(Yrtit ja mausteet)
Talvikyntelistä täällä ei olekaan juttua. Googlen mukaan talvikyntelin talvenkestävyys on huono. Kuitenkin sitä palstallani kasvaa ties kuinka monetta vuotta useampi iso pehko. Edellisen edellinen on ne siemenestä kasvattanut, ja nyt ne on jo hyvän kokoiset puskat, joista mä yritän hyvän huolen pitää. Me viime vuonna talvikyntelin pippuriseen makuun tykästyimme kovastikin.
Ja vaikka ne mulla oli viime vuonna turhan huonolla hoidolla, niin niin ne vaan taas uutta versoa kovasti pukkaavat.
Munkin mielestä talvikynteli on hyvin talvehtiva vaatimaton kasvi. Mulla kans kaks puskaa ollut monta vuotta.
Voi, kynteli on ihanaa papuruuissa.
Kylvin ekaa kertaa tänä keväänä talvikynteliä ja vielä ois tarkotus laittaa kesäkynteliä multiin
Hyvä tietää, että talvikynteli talvehtii hyvin!
Mulla kynteli on kaaliruokien ehdoton mauste
Kevään kylvöt kasvaa hitaanlaisesti, mutta haaroja tulee sirkkalehtien hangoista ja latvomiskohdista.

Harmi kun, talvikynteli ei sitten ole itänyt (helmikuussa kylvetty…). Papaveron purkit näyttävät kerrassaan sulostuttavilta!
Olen kylvänyt talvikynteliä ja se on ihan hyvin itänytkin. Pian alkaisi olla siinä koossa, että voisi napsia oksia. Mutta mihin muuhun sitä voi käyttää kuin papu- ja kaaliruokiin? Nämä kun eivät ole minun suosikkeja…
Kai sitä voi käyttää pippurin korvikkeena monessakin ruoassa. En kyllä käyttäisi miedon makuisten tai tuoreiden raaka-aineiden kanssa, mutta varmasti toimii esim liharuoissa ja keitoissa.
Tämmösen linkin löysin:
http://www.yhteishyva-ruoka.fi/raaka_aineet/yrtit_mausteet/kynteli/fi_FI/kynteli/
Miten kesäkyntelin maku säilyy kuivatettuna ? Nyt pitäisi päättää laitanko tuoreena pakkaseen (tilaongelma) vai kuivatanko. Kerättynä on jo, joten jos joku osaa antaa neuvoa säilöntätapaan niin olisin kiitollinen.
Kuivaaminen sopii kyntelille, löysin jo tiedon netistä yrttitarhan sivuilta.
Talvikyntelilläkin on kaunis pieni kukka

Talvikyntelini porskuttavat edelleen vihreinä, vaikka lokakuun lopussa oli pakkasjaksokin
Toivottavasti jaksavat talvehtiakin.
Kylvin tänään kesäkyntelit. Viime kesäisen pienen sadon kuivasin ja se oli tosi hyvää käytössä, suosittelen sitä säilömistapaa kyllä. Nyt kylvin paljon enemmän kuin viimeksi koska jo tiesin sen käytöstä enemmän.
Siitä on niin kauan, kun olen kesäkynteliä kasvattanut, että en enää yhtään muista, miltä maistuu. Taitaa olla paremman makuista kuin talvikynteli? Oon vähän laiska noiden yksvuotisten kanssa 
ja mää oon luullu, että se kylvetään suoraan ulos…ainakin venähtää ihan törkeesti sisäkasvatuksessa, ainakin mulla.
Ei se viime keväänä mitenkään kummoisesti venähtänyt esikasvatuksen aikana, maahan päästyäänkin vasta aikalailla loppukesästä siihen kasvoi pari korkeampaa ohutta vartta eikä nekään kuin max 30 cm jos sitäkään. Sain vain vähän satoa siitä, ja maku kummiskin kuivattunakin niin hyvä että nyt haluan varmistaa että saan enemmän.
Niin, esikasvatan yleensä mieluummin kuin kylvän suoraan. Se pätee aikalailla kaikkeen mitä kasvatan. Näin näen heti maasta mitä missäkin on ja tietysti saan satoa nopeammin.
Talvikynteli kärsi talvesta aika pahasti, taisi olla huonolla paikalla. Vieressä olleet kreikanmeiramit ja timjamit selvisivät hyvin. Mutta kyllä sieltä hiukan vihreääkin pilkisti, ja kylvin myös lisää kynteliä tänä keväänä. Kesäkynteliäkin meinasin laittaa ihan näinä päivinä 
Mihin olette kynteliä käyttänyt? Uusi tuttavuus mulle, kuivattelen parhaillaan ja täytyypä ruveta kokeilemaan eri ruokiin!
Eräs mies torilla kertoi että Italiassa papujen ostajalle laitetan aina kynteli oksa matkaan, ei kuulemma tule ilmavaivoja jos sitä lisää papu- ja herneruokiin.
"Sillä on myös ilmavaivoja poistava vaikutus, mistä syystä sitä käytetään Keski-Euroopassa erityisesti herne- ja papuruokien mausteena. Saksaksi sen nimi onkin Bohnenkraut, papuyrtti" sanoo yrttitarha.fi