Menin ja ostin sitten tänään kasvin, jonka lappusessa lukee punakuumejuuri, Triosteum erythrocarpum. Eipä tiedä kuukkelikaan siitä oikeastaan mitään, ainakaan suomeksi. Otan siis vastaan tietämystä ko. rehun suhteen. Yst. vast. täm. lehd, toim, nimim. kuumettako juurissa.
No no, Paulastiina. Alan lähestyy ja sulla on kuumetta juurissa. Ny mennee mahottomaksi.
Oi jospa A. tietäisi ja tuntisi taudin ja tarjoaisikin oikean lääkkeen…
Ei hassumpi kuume! Minulla on kahta sorttia, on Triosteum pinnatifidum,liuskakuumejuuri, ja Triosteum himalayanum, himalajankuumejuuri. Minä ainakin olen tykännyt. Aurinkoiseen paikkaan ovat sattuneet, ja aivan hyvin menestyneet, ja marjoja tehneet.
Minkä korkuiseksi kehkeytyy jos elää saa?
On ne ainaskin 60 senttiä korkeita. Jos sinä haluat lisää kuumetta niin liuskakuumejuuresta on pari tainta joutavana. Tekee valkoiset pehmoiset marjat.
Voih, kyllä kelpajaa! Mitä vaihtariksi? Mulla ei taida sulle löytyä juuri hjuuroja kummempaa ellen sitten pilko tuota omaa kuumejuurtani.... (Käyks tässä taas hullunkuriset perheet -kaavan mukaisesti eli kerää koko perhe :) eilen vielä puoliltapäivin en tajunnut koko rehun olemassaoloa, nimen olin kai jossain kuullut tai lukenut)
Himalajan kuumejuuri kukkii. Viime kesänä Kumpulan kasvitieteellisestä puutarhasta ostettu.
Tässä saman kasvin marjat. Vähän parempi kun kukkivana.
Korpikellolta saatu liuskakuumejuuri on mulla edelleen hengissä, mutta muista ei enää havaintoa. Pitäis muistaa kaapata marjat talteen, kaipa ne siemenet jo ovat kypsiä?
Onko Paulastiinalla ja Kurpalla edelleen hengissä? Lätkäisen sitten vissiin aurinkoiseen paikkaan, kun Korpikellollakin on mennyt, entäs Kurppa, minkälaisessa paikassa sinulla?
Kuivassa aurinkoisessa, hengissä on.
Jee, kiitos, just sopiva kolonen hälle vapaana
Hyvin jakselee kuumejuuri täälläkin, on komea puska.
Muistaakseni liuskakuumejuuri.
Vähän näyttävämmäksi näköään tämä Himalajankuumejuuri vanhetessaan tulee.
Liuskakuumejuurikin on kasvanut kokoa.
Himalajankuumejuurikin.
Onko joku kasvattanut liuskakuumejuurta siemenestä? Katsoin onrockgarden.comin kylvöoppaasta, niin sanottiin että itää hitaasti, vaatii toistuvia 3 kk mittaisia 4 asteen ja 20 asteen jaksoja ja että siemen pitäisi säilyttää kosteassa.
Tänään napsin marjat puskasta ja huomenna taidan panna siemenet pikku multapurkkiin ja vallata jääkaapista nurkan. Mutta jos on jollain kokemuksia, niin kiitollisuudella otetaan vinkit vastaan.
Mahtaako tämän marjat olla myrkyllisiä? En löytänyt mainintaa.
Littasin marjat lyttyyn ihan varoiksi, etteivät ne mene lasten suuhun. Littaantuneet marjat laitoin varoiksi ruukkuun, josko itäisivät joskus