Kaksi vuotta sitten kylvämäni kylmänkukat (yli 20kpl) tekevät nuppuja ja innolla odottelen mitä värejä tulee koska kyseessä oli siemenseos.
Ihan saman huomasin meillä. Sen verran näköään täytyy odotella kukintaa kun siemenestä kasvattaa.
Kokeiluni tuloksia tarhakylmänkukasta: Koe 1. Siemenet käsittelin jääkaapin kautta.. ( ne oli niitä, jotka olin ottanut sisälle) Nyt ovat taimella, sirkkalehtiä näkyvissä. Koe 2. Osa siemenistä oli jäänyt ulko-eteiseen avonaiseen kippoon ja olleet siellä koko talven. Molemmat kylvetty samana päivänä ja nuosivat taimelle samaan aikaan.. Siis en enää väsääkkään niiden kanssa jääkaapissa. Mikäli en laita syksyllä maahan, jätän sitten eteiseen. Saavat siellä ilmasta kosteutta pitkin syksyä ja kylmää mielin määrin talvella.
Kiitos tiedoistasi, mie en ole koskaan onistunut lisäämään siemenistä muuta kun heti siementen kypsyttyä ilman kylmäksittelyä. Eli en ole osannut:)
Ensimmäinen nuorukainen jo aukaisi kukkansa
Tämä luonnossa aika paljon tummempi
Tumma lila
Valkoista ei ainakaan vielä ole , mutta onpa monta nuppuista jäljellä. Tässä kuitenkin hyvin hempeä.
Ihania kylmänkukkia jutitalla! Minä olen ollut ihan tohkeissani, kun minunkin kylmänkukissani näkyy eloa. Ostin viime syksynä kolme puolikuollutta raaskua eurolla, ja kaikissa näyttäisi eloa olevan. Ehkä eivät sentään kukkia jaksa vielä tänä keväänä, mutta jospa ensi vuonna sitten
Onhan kauniita kylmänkukkia! minulla vain sinistä ja tummanpunaista. Onko jutitan kylmänkukat niin lähekkäin, että siemenistä tulee sekoituksia? Mikäli tulee ylimääräisiä siemeniä noista vaalean punaisista olisin täällä tassu pystyssä jonottamassa! (muutkin värit tervetulleita) Kuin kauan menee, ennen kuin siemen-taimi kukkii..
Tällainenkin oli auennut tänään - kylmänkukka, Pulsatilla.
Tämä punainen yksilö ehti ensin kukkaan.
teillähän kukkii täysiä jo kylmän kukat, mulla vasta pukkaa nuppua .
ei varmaan mene pitkään kun mullakin kukkii.
Millaisessa paikassa kylmänkukka viihtyisi ? Nyt iski kylmänkukkahimo...
Sanoisin, että kuiva ja aurinkoinen paikka. Mulla kasvoi ja lisääntyi jopa lounaanpuoleisen parvekkeen parvekelaatikossa, jossa ei multaa oltu vaihdettu vuosikymmeniin... nyt kokeilen penkissä puolivarjossa.
Ai kuiva ja aurinkoinen. Voi ei! Minä kun viime syksynä jostain luin, etteivät kestäisi kuivuutta. Laitoin omani sitten ihan varjoon No, nyt ainakin näyttävät kukkivan, mutta pitäisiköhän ne vielä sitten siirtää? Onko kaikilla kylmänkukat aurinkoisessa ja kuivassa paikassa?
Heh, täällä kasvaa kylmänkukat aurinkoisessa paikassa hiekassa (kiveysten laidalla). Multaa on vain se ostohetkellä ollut paakku, jonka aikoinani nakkasin hiekkaan ja hyvin menestyvät. Uutta kasvua pukkaavat innolla.
Kuivan ja hiekkaisen penkereen yläreunalla kasvavat täälläkin, aurinkoakin liki koko päivän. Kotipuolessa on joskus ollut onni nähdä aito ja alkuperäinen kangasvuokko, hiekkaisessa rinteessä kasvoivat ja kukkivat nekin. Eikös nämä ole niin kuin serkuksia?
A.i.k.a., älä siirrä, tarkkaile kuinka menee jatkossa ja kylvä siemenistä mieluummin uudelle paikalle. Minäkin laitoin punaisen Pulsatilla-ostotaimen muutama viikko sitten puolivarjoon kokeeksi kun voimakasväriset kukat haalistuu aurinkoisessa paikassa aika nopeasti. Laihasta maasta se tykkää ja menee myös kivikkokasvina. Mulla meni jopa kivikovassa savimaassa, siellä se kyllä vesimyyrien toimesta aina muutaman vuoden päästä hävisi.
Ok, en sitten siirrä. Jospa tosiaan kukkisi kauniimmin varjossa. Toivossa on ainakin mukavampi elää.
Sinänsä ironista, kun kuivia ja hiekkaisia paikkoja minulla riittäisi. Ja kovalla vaivalla ja vakaalla harkinnalla etsin noille varjoisan, ja edes vähän kosteampana pysyvän paikan.Oi voi
Tällainen yllätys minulle tuli tänään. Punainen kylmänkukka avasi sinisen kukan ja toinenkin on avautumassa. Onkohan tarhalla, jossa aikoinaan kasvatettu, osunut joku pieni riippana sekaan sinistä. Viimenuonna ei vielä ollut sekoitus pensasta. Tarkoituksella oli tuo erillään toisista, ettei värit sekaannu.