Perustan tänne muiden perennojen joukkoon kuunliljoillekin oman nimikkopalstan. Ja aloituskuvaksi viimevuotinen kuva, jossa tuntematon kuunlilja kukkii.
Tänne voi jatkaa juttuja kuunliljoista.
Kärsiikö iso kuunlilja jakamisesta ja milloin jakaminen olisi paras tehdä?
En ole huomannut sen pahemmin kärsivän ja meillä ainakin on välillä otettava liiaksi levinnyttä pois. Parhaiten jakaminen onnistuu heti keväällä, kun maa on sulanut.
Annabella, minä olen jakanut suurista (leveimmät ehkä 1.5 metriä) puskistani ronskisti lapiolla hakkaamalla jopa kolmanneksen pois. Eikä paljon eroa huomaa... Loppukesällä on taas penkki täyden näköinen.
Kevät on parasta aikaa, kun lehdet ovat vielä piipalla.
Luomumamman alkuperäiseen kysymykseen kuunliljojen siemenlisäyksestä:
Kahdesti olen kylvänyt kuunliljoja laatikkoon syyskylvönä (kylvöohjeiden mukaan tarvitsee kylmäkäsittelyn). Ensimmäisellä kerralla ei kevään tullen laatikosta noussut yhtään mitään. Taisin kesän aikana heivata itämättömän kylvöksen kompostiin, kun kyllästyin odottamaan. Ensimmäiset siemenet olivat ostettuja.
Toisella kerralla siemenet olivat peräisin penttiläisten siemenketjukirjeestä. Syyskylvö taas laatikkoon, talven laatikko oli kylmässä kasvarissa. Kevään lämmettyä siemenet itivät tosi hyvin ja sain paaaaaljon pikkuisia taimia. Ensimmäisen kesän aikana eivät kovin paljon ennättäneet kasvaa, pidin niitä ruukuissa kasvilavassa, missä niiden kehityksen seuraaminen ja hoito oli helppoa. Nyt en vielä osaa sanoa, miten ovat talvehtineet. Istutin syksyllä pienoiset taimet tilanpuutteen vuoksi ihan vain kasvimaan reunaan tehtyyn kasvatuspenkkiin.
Kyllä kuunliljojen kasvattaminen siemenistä asti kukkiviksi ottaa useamman vuoden. On se kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa. Mutta mielenkiintoista!
No johan käy nopeasti kuunliljojen lisääminen vanhoista pehkoista. Kolmesta isosta kasvustosta saan nopeasti uusia alueita. Viime keväänä ostamistani juurimukuloista ei tullut kunnolla lehteäkään.
Olipas nopeaa, minulla kesti varmaan kuukausia itäminen (noin 3 vuotta sitten), ja vain muutama kasvoi taimiksi. Ovat hengissä edelleen, kukka tuli vain yhteen. Mitä lie hidasta laatua, jokin mix se oli..
Luin jostain "akkainlehdestä" jutun, jonka mukaan jotkut kuunliljalajikkeet viihtyisivät kuivassa paikassa. Olisiko kenelläkään tietoa, mitkä olisivat sellaisia lajikkeita? Muuten kokemuksia kuunliljoista kuivissa olosuhteissa?
Mulla ei muuta olekkaan kuin kuivia paikkoja. Olen tietenkin laittanut kasvualustaan hyvää kompostimultaa ja kesällä ruohosilppua juurelle. Kirjavalehtiset sietävät paremmin aurinkoa kuin tummalehtiset isot. Varjostusta lisäämällä en näe mitään estettä kasvattaa hostia kuivassakin paikassa.Vanhan p-netin puolella on hyvä kuvia ja ohjeita tästäkin asiasta. Tämä on vain minun kokemukseni,odota tietäväisiä tänne:)
Minulla on joku iso, sinertävälehtinen kuunlilja oikein erittäin kuivassa paikassa - täydessä auringossa lähellä taloa, mutta kylläkin syvämultaisessa kohdassa kivikkoa ja on rehevä ja iso ja kukkii kauniisti.
Niistä on jotakin sääntöjä, mitkä sopii aurinkoon ja mitkä varjoon, mutta mistähän niitä olen lukenut???
Tuossa edellisessä linkissä Hannele sanoo, että vaalearaidalliset eivät niin kestä paahdetta, mikä olisi ilahduttavaa, sillä vaalea varjoisassa penkissä olisi mukava. Mutta sitten löysin toisen otsikon alta seuraavan tekstin:''Magdalena
maanantai,
18.
syyskuuta
2006 - klo 22.
47 (yli 216 vuorokautta sitten)
</p>
Kuutamo,
voit määritellä aurinko- ja varjo-osuudet osapuilleen seuraavasti:
Isolehtinen, tumma tai sinertävä, varjoisampaan paikkaan, raidallinen
kapeampilehtinen aurinkoisempaan paikkaan, se sietää paremmin aurinkoa.
Valkoiset raidat/kuviot omaava ei sa kaunista kuviointiaan täysin
varjossa, jossa taas sinertävälehtinen kasvaa upeammaksi."
Kiitos paljon, Kuutamo ja Inki!
Inkin linkin takaa löysin myös tällaisenkin sivuston, jossa on lajiluettelo aurinkoa sietävistä hostista. Sitä vaan en ymmärrä, että miten tuolle linkille saa määrättyä nimen. http://perfectperennials.tripod.com/id4.html
A.i.k.a, sen linkin nimen saa niin, että kirjoittaa nimen tai sanat, jotka linkiksi haluaa ja sitten vasta tekee linkin
Laitan tämän tänne vaikka on jo varmaan jokaisella. Ihan mukava kuvapankki tunnistamiseen.
Hosta Library
Muistatko inki sen oman sinisen, reilusti kuivassa kukkivan hostasi nimen? Juuri sellaista meinaan haluaisin.
Jaa, laitan sitten tämänkin, täälläkin saa aikaa kulumaan.. Toivottavasti sopii teille tämä linkittely.
Fransen Hostas
Norma, en muista, kun ei muista mummukaan On siis mummulan kantaa, joka taas on sinne jostain jakopalana saatu ja nimi on hukkunut matkalle. Voisin kaivella kuvan tuolta toiselta koneelta, josko joku haluaa tunnistaa? Se on iso kokoinen, mutta en ole kuitenkaan varma kun noita kokoja virallisesti luokitellaan onko mediumia vai maxia Aion jakaa sitä tänä kesänä, mutta taitaa olla paikat valmiina kaikelle kun piha on kovin keskentekoinen vielä Vaikka jos ihan vähästä malttaa aloittaa, niin kyllä aina pieni pala joutaa
Ei tartte palaa laittaa (ellei ihan älytöntä ylituotantoa synny..)
Koitan löytää sellaisen jostain, luulis että noi valikoimat alkaa vähän laajentua noissa peruspuodeissakin. Kattellaan taas kevään mittaan jos vaikka sille nimikin saatais.
Voi voi! innoissani ostin eilen kuunliljan taimia ja jäivät ruukuissaan ulos odottamaan istuttamista. Yöllä oli lämpötila käynyt nollan alapuolella ja lehdet ovat nyt lurpallaan, mahtavatko tuosta vielä tokeentua vai pitääkö hakea uudet taimet myöhemmin?
Luulisin että vielä hengissä on ainakin juuret. Kasvattaa kyllä uudet lehdet jos entiset paleltui. Kaiva maahan, kastele ja peitä vaikka kuivilla puunlehdillä. Eiköhän ne sieltä nouse