Kun te noijen kurpitsojen kans tolskaatte niin siemenhöttö pois, mutt entäs kuoret, käytetäänkö kuorineen vai sisus vain. ,,,,mie en oikeesti muista mittään koko kurpuista.
Nuu, en ole vielä tehnyt noista mitään, viikonloppuna ajattelin katsoa millaisia ovat sisältä, vertaan semmoiseen sun toimesta meille tupsahtaneeseen spagettikurppaan.😀
Irrottelin nuo tänään siitä taimesta, kun valmistelin paikkaa parille muunlaiselle taimelle.
Raya, talvikurpitsoista ei käytetä kuorta koska se on kova. Sen tehtävä on suojata sitä kurpitsaa mahdollisimman hyvin = säilyy pitkään hyvänä. Kesäkurpitsat voi käyttää kuorineen koska se kuori on ohut ja pehmyt.
Meillä alkoi kasvamaan yllärikurpitsa kurkkupenkissä (siemen todennäköisesti puolivalmiin kompostin mukana sinne joutunut) ja ihan samannäköiset kurpitsat siitä tuli kuin Eriparilla. En ole myöskään vielä katsonut että mitä sisältä löytyy. Olen kuitenkin koko ajan ajatellut että spagettia on joukossa koska kasvutapa oli köynnöstävä eikä semmoinen puska kuin kesäkurpitsalla.
Myös perennapenkin reunaan ilmaantui kurpitsan taimi (taas sitä samaa kompostia), mutta se näyttää olevan ihan normispagetti.
Nimba-kesäkurpitsaa viime vuonna kasvateltiin ja siinäkin oli tuollaiset voimakkaat raidat, mutta kesäkurpitsa ja talvikurpitsa eivät kai risteydy keskenään? Ja kuuluuko spagettikurpitsa noihin talvikurpitsoihin?
Niin ja äiti viime syksynä säilöi koemielessä spagettikurpitsaa ja se oli oikein hyvää raastesäilykettä :)
Kiitos Nuu.
Kesäkurpitsa ja talvikurpitsa eivät tosiaan risteydy keskenään. Spagettikurpitsa kuuluu kovakuorisiin ja säilyviin talvikurpitsoihin.
Crown Prince oli uusi tuttavuus ja oikein hyvän makuinen, muttei kovin tuottelias tänä kesänä. Ihanan mehevä ja runsasmaltoinen, mutta johtuuko tuo mehevyys vaan siitä että se on tuoreena avattu ja syöty? Yleensä olen jättänyt kurpitsan syömiset myöhemmälle kun ne säilyvät niin hyvin ja sitten sisus onkin jo kuivunut vähän kasaan...
Siankärsämö, tutkin vähän noita muistiinpanojani. Oon laittanut sulle maaliskuun alussa sekä "Jussiki Kuri"n että myös peltokurpitsan “54 Eerola -14” -siemeniä (3 kpl) . Kuule vaikuttaa siltä että se peltokurpitsa on risteytynyt spagetin kanssa. Sulle on peltokurpitsan sijaan kasvanut sellainen niiden risteymä ja Eriparille on spagetin sijaan kasvanut samoin niiden risteymä.
Sain sulta niitä Crown Princen siemeniä siinä vaihdossa ja siihen kasvoi 3 hedelmää vaikka kurpitsoille tää kesä oli aikalailla painajainen. 2 niistä oon jo nostanut maasta talteen. yksi vielä siellä kasvaa. En ole yhtään vieä avannut, mutta kuviesi perusteella näyttää hyvältä !
Juu Nuu, ja mulla oli aikomus raportoida sulle suoraan tuloksista :) No tuon peltokurpitsan kuvan laitoin jo tänne julkisesti, mutta vielä on yksi semmoinen iso keltainen, joka saattaisi olla Jussiki Kuri?
Kasvatin vain neljä kurpitsan taimea, eli kaksi Crown Princea, yhden Peltokurpan ja yhden JussikiKurin.
Kaikki samassa penkissä, mutten enää erota niiden luikeroiden keskeltä missä mikäkin kasvaa. Crown Princet sentään erotan hedelmistä :)
Vielä on siis loput siemenet tallella, en onneksi niitä tuhlannut kun arvasin että itävyys on 100%
Siankärsämö, katselin taaksepän kuvia siitä peltokurpitsastasi. Se kyllä näyttäisi peltokurpitsalta eikä tuollaiselta mixiltä kuin Eriparilla. Mutta jokaisesta siemenestä tulee aina omanlaisensa kurpitsa jos perimä on hiukan sekava. Iso keltainen on varmaankin se Jussiki Kuri, sellainen sen pitäisi olla
No hyvä. Kuten tuossa sanoin niin nuo yllärikurpat vaan ilmaantuivat ja siemenet ovat todennäköisesti jotenkin säilyneet kompostissa jota levittelin katteeksi ja upottelin kurkkupenkkiin.
