchikiin tai B Hubbarttiin. Tänään tarkistettu ja tosi pieniä alkuja tulossa. Nuun OMSista uskon saavani hyvän sadon, on monta komiaa puskaa :slight_smile: Tänä vuonna ei todellakaan ole tarvinnut kastella, taas tulee taivaan täydeltä vettä.

Elämäni eka kurpitsa. Lajista ei ole tietoa kun mies toi kotiin kaksi taimea eikä sitten enää muistanut mitä ne on. Toisessa ei ole vielä ollut kertaakaan tyttö ja poikakukka yhtäaikaa auki.

Vaikuttaisi edellinen joltain jonka väri ei ihan oranssi tule olemaan…

Tässä 1. kuva hybridistä Uchiki Kuri x Blue Hubbard ,
samaten väriksi tullee enemmän sinivivahteinen… Toivottavasti tulee koko kunnolla. Muotokin saattaa olla enemmän BH:n.

Taimi jonka vieressä on lappu "Jussiki Kuri" tekee tällaista hedelmää
Sen vieressä kasvaa taimi jossa lappu "Uchiki Kuri" mutta tätä vartta seurasin käsikopeloin Jussikin juurelle joten se on se.  Molemmat kasvaa reipasta vauhtia eteenpäin luikerrellen ja kun ne on vierekkäin niin varret on osin sekaisin.

Juso, jos Jussiki on vihertävä niin  tietty on mahdollista että mulla on nimilaput menneet sekaisin niiden kanssa. Yleensä oon kyllä tosi tarkka mutta kaikki on mahdollista ja olen voinut sählätä ihan jo siemenvaiheessakin tietty.