Tällä palstalla voi kysellä kaikenlaisia mieltä vaivaavia asioita orkideoista ja jos joskus tulee siirtomahdollisuus viesteille, niin niitä voisi sitten siirrellä myöhemmin oikeille palstoille.
Laitan tämän nyt tänne.
Eli eilen ostamastani perhosesta löytyi kylvyn yhteydessä pieniä valkeita ötököitä. Kuin pitkulaista kuhisevaa jauhoa olisi ollut...mitäköhän öttiäisiä ovat? Ne kuhisivat alimman lehden alla kasvualustaa vasten. Kasvualustana on kaarnan paloja.
Pyyhin sen alimman lehden mäntysuopaliuoksella ja vedellä puhtaaksi. Lisäksi ripottelin sinne hieman kanelia, koska lehti hieman vaurioitui. Nostin lehden irti alustasta hammastikun avulla, ettteivät ötökät niin hyvin pääsisi pesimään.
Pitäisikö minun vaihtaa kuitenkin koko kasvualusta? Vaikka ötökät näyttivätkin häviävän?
Hei, kyllä minä pesisin koko kasvin ja katsoisin ruukkuunkin. Voivat pesiä kaarnassa.
Katso myös ihan kaikki, kukat ja tukikepit. Pese myös ruukku . Vanhalla puolella on hyvät ohjeet.
Onnea vaan kavatukseen.
Siis= kasvatukseen.
Kiitos teille neuvoista!
Luin sen ketjun sieltä vanhalta puolelta, ja hyviä neuvoja tosiaan oli. Minulla on aina tapana kastella uudet kukat kuumalla vedellä, ja niin tein tällekin. Josko ötöt olisivat kaikonneet, koska missään ei näy mitään elämää. Jos nyt vielä alkaa vilistä, niin vaihdan kasvualustan ja pitänee koittaa jotain järeämpääkin konstia.
Jos saan tämän yksilön nyt pidettyä elossa, niin takuulla hommaan näitä lisää. On niin ihastuttava kaunotar:)
Ja muuten...voiko Orkideaa ihan huoletta suihkutella päivittäin? Jos kuivailee koloset? Jossain kerrotaan ettei missään nimessä saa suihkutella ja jossain siihen taas kehotetaan?
En oikein tiennyt mihin ketjuun tämä viestini kuuluisi, muuta mietin tuossa sellaista asiaa, että onko etikka vaarallista orkideoille? Minulla on siis kasvikaappi, jota muutostöiden takia piti puhdistaa. Kaapin alaosassa on aina vettä ja siksi kalkkia saostuu lasin pintaan inhottaviksi "rannuiksi". Puhdistin kalkin pois etikalla ja huuhtelin lopuksi runsaalla vedellä. Hajusta päätellen jotain etikan jämiä saattoi vielä kaappiin jäädä. Onko se vaarallista kasveille? Jos on niin onko sillä merkitystä, että onko se höyrystyneessä muodossa vai nestemmäisessä (esim. veteen sekoittuneena).
Ei se etikka varmaan tuollaisina määrinä mitään haittaa. Jokuhan sitä käyttää ihan ötököiden torjuntaankin.
Näin kevätauringon alkaessa paistaa, olen pohdiskellut tuota valon määrä -asiaa. Huomasin juuri, että miltoniopsiksen lehdet ovat hieman vaalentuneet. Kasvi kyllä kukkii ja pukkaa uutta nuppuakin, mutta on etelä-länsi-ikkunalla, ja jossain vaiheessa varmaan on aika alkaa varjostamaan tämän ikkunan kasveja liialta valolta. Kaikki muut orkideat ovat vielä ihan ok, ja olenkin lähinnä odotellut kasveilta merkkejä siitä milloin valoa on liikaa. Voisiko tuo lehtien vaaleneminen olla merkki liiasta valosta?
Jolanda ihan oikein arvelee, että valo vaalentaa orkideoiden lehtiä. Jos lehdet ovat hyvin tummat, valoa on liian vähän ja liika valo tuo punaisuutta ja rusehtavaa väriä lehtiin ennen kuin polttaa ja vaurioittaa. Kyllä nyt jo kannattaa kevyesti varjostella auringossa olevia kasveja tai ottaa kauemmaksi ikkunasta. Emmehän halua auringon pilaavan kauniita kasvejamme.
Olen melkein kaikki keskustelut vanhalta puolelta lukenut jo läpi, mutta vastausta en tähän löytänyt:
Ostin uuden Phalaenopsis-hybridin keskiviikkona, ja uppokastelin sen 5min ja sitten jätin itsekseen olemaan. Kuinka kuivat ne juuret tosiaan pitäisi olla ennen seuraavaa kastelua?
Varsinkin purkin pinnalla ilman kanssa kosketuksissa olevat juuret kuivuivat _päivässä_ semmoisista 6 mm paksuista, läskeistä, kauniin vihreistä, noin puolet ohuemmiksi, ryppyisiksi ja hopeanharmaiksi. En millään raatsisi siis viikkoa (tai edes 3 päivää) odottaa kun ne noin nopeasti kuivuvat ihan ryppyisiksi. Purkin sisällä olevat juuret (jotka siis näkyi läpi) pysyivät hyvinä n.4 pvää. Haluaisin kaikki juuret pitää nätin paksuina, kun vanhan phalin kanssa kävi niin, että ne pinnalla monta päivää käppänäkuivina olevat juuret eivät enää palautuneet paksuiksi kastellessa.
Onkohan mulla
liian kuiva kämppä? En oikein tiedä auttaako tohon edes semmoinen
vesilautanen kulhon alle?
Hei! Paljonko olette maksaneet niistä raaskuista joista on kukkavana katkaistu parempaan talteen? Siis kukkakaupassa?
Onhan täällä joku kertonut niitä saaneensa parillakin eurolla, mutta taitaa harvinaisempaa kyllä olla. Jos kasvi on muuten hyväkuntoinen, niin kyllä siitä voi oman harkintansa mukaan 5-10 € maksaa. Ja jos siitä on komea kukkavarsi kimppuun leikattu, niin kukka todennäköisesti on parempi, kuin vaivaisesti kukkivana myytävä.
Hei, Channara!
Mitäpä, jos suihkuttelisit niitä pintajuuria, niin ei tulisi ainakaan kastelluksi liikaa koko juuristoa. Totuushan on, että ilma ja varsinkin huoneilma saattaa olla tosi kuivaa. Kun sitten upotat kasvisi, voit huoletta pitää vähän pitempäänkin sitä vedessä, jotta koko kasvualusta ehtii imeä sitä vettä, eikä sitten kuivu niin nopeasti.
Tuollaista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Olisipa mielenkiintoista joskus kokeilla, että kuinka monta orkideaa siihen kassiin saisi mahtumaan. Toisaalta hyväkin, ettei tuollaisia ronttitarjouksia täällä päin ole, muutenhan niitä tulisi kymmenittäin lisää joka reisulta. ;)
Channaralle oli vastattu samaan kysymykseen jo toisellakin palstalla, mutta ei lisä pahaa tee.
Niin missäs päin noin hurjia tarjouksia on? Meillä päin halvimmillaan olen nähnyt 5 eurolla pikkuphalen myytävän. Useimmiten kukkineet myydään siinä kympin pintaan.
Kiitos "hintatiedoista"
Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tuo parinkympin orkideasäkki
Osaako kukaan auttaa ?
Minulla on kaksi kokonaista orkideaa ja ne voivat todella hyvin ja huonosti. Siis toisen kanssa ei ole ongelmia mutta toisen kanssa on. Sain sen viime keväänä. Ja nyt se on työntänyt uutta nuppua aivan hullun lailla, ja on puhkeamassa uudelleen kukkaan, mutta juuret eivät tosiaankaan voi hyvin. Ne lahoavat ? Vaihdoin katetta vähän aikaa sitten ja lähes kaikki juuret ovat menehtyneet, Leikkasin niitä aika vahvalla kädellä pois. Miten se voi olla elossa ja työntää silti kukkanuppuja ???? Toisen juuristo taas näytti todella hyvältä vaikka nuppuja paljon vähemmän ihmeellistä !
Mitä katetta? Phalihan tykkää kasvaa männynkaarna palasilla. Erikoisen runsas kukinta voi olla merkki myös viimeisestä yrityksestä jatkaa elämää siemeniä muodostamalla.
Tein itse katteen viime syksynä, männynkaarnaa sekä hiiltä. Toinen perhonen kyllä viihtyy siinä juurista päätelleen mutta toinen ei. Pitäisikö minun ostaa kaupasta valmista katetta ja vaihtaa se siihen? Kuinka usein liotatte ne? Minulla ovat liouksella joka toinen viikko puolisen tuntia.
Tää katejuttu olikin vaan pelkkä "murre"ero länsisuomalaisen ja itäsuomalaisen sanoissa, kumpikin tarkoitamme kasvualustaa joka täyttää ruukun juurien väleissä. Älä missään nimessä vaihda osto-alustaan , oma tekemä on varmasti parempi. Kasteluväli miulla on sellainen että katson läpinäkyvässä ruukussa milloin juuret on muuttuneet hopeanharmaiksi niin silloin laitan upotuskasteluun kunnes juuret on turpeat ja vihreät , aikaa menee siinä 1/2 tunnista 3 tuntiin . Karkealla männynkaarnalla tämä aika saa olla pidempi kuin pienempirakeisella.