Kysymyksiä orkideoista

Minun Ascocenda fieneta falcata on ollut 10v muovisessa salaattirasiassa. Mitään kasvualustaa ei ole ollut, paitsi lahoavia juuria on jäänyt. talvella se on lämpömaton päällä, koska ikkunalauta on kylmä. kerran viikossa laitan sinne pohjalle vähän vettä ja se haihtuessaan kosteuttaa kasvia.On mukavasti kasvattanut uusia versoja, jotka ovat löytäneet uuden kodin. Kukkii syksyisin. Etelä ikkuna, ilman lisävaloa.

Nyt tuli pienet Neofinetia falcata!pink!rex---- ja

neostylis Lou sneary. Molemmat paljasjuurisia pienissä läpinäkyvissä muoviruukuissa.Näille ehkä reiitetty muovi muki on sopiva paikka. Muutama hiilenpala pohjalla.

palikalla olisivat kauniimmatp

mummi, kannattaisiko minunkin muokata Neostylis Lou Snearyn kasvualustaa? Se tuli pienessä muoviruukussa, jossa oli kaarnanpalaa ja himppusen sammalta. Tein pieniä reikiä sivuille ja nyt se olla möllöttää ikkunalla. Sillä(kin) on tosi kauniit juuret. Oleileeko Lou mieluummin ihan tavallisella ikkunalla vaiko lämpöalustalla? Netistä hakemani tiedon perusteella olen siirtänyt sen pois lämpömatolta. Sillä jossain nettisivulla mainittiin Loun olevan "helppo" kasvatettava ja kasvavan ihan tavallisissa oloissa, siksi jätin nuo kaarnat.

Kun juuret on hyvät, riittää ne sivureiät.Miellä on se lämpömatto käytössä talvella, koska huone ja ikkunalauta on kylmät.

(Nyt lämpömatot on avovernnalla kurkun, kurpitsan ym taimien alla).

Juurien kärkiä seuraamalla näkee missä kasvi viihtyy. Siis, Jos juurien kärjet on kauniin vihreät niin kaikki hyvin. Jos taas ruskettuvat tai mätänevät on olosuhteiden muutoa tarpeen.

Minulla oli Neofinetia falcata monta vuotta kaapissa ritiläkorissa hiukan sammalta juurten ympärillä. Ahkerasta sumutuksesta huolimatta ei erityisen hyvin pärjännyt. Alkukeväällä siirsin sen pieneen kapeahkoon saviruukkuun jolla korkeutta 11 cm. Pohjalle laitoin ensin hiukan lecasoraan ja kaarnaa ja hiiltä purkin puoleenväliin. Kaarnan sekaan ujutin juuria. Sitten laitoin sellaisen ritiläruukun nurinpäin, (sellaisen joita tulee kaupan salaatin mukana), ja sen päälle sovittelin kasvin siten että se on ns. kummun päälle istutettu. Ritiläkorin yläpinnan vuorasin ohuehkolla kerroksella sammalella niin että juuretkin ovat sammaleen seassa. Uppokastelen ruukun kerranviikossa niin että ruukku on monta tuntia vedessä puoleenväliin, eli kaarnaan osuudelta vedessä. Sammalpintaa suihkuttelen useamman kerran viikossa. Mallia otin vanhasta orkidealehden neuofinetia jutusta. Kasvia pidän kaapissa. Pian istutuksen jälkeen huomasin että se  alkoi viihtymään tässä viritelmässä. Juuret voivat hyvin ja kasvaavat ja kaksi versoakin on lähtenyt kasvuun. Uskallankohan laittaa kesällä ulos?? Laitan kuvan kun kerkeen.

Mun tarvii vaihtaa Neofinetia falcatalle uusi kasvualusta, (on ollut pari vuotta samassa purkissa missä tullut)
Joten kiitos Orkidea vinkistä, nyt muistankin sen Orkidealehden, jossa se artikkeli oli.

Taidan myös laittaa Aerangis kotschyanan korkille, se on tehnyt kyllä uusia juuria/lehtiä parin vuoden aikana, mutta selvästikään se ei voi kovin hyvin.

Ja kiitos Mummille, aina niin ystävällisistä ja hyvistä neuvoista. :slight_smile:

Kiitokset myös minulta mummille ystävällisistä neuvoista

Tässä  kuva koko kasvista

Ja vielä lähikuva

Koska Anguloille ei ole omaa ketjua, pistän tänne tämän ilo-uutisen.
Molemmat Anguloani kasvattavat uutta versoa, vaikka luulin että saan ne hengiltä.:slight_smile:

Ovat Anguloa virginalis ja Anguloa eburnea.

Onkos kenelläkään kokemusta Ipsea thailandiasta? Muitten orkideoitten lisäksi mulle tuli postitse tämmösiä pienokaisia, viisi kappaletta, niillä on jo pitkät kolme-viisi senttiset lehdet (ruohomaiset) ja juuret vaikuttaa suht hyväkuntoiselta. Vähän olen miettinyt pitäiskö niille järkätä yhtä kosteat olot kuin muille pienokaisille mutta toistaiseksi ne eivät ole sammaleen istutettuja vaan ihan orkideamultaan. Onkos vinkkejä hoitoon, pitäiskö viel kosteammat olot niