Opin juuri, että salkoruusu ja harjaneilikka kannattaa kylvää kesällä.
Mille muille perennoille, köynnöksille, pensaille tai puille kesäkylvö olisi paras?
Maariankelloa ja sormustinkukkaa olen myös itse laittanut nyt kesällä.
Siis salkoruusuako voisi vielä kokeilla? Onko kellään ylim siemeniä? Valkoinen(miel kerrottu) ois hakusessa!
Mistä olen saanut päähäni, että monia akileijojakin voisi kylvää nyt kesällä? Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.
Voi kylvää akileijaa. Myös ruskoliljojen itusilmut ja varjoliljan siemenet voi kylvää kesällä heti niiden kypsyttyä (tai vanhasta varastosta).
Sormustinkukkien ja Nora Barlow`n siemenet pääsi multiin. Perjantaina kylvin salkoruusut ja tänään olivat jo itäneet, vikkelää väkeä ! Kylvömulta pääsi vain loppumaan kesken touhun, no onhan päivä huomennakin.
Onnistuisiko lemmikin ja belliksen kylväminen vielä näin heinäkuun kynnyksellä? Eli ehtivätkö kukkia ja tehdä siemeniä ensi vuodeksi :)?
En tiedä, mutta luulisin niiden kukkivan vasta ensi kesänä.
Samaa luulisin…
Lisäys: sinänsä bellikset ovat kukkineet minulla kylvövuonna, mutta olen ne paljon aikaisemmin kylvänyt kuin kesäkuun lopussa.
Eikös nyt ois hyvä aika kylvää kaksivuotisia muutenkin kuin noita jo edellämainittuja?
Ajattelin laittaa huomenissa aika satsin kaksivuotisia itämään
Kiitos vastauksista! Menee aloittelijalla nämä kaksivuotiset, perennat tms. sekaisin vielä jonkun verran, mutta taidanpa heittää siemenet maahan.
Vielä jatkokysymyksenä, jos jollain on kokemusta… Onnistuuko belliksen ja lemmikin kylvö nurmikolle, vai pitäisikö olla paljasta multaa alla?
Eivät taida jaksaa nosuta nurmiheinän seasta. Tee pieniä laikkuja nurmikkoon, eli kaiva nurmea pois.
Mulla on kyllä kukkamaan reunasta itse kylväytynyt nurmikolle ja hyvin ne on jaksanut savimaassa kasvaa ja kukkia ehkä mulla on vähän harva nurmikko eli ei joudu kovasti taistelee heinän kanssa
punainen päivänkakkara kiinnostaa. Kannattaako kylvää vielä nyt ensi vuodeksi, vai ensi keväänä vasta?
Minä kylvin maaliskuussa sisällä punapäivänkakkaraa, ja iti oikein hyvin. Lisää ajattelin laittaa sitten syyskylvönä syys/loka vaihteessa suoraan maahan. Nyt jos laittaa, niin ei kerkeä kasvaa tarpeeksi isoksi talvehtiakseen. Aita hitura on nimittäin kasvamaan. Nuo maaliskuussa kylvetyt on nyt tuommosia ison nyrkin kokoisia tupsuja.
kiitos, taidan kokeilla samaa syksyllä
Viime kesänä kylvin monenlaista perennaa ja kaksivuotista heinäkuun lopussa dynolaatikoihin. Syksyllä kaivoin laatikot kasvimaahan ja peitin kaksinkertaisella harsolla. Pienet taimet menivät hyvin talven yli.
Ei mahtais onnistua täällä. Ainakaan, jos tulee niin lumeton talvi, ku vime talvi oli...
Olen monena kesänä kylvänyt perennoiden tai 2-vuotisten siemeniä heinä- tai elokuussa ulos kylvölavaani. Hyvin ovat onnistuneet ainakin akileijoilla, unikoilla, sulkaneilikalla itäminen sekä talvehtiminen pikkutaimina. (ei sentään sirkkalehti-asteella)
Eiköhän sellaiset lajit onnistu hyvin, jotka itsekin siementämällä leviää siementäen just heinä-elokuulla kuten just akileijat ja unikot, sormustinkukat, tulikukat, myskimalvat ja monet muut.