Me syötiin tänään yksi puolikypsä kurppa pois, oli ottanut osumaa kylkeen niin ei oisi säilynyt. Centenaar se oli ja pojan kanssa sitä raakana maisteltiin, oli ihanan melonimainen liha, todella hyvää Syötiin sitä siemenhöttöä kun oli tosi kiinteä vielä, ei ollut yhtään onttoa keskellä.
Kolme Gele Reuzenia tuolta savipellosta kävin keräämässä, huonossa maassa ja yhdestä taimesta kaikki, ihan jees. Vielä Musquee de Provencen hedelmät siellä odottelee ja sitten penkeissä kasvaa Hooligania, Jack be Littlea, Delicataa ja Festivalia, niitä on useampia pikkuhedelmiä tulossa. On niin suojaisalla paikalla ja hyvässä mullassa että luulen että ehtivät tuleentumaan vielä hyvän tovin, vedän sitten harsoa päälle jos äkkiä kovasti kylmenee. Nuo peltokurpitsaraukat olivat tosiaan lähes pelkässä savessa ja pohjanmaan tuulisella lakeudella niin ne piti/pitää aikaisemmin kerätä pois.
Ensivuonna laitan kyllä miljoona kurpitsaa ja raivaan niille kunnon penkit. Ihan paras kasvis, tänäänkin syöty jo tortillatäytteenä ja jugurttisessa pastakastikkeessa mangoldin kanssa
Hooliganin siemeniä ostin vasta tänä kesänä enkä siis vielä ole päässyt kokeilemaan sen kasvatusta, mutta ensi kesänä sitten, samoin Centenaarin kanssa. Sitä mulla oli muutama siemen, mutta onneksi jätin myös sen kasvatuksen ensi kesäksi kun tämä kesä oli vähän huono kurpitsojen kannalta.
Tuosta Hooliganista olisi kiva kuulla kokemuksia että mitenkä tuottelias on ja millainen on sen sisältö. Mulla oli yhtenä kesänä Baby Bearia, enkä tykännyt kun siinä oli syötävä osa tosi ohut.
Meillä vieraili halla sen verran, että vähän nipisteli kurpitsojen lehtiä, mutta ei vielä sentään suurta tuhoa tullut. Otin talteen pari Crown Princea ja tuon itsestään kylväytyneen (se katekomposti), jota epäilen spagetiksi. Se oli alkanutkin jo muuttamaan väriä keltaisen suuntaan joten taisi olla kypsä.
Tuo vihreän sävyinen on spagettikurpitsa. Mulla on tuon väristä ja sitten vaalean keltaista ja molemmat ovat ihan samanlaisia sisällöltään. Keräsin tänä iltana itsekin loput spagetit pois kylmän alta, myös viimeisen Crown Princen. Minusta kaikki ne kolme Princeäni ovat isompia kuin nuo tuossa sinun kuvassa.
Minulla oli myös pari kertaa Baby Bearia, ei tosiaan syömisen takia kannata kasvattaa. Pieni kovapintainen hedelmä, tosi vähän syötävää hedelmälihaa. Nätti se kuitenkin oli, mutta ei sille kannata kasvatustilaa antaa vaikka vaan koristeeksikin kasvattaisi. Koristekurpitsoista saa satoa todella paljon enemmän ja ne säilyvätkin huonelämmössä koristeina pitempään.
Nuu, aika herkku oli se itsestään risteytynyt. Paistoin uunissa naama alaspäin vajaan tunnin, vasemmalla herkku ja oikealla keltainen spagetti. Aromisuolaa ennen uunia ja oliiviöljyä uunin jälkeen laitoin molempiin samalla tavalla. Iso Nuun risteytymäsiemenestä kasvanut oli mielestäni maukkaampi.
Laitoin kurpitsansiemenet kuivumaan. Tietääkö kukaan onko kaupassa ruuaksi myytävät siemenet jotain tiettyä lajia? Kuorittuja ne ainakin taitavat olla. Kestääkö hermo näitä yksitellen käydä kuorimaan, vai onko siihen joku keino?
Jahas, pitäisköhän siitä ottaa sitten muutama siemen talteen Oliko se kurpitsaliha molemmssa samanlaista, raaputtamalla rihmaista ?
Nuu, oli. Spagettikurpitsan säikeet oli pikkasen kestävämpiä tai erottuvampia. En tiedä kypsennysaikaakaan, oliko nuo liian kauan uunissa. Hyvää tuli, vähän väliä piti käydä lisää hakemassa. Ei noissa maussa paljon eroa ole.
Oliskohan halukkaita tuollaisen jättikokoisen “wanna-be-spagettikurpitsa”-kurpitsan siemenille ? En oo sitä omaani vielä tosiaan avannut mutta eiköhän sieltä niitä löydy jos joku haluaa omalla kasvimaalla ens vuonna testata.
Nyt vasta muistin katsoa jättikasvisyhdistyksen sivulta punnitusten tulokset.
Isot onnittelut Nuulle ja muille penttiläisillä hyvistä kasvatustuloksista.
Nuuhan oli putsannut pöydän!
Taisi olla tosi haastellinen kausi.