Kynteli (Talvi-,Satureja montana) (Kesä-,Satureja hortensis)

Kesäkynteli sopii papuruokien lisäksi myös kaaliruokiin. Niihin olen sitä käyttänyt mausteena ja hyvin käyt maut yksiin. Jauhelihapihvitaikinaan lisäsin myös mausteeksi ja syöjät erikseen kysyivät että mitä tuo vihreä siellä pihvissä on kun on niin hyvää. Pizzassa mainio yrtti.

Vaan tulikin noista edellisistä viesteistä mieleen että pitää mennä katsomaan onko pensaspavut keruukuntoisia. Vois samalla napsaista kesäkynteliä mukaan ja mennä ruuanlaittoon :slight_smile:

Laitan myös tortillan paputäytteeseen ja chili sin carneen(lihaton chili con carne) kynteliä. En sit tiedä onko mulla vaan hyvä vatsa vai vaikuttaako kynteli oikeesti johonkin :smiley:

Kasvimaalla oli vielä yksi pienehkö  kasvatuslaatikko johon piti jotain saada kasvamaan,  ja tänään kastelin sen ja kylvin siihen pussillisen kesäkyntelin siemenä. Tais olla nyt ensimmäinen kerta kun kylvin kesäkyntelin siemenet suoraan kasvupaikalleen. Muistaakseni oon aina ennen esikasvattanut taimet. Nyt täytyy vaan huolehtia kastelusta että siemenet itää.