Jossakin Isojoen ja Kankaanpään välillä kasvaa tien reunassa erikoinen kuusi. Sen alla oli joku taulu jossa kerrottiin siitä, mutta kyltti oli epäselvä. Onko tarkempaa tietoa mikä tuo korkea ja komea puu on?
En ole satavarma mutta epäilen, että se on se kultakuusi.
Siltähän se näyttää. Mies epäili että siinä lapussa olisi voinut olla joku suojelupäätös. Tien reunalla kasvoi useita vaaksan mittaisia taimia, ja katselin niitä punniten voisiko joku niistä kasvaa samanlaiseksi mutta sinne jäivät.
Tuo puu sijaitsee Isojoen Vanhakylässä, kaavoitettua tienpaikkaakin on siirretty tuon kuusen takia. Kultakuuseksi sitä ainakin kansan keskuudessa kutsutaan.
Muoks. Vai onko sittenkään sama, jos Isojoen ja Kankaanpään välissä on? Tuo minun tietämäni on Isojoen ja Kristiinankaupungin välissä.
Kankaanpäästä Karijoelle ajellessa olen tuota useasti ihaillut. En vaan muista missä kohtaa tuo oli.
Lähetin itselleni tekstiviestin etten unohda : Tie 664 Kankaanpäästä Isojoelle noin 35 km komea kuusi.
Kyseessä on kultakuusi picea abies f. aurea. Kultakuusi on harvinainen metsäkuusen muunnos
Onko kultakuusta missään myynnissä? Saako Kuhmoisten kultakuusta jostain Kuhmoisista?
Laita minulle sähköpostia niin kerron tarkemmin: janne.ikola@luukku.com
Kultapuita luonnonympäristössä:
http://www.takapiha-arboretum.com/albumi/alkuperaisiaerikoismuotopuita/
Istutin metsään kultakuusen P. abies f. aurea, jonka vuosikasvut ovat keltaiset klorofyllin vähyyden takia. Siksi se on myös hidaskasvuinen.