Kuunliljojen virustauti

(Taudit ja tuholaiset, puutarha)

Kuunliljani ovat olleet jo vähän aikaa tämän näköisiä. Hosta virusko vaivaa, vai mikä? Toisella puolen taloa olevat kuunliljat näyttävät ihan hyviltä. Siirsin ne näiden vierestä viime vuoden keväällä.

Tässä vielä yksi kuva. Sydäntä raastaa, jos joudun nämä hävittämään. Tämä on suurin ja komein kuunliljani, jota suurella vaivalla viime vuonna siirsin puoli metriä, että paremmin pääsisi oikeuksiinsa.

mulla on yhdessä samanäköisessä puskassa ihan samalaista, epäilen sääoloja ja ötököitä,etanoita ehkä?
kasvusto on ikivanha eikä sitä ole koskaan jaettu

Ostin keväällä muutaman tuommoisen kuivalehtisen kuunliljan, sanoivat että kaikki tulivat sen näköisenä heille. Ja sitten luin täältä tuosta viruksesta ja olen seurannut niitä. Nyt ovat kasvattaneet uutta ihan tervettä kaunista lehteä jokainen. Luulen että olivat paahteessa olleet, minulla ovat aika varjoisessa paikassa.

Jospa nyt sitten katselisin vielä tilannetta. Ehdin jo äidillenikin soittaa, että siirtäisi multa saamani pienen kirjavalehtisen kuunliljan varmuuden vuoksi takapihalle, ettei saastuttaisi vieruskavereita. Kuunlilja sivulla on linkki sivustolle, jossa kuvia viruksen vioittamista kasveista. Eivät kyllä samanlaisilta näyttäneet. Sivut eivät olleet suomalaiset joten en sitten tekstiä yrittänyt tankata, kun sanasto kuitenkin vierasta. Niitä reikiä tekee kyllä etanat, mutta ei niissä lehdissä ruskeata näy.

Eikös rakeinen puutarhalannoitekin voi aiheuttaa tuollaista, jos sitä viskelee penkkeihin silloin kun kukissa on lehdet ja sitä sitten osuu ja jää lehdille, luulen että varmasti polttaa lehtiin jälkiä. Kasteen tai seuraavan sateen mukaana sitten lannoiterakeet valuessaan ja samalla sulaessaan lehdillä voisivat kenties aiheuttaa palamisjälkiä. Kelpaisko tämä selitys joukkoon.

ei kelpaa kun en ole lannoitellut...

Kelpaiskos vesipisarat lehdellä ja paahtava auringonpaistecool, nuo kun vaikuttavat hieman palovammoilta.  

auringonpaiste kelpaa, sitä tarkoitin sääoloilla :)

havainnoin äsken, että vaurioita on pahiten kohdissa, johon kukat on varisseet

Sama huomio täällä, siis siitä kukkien varisemisesta.

Ei nuo viruksellisilta näytä.
Heitin yli 20 viruksellista hostaa kesä-heinäkuussa roskiin ja lisää viruksellisia ei ole nyt ollut.

Joissakin hostissani on tuommoisia ruskeita jälkiä ja pieniä ruskeita pilkkuja.
Olen ajatellut asian niin, että kun yöllä on kosteaa ja lehtiin kerääntyy vettä ja aamulla aurinko alkaa paistamaan, niin lehtiin palaa nuo jälet.
Suurin osa hostistani on aurinkoisessa paikassa, joten muutakaan syytä ruskeille pilkuille ei ole.
Tai toisaalta, osassa varjon hostissa on myös noita pilkkuja. Voihan ne johtua liika tai liian vähäisestä lannoituksestakin, väärästä maaperästä tms.
Kuitenkaan en oo huolissani noista pilkuista ja ruskeista länteistä, kuhan ei sitä virusta enää olisi.

Apua, apua, mikä kuunliljojani vaivaa?? Kupruja oli lehdissä jo alkukesästä ja nyt ne näyttävät jo todella sairailta. Minkään sortin ötökkää ei lehdillä näy, kuprua vaan kuprun perään. Luin vasta tänä keväänä hostia tappavasta viruksesta, mitään kuvauksia taudista en ole löytänyt. Oisko näissä nyt se kauhia virus?!

Tietoa Hostan X-viruksesta, joka aiheuttaa juuri tuollaista rypyliäistä lehdille

http://personal.inet.fi/luonto/hosta/hosta%20virus%20x.htm

Olen pähkäillyt samaa kuin Annujoki, eli tämän kesän ryppyisiä kuunliljoja. Haluaisin kyllä uskoa, että syy olisi toisaalla, miksi yhtäkkiä eri puolilla pihaa Hostissa olisi noita ryppyjä. Luulisi, että virus alkaisi kalvaa ensin jossain uudemmassa hankinnassa ja siitä leviäisi muualle vähitellen.

Jostain olen mielestäni lukenut, että virus voi olla kasvissa vaikka 7 vuotta, ennekuin oireet tulevat näkyviin. Sain tänä keväänä jakopaloja kirjokuunliljasta ja niitä olen silmä kovana tarkkaillut ja pohtinut onko niissä joku tauti. Lehdet olivat aaltoilevat ja hyvin vihreät keskeltä. Kirjokuunliljasta jostain sitten taas luin, että lehdet ovat aaltoilevat ja aurinkoisessa paikassa lehdet eivät tule niin vaaleiksi keskeltä. Toivotaan, että ei ole tautia. Tarkkailu jatkuu…

Juttua Hostista on uusimmassa Kotipuutarha-lehdessä.

Minä huomasin myös tänään tänä keväänä ostamissani kirjokuunliljoissa tuollaisia ruskeita laikkuja ja myös kellastuneita lehtiä.Niihinhän on tullut myös mustia munia, josta kysymyksen panin tuohon jäsenpalvelupalstalle.Niin, että onko nyt sitten kysymys hosta x-viruksesta vai noiden kirvojen aiheuttamista aikaasaannoksista.

Huomasin juuri äsken hostassa tuon tapaisia “kyhmyjä” kuin annujoen kuvassa yläpuolella on. Niitä oli vain vähän, mutta ennen en ole niitä nähnyt. Nyt on varmaan pakko se ylös ja hävittää. Yhyy!

Kuunliljojen virustaudeista vastaukset tulevat melkosella viiveellä - syynä kait että näistä taudeista tiedetään niin vähän.

Olen laittanut tuon kupruisen kuunliljani tänne 2008, mulla oli niitä useita, kaikki ostettu samalla kertaa halppisketjusta eli olivat ulkolaista tuotantoa. Hävitin ne kaikki eikä kupruja ole muihin kuunliljoihini ilmestynyt :slight_smile: