Kurpitsa: Öljykurpitsa, Cucurbita pepo

Hoi, te, jotka olette kasvattamassa öljykurpitsoita, miltäs alkaa näyttää ? Meillä ainakin näyttää taas olevan versoilla uskomaton kasvuvoima, kohta pitää mennä tutkimaan, joko niitä voi alkaa katkoa !

Öljykurpan kotona on näköjään kovin hiljaista! Tässä minun vauva, laitoin yhden kokeeksi ja hyvn kasvaa. Mutta nämä kukat! Onko nuo kaikki poikia??

Eikös ne hedelmää tekevät kukat oo jotenkin pulleampia hetio aluksi?

Jopas on hiljaista öljykurpan kotona! Olenko ainoa siemenen himoinen? Vai saako tavallisestakin kurpasta tarpeeksi siemeniä? En nyt ole nyppinyt noita nuppuja pois…

Jatkan yksinpuhelua öljykurpitsoista! On sitten mukava kasvatettava. Oikein rehevä ja rivakkakasvuinen viekko. Aika monta kurppaakin tulossa, kuten tämä

Vaikuttaisi kuvasta päätellen että se kasvaa ulkona sinulla? Onko sinulla tosi hyvät kasvuolosuhteet, vai onko tuo vain hyvä kasvamaan olosuhteista riippumatta? Jotain pitäisi keksiä tänne savimaapeltokasvimaalleni, jotain josta saisi satoakin eikä vaan epätoivoa…

Öljykurpitsan kasvatus on taas ongelmakohdassa. Ekaa kurppaa kasvatan noin ylipäänsä ja en oikein osaa arvioida että millonkas noi pitäis korjata? Väri on alkanut muuttua ihan oranssiksi, aluksi olivat ton ylemmän kuvan värisiä. Kaksi ehkä kymppikiloista ja yksi pienempi kurppa on tällä hetkellä. Mahdottoman hyvin menestyy tuolla pienessä laatikossaan huonolla hoidolla. VOin suositella nuulle oikein hyvin!

Olosuhteista nuulle vielä että lämpöpenkin tein kaivamalla laatikon melkein tyhjäksi ja laittamalla ihan alimmaiseksi hp:tä ja kuivaa heinää oikein huolella. SItten lapioin surkean saven siihen päälle takas. Muutaman kerran vettä, alkukesän hupun alla. Näillä on menty ja hyvin tuntuu toimivan :wink:

Meillä on öljykurpat tehneet nyt aika paljon hedelmiä, kaikki semmoisia jalkapallon kokoisia. En ole vielä yhtään ottanut irti, vaikka mieli jo tekisi niitä siemeniä katsoa. Tosin tuonne kasvustoon ei pysty edes menemään tallaamatta varsia piloille.

Ootko eka kertaa kasvattamassa noita öljykurppia

Tipilintu, kestipä kauan että huomasin kysymyksesi! On öljyjä ollu ennenkin kasvamassa, mutta näin paljon satoa ei ole ennen tullut ja olen pitänyt niitä vähän hankalina. Nyt kun tuli paljon, koin eilen karvaan pettymyksen. Avasin ensimmäisen ajatuksena paahtaa siemenet. Ja mitä näinkään! Sisus oli vääränlainen ja siemenet ihan tavallisen kurpitsan kuorellisia vaaleita siemeniä.ärtynyt Kyllä ärsytti. Päältä näyttivät ihan oikeilta tavallisilta öljysiemenkurpitsoilta.

Pitäiskö ottaa aiemmin että siemenet jää pehmeiksi? Vai pitääkö ne kuoria joka tapauksessa? Mulla on yks irrotettu, pitäis avata ja selvittää mitä se on syöny!

Öljykurpitsan siemenet ovat AINA ilman minkäänlaista kuorta. Mulla on ollu niitä ja aina ne on olleet sellasia tumman vähän niinkuin vahakerroksen, mutta pehmeän, peittämiä. (tänä vuonna siis halla vei…). Kurpitsa10, oot varmaan saanu vääriä siemeniä, voisko olla mahdollista?

Joo, ilman muuta siemenet on ollu vääriä. Uskon että ovat risteytyneitä, koska päältä kurpitsat tosiaan näytti oikeilta. Siksi se niin ärsyttikin, kun tuli pettymys vastaan heti avatessa kun olin jo iloinnut sadosta.ärtynyt Saa nähdä ovatko kaikki samanlaisia, taimia oli useampi, eli joukossa saattaa olla puhtaastakin siemenestä kasvanut. Tosin on ne samasta siemenpussista. Ensi vuonna uusi yritys.

Täällähän oli näille ihan oma ketju! Etsin nimellä öljySIEMENkurpitsa....

Tässä mun ensimmäinen ikinä öljysiemenkurpitsavauva, kuvien ottamisella 2 päivää väliä, ihan hirmuinen kasvutahti!

Te joilla on aiemmin ollut, minkä kokoisena/värisenä on kypsä? Ja annetaanko kypsyä ihan reippaasti kun tarkoitus saada niitä siemeniä käyttöön, vai onko parempi "raaempana"?

kuva

Tänään aion kurkistaa ekan kurpitsan sisälle!

Miten ne siemenet sitten käsitellään…? Ihan vain kuivataan uunissa?

Olen antanut kypsyä kellertäväki. silloin siemenet on tummia.

Käytän siemeniä sämpylätaikinoihin . Kaavin siement, sitä sisusmössöäkin voi tulla mukaan. pakastan pusseihin. se siementen ympärillä oleva mössö on hyvä lisä sämpyläataikinaan.öljykurpitsan hedelmäliha on myäs käyttökelpoista. Kuutioina pannuun lisäkkeeksi. Aromisuolaa mausteeki. Pataruokiin ym. Niitä kurpitsakuutioita voi pakastaa ihan raakan kuutioina, Nyt helteellä tulee hyvä kurpitsasato.

Syksymmällä kurpitsat säilyy sellaisenana huoneen lämmössä, jos ei ole heti aikaa laittaa säilöön.

Kiitos Mummi!!