Kylmänkukka, Pulsatilla

Vihdissä vanhempieni luona kukkivat kylmänkukkat.

Vanhempani olivat myös dyykanneet puutarhaliikkeen roskiksesta syksyllä muutamia erilaisten kylmänkukkien taimia, mitkä olivat heikossa kunnossa (tummaa punaista ja valkoista). Keväällä niissä oli jo uutta kasvua havaittavissa, joten ehkä ne kukkivat joskus tulevaisuudessa.

Ei nyt tule mieleen miltä tarhalta nuo löytyivät. Vanhempani olivat ihan päivännäöllä liikenteessä (eivät siis ole ammattidyykkareita, ainakaan vielä kai?) ja näkivät kun noita mätettiin roskiin ja kysyivät saisiko niitä ottaa. Voisihan siinä tietysti olla oma viehätyksensä dyykkailla esim. kuunvalossa tai taskulampun kanssa kesäyössä naurua

... mutta kesätöissä on tullut oltua Vihdissä yhdellä puutarhalla, joka näyttää enemmän kaatopaikalta kuin miltään myymälältä silmän isku myyvät yleensä kuitenkin vain kesäkukkia.

Heti kosteaan multaan, eivät tarvi kylmäkäsittelyä. Pidät kosteana ja koulit taimet sitten isompiin kun ovat siinä vaiheessa.

Oletko Kurpitsa saanut ne itämään ilman kylmäkäsittelyäkin? Olen ollut siinä mielikuvassa, että nuo tarvitsee sen kylmäkäsittelyn. No jos ei tarvitse, niin sitten sillä ei ollut merkitystä, oliko siemenet ulko-eteisessä tai jääkaapissa.. Minun taimet, joista tuli terhakkaimmat, sain aikaan siten, että joskus maaliskuun alussa laitoin siemenet talouspaperin väliin ja kostutin, laitoin minigrip-pussiin ja jääkaapin takaosaan. 1-2kk.n kuluttua multaan ja verannalle, oli jo silloin melko lämmintä päivisin... Mutta nythän noita siemeniä on, kokeilen siis tuotakin vaihtoehtoa..

Ainoastaan niin olen saanut ne itämään, en ikinä onnistunut kylmäkäsittelyllä. Vika miussa tai siemenissä?

Varmuuden vuoksi kysyn vielä, että itävätkö kylmänkukat heti samana kesänä? Siis jos nyt laittaa tuoreet siemenet multaan.

Kyllä vaan, ihan tuota pikaa. Ainakin aikaisempina kesinä Tämän kesän siement ei vielä, mutta purkissa jo ovat.

Kiitos, Kurpitsa. Hyvä tietää vastaisuuden varalle. Minulla on joitakin viime syksynä kylvettyjä pienokaisia, mutta vielä en varmaksi tiedä ovatko nokkosia, koivuja vai kylmänkukkia. Enkä uskalla uskoa kieli ulkoa

Tältä näyttää tämänkeväiset pikku taimet kylmänkukalla..

vuokkis, en kehdannut pyytää kuvaa pikkutaimista, mutta sinä totutit toiveeni! Kuvan perusteella uskallan arvella, että minulla olisi ihan oikeita kylmänkukan pikkutaimia kukkanen

No niin, kerta vielä kiellon päälle... kevät on mennyt menojaan, mutta vielä yksi pikkarainen kylmänkukka uskalsi kurkistaa heinäkuista säätä...

No niin, vihdoinkin pääsin purkittamaan nämä pikkuiset. 30. purkkia tuli, sekä jokunen vielä suoraan penkkiin. Nämä on sitten Arvoitus-kylmänkukkia, sillä ei ole tietoakaan, minkä värisiä ovat...

Nappasin kypsyneet tarhakylmänkukan siementupsut talteen ja laitoin multaan. Pitäisikö siemenet peittää vai odottelenko itämistä mullan päällä?

Jos saan taimia näistä syksuun mennessä, laitanko silloin kukkapenkkiin, vai miten kokeilen talvettamista?

Onko muutes tarhakylmänkukka ja kylmänkukka sama asia hymy?

Olen kyllä laittanut hieman multaa päälle. Ajattelen ettei tuuli vie niitä, kun tupsukin siinä leijuu perässä. ( en tiedä, tarvitseeko oikeasti peittää) Kai se Tarhakylmänkukka on se virallinen nimi näille, joita kasvatamme kukkapenkeissä...

Kiitos vuokkis, katsotaan saanko taimia

Ensimmäiset siemenet itäneet.

Kertokaapas onko mitään järkeä tässä taimikasvatuksessa. Kuvassa siis kylmänkukkani pienenpienet taimet. Kannattaako niitä vielä kasvatella ennen talven tuloa ja jos niistä on toivoa saada kukkia, niin missä vaiheessa laittelen maahan?

Kun olet noin harvakseen kylvänyt niin joskus elokuun lopulla istutat maahan ja merkkaat hyvin, että löydät ne keväällä. Kukkii puolentoista vuoden kuluttua.

Kylvin kevättalvella vuorikylmänkukkaa (Pulsatilla montanaa) siemenistä. Taimet istutin joskus heinäkuun alussa penkkiin ja nyt lähes kaikissa näyttää olevan kukkanuput ja joissakin kukat ovat jo avautuneet. Tässä kuva taimen kukasta tänään.

Minulla oli kylmänkukka kylmäkäsitelyssä. Kun otin ne huonelämpöön, alkoi viisi siementä itää. Siirsin itävät sitä myöten omaan purkkiinsa. Ensin itänyt nousi taimelle ja nuukahti siinä vaiheessa kun alkoi työntää lisälehtiä, kolmesta itäneestä ei ole näkynyt jälkeäkään ja viimeisin itäneistä on juuri taimelle noussut. Käytin taimimultaa istutukseen, en tiedä mikä meni vikaan, ei ne liian märkiäkään olleet, eikä kuiviakaan. Kunpa saisin edes sen yhdenkään säilymään.