Kysymyksiä orkideoista

Nyt on pakko kysyä kuinka usein veronica kastelet?
Minulla esim. phalit on tosi karkeassa kaarnassa  ja uppokastellessa juuret vihertyvät kyllä ihan parissa minuutissa. Joko uitan koko ruukun suoraan ämpärissä tai sitten lorotan viilipurkilla vettä alustan läpi useita kertoja.
Talvella kastelen ehkä 10 pv välein ja kesällä hiukka useammin.

Tuollainen keskiarvo on kerran viikossa, uudessa karkeammassa kaarnanpalassa vähän tiheämmin ja liotan kauemmin että myös kaarnat ehtivät ottaa vettä itseensä. Upotusastioina sopivankokoisia muovikippoja että koko kasvualusta pääsee veteen mutta kasvi pysyy kuivana. Vanhemmassa möyhyksi menneessä alustassa harvemmin kun se pidättää vettä liiankin hyvin että on vaara juurten menetykselle. Se juurten väri on oikein hyvä ja tarkka mitteri kastelutarpeelle.

Siihen kastelutarpeeseen vaikuttavat varmasti myös lämpötila ja kosteusprosentti valon määrän lisäksi. Että mikä on toisella hyvä voi toisella olla liikaa tai liian vähän naurua.

Ja vielä jatkoa, juurten vihertymisen nopeudesta voi päätellä onko kastelu ollut sopiva vai kärsiikö liiasta kuivuudesta. Nopea vihertyminen- sopiva kastelu, pitempään kestävä odottelu- kärsii kuivuudesta, lisää kastelua.

Noniijjustiinsa. Näinhän se menee...olosuhteiden mukaan. hymy
Hämmästelin vaan tuota pitkää upotusaikaa. Phaleilla ja muilla paksujuurisilla tuo vihertyminen tulee aina niin selvästi, ohutjuurisemmilla pitää aina vähän arvailla. Mutta olen niin laiska liottelemaan, uitan yleensä kertaheitolla koko porukan ja sillä siisti. Just ja just tunnissa siitä selviää...kieli ulkoa

Mie alotan aamukahvin jälkeen Vandoilla ja aina ohi kulkiessa vaihan purkin pois ja uuden tilalle vesikippoihin , tulee mukavasti liikuntaa päivän mittaan. Pitäisköhän taas välillä laskea montako nuita ihania rumiluksia oikein on. Välillä tuntuu että oon ihan täys työllistetty. Kesäksi vien osan puun oksaan kyllä.

Ohutjuurisilla voi seurata tuota juurenkärkien vihreää osaa, kuivuminen aiheuttaa sen lyhenemisen ja lopulta kuivuu koko juurenkärki.

Kiitos hyvistä vinkeistä,veronica! 
Ja meenny laskeen ne vandat ja muut...kieli ulkoa kerro sit meillekin!
aijai kun saisikin vaan kaiket päivät keskittyä orkideojen hoitoon...pirskatti kun pakkaa vaan tää työnteko häirimään hyviä harrastuksia no-jaa

Loma alkoi eilen, mie oon vielä ihan puhki mutta eiköhän tässä syksyyn mennessä taas silmän isku.

Ostin perhosen noin puolitoista viikkoa sitten. Kukkikukkanen upeasti ja monta nuppua oli avautumassa. Kastelin kukan kun oli tarve, upottamalla lumesta sulatettuun veteen. Ei lannoitetta. Jokin aika tuon kastelun jälkeen alkoi kukan lehdet lerputtaa, eikä millään kastelulla ole ollut apua.

Mikä mättää? Ilma juuria on, ja ne voivat hyvin. Kaarnatkin ovat melko suuria, eivät ole maatuneet juurikaan. Siis ei normaalia enempää. Auringon paistekaan ei suoraan pääse paahtamaan, ilta-aurinko tosin paistaa suoraan ikkunasta mutta.. Hmm. Apua mistään, vai odottaako orkideaani komppari? apea

Aurora ensimmäiseksi tarkista ruukussa olevat juuret, saattaavat olla mädäntyneet. Jos juuret ovat vihreät tai hopeanväriset niin juuret ovat kunnossa. Millasista on kasvualusta? On ko maatunut?

Jos juuret ovat kunnossa, kylmä kasteluvesi, veto ikkunasta...?

Moi.

Kasteluvesi on kyllä huoneenlämmössä aina, ja tuota vetoakin vähän epäilen. No, siirrän nyt varmuuden vuoksi kauemmas ikkunasta, josko se auttaisi. Ja katselin nuo juuret ja alustan. Alusta näytti paremmalle purkissa, kuin paperin päälle levitettynäoho. Oli maatunutta, jonka sitten vaihdoin karkeampaan. Juuret olivat mielestäni melko hyvällä mallilla, mutta oli siellä pari huonoa, jotka poistin. Saas nähdä kuinka pahasti otti itseensä tuosta alustan vaihdosta, mutta jos perhoseni siitä toipuu, niin ehkäpä kestän mykkä koulun. cool Ja kiitoksia vinkeistä!

Huoneenlämpöinen vesi on liian kylmää. Lisää siihen kuumaa hanavettä, niin että saat noin 30-35 astetta. perhosen juuret pitävät lämpimästä vedestä.

Pahlini innostui pukkaamaan kukkavartta, joka on nyt 30 cm pitkä ja kasvaa 45 asteen kulmassa. Kysymys kuuluukin, miten saan tuettua varren? Pelkään että katkeaa jos väkisin taivutan pystyyn. Tiedän, tiedän, sen olisi voinut tukea jo aikaisemmin, mutta kun on ensimmäinen kukkavarsi mitä phali on meillä ollessaan kasvattanut niin en innoissani hokannut tätä aiemmin.

Sanoisin, että aloita tukeminen kaukaa ja varovasti. Eli ujuta tikku ruukkuun varoen vahingoittamasta juuria ja kierrä varren latva esim. rautalangan kanssa löyhästi tikkuun ja jatka tukemista ylöspäin kun vana kasvaa. Näin olen omieni kanssa toiminut. Ei haittaa vaikka alkuun kasvaisikin poikittain.

Tai sitten annat sen vaan kasvaa niinkuin se haluaa ja laitat kukan amppeliin. ;)

Aurora. Minulla on tällä hetkellä 4 phalia ja ne voivat hyvin ja kukkavartta pukkaa.. tuo on oikein että lumesta sulatettua vettä joka on huoneen lämpöistä. ei käden tai juuret on kohta mustat.. minulla kävi niin kanssa että kun olin ostanut kukkivana  ja tuonut kotiin niin eivät ne kukat siinä kauaa pysyneet.. aukinaiset kyllä.. mutta uuteen paikkaan ku tuodaan kasvi niin kai tuo stressaa. ja kastele 2 viikossa sitä ettei juuret nahistu niin se voi mainiosti.. ja voi olla että se jatkaa kukintaa samasta varresta myöhemmin niin kuin minulla hymy

Kiitos vinkeistä, saattaa olla että joudun laittamaan phalin amppeliin koska kukkavarren pää on jo aika kaukana ruukusta.

Kannattaa olla varovainen phalin varsia suoristellessa. Olen tänä keväänä oikoessani yhden kukkavarren katkaissut, toinen näivettyi loukkaantuneena moisesta kohtelusta ja kolmannen sohaisin siinä touhutessani muuten poikki. Tästä lähin saavat luikerrella vapaana ja villinä. Amppeliviritykset nyt mietinnän alla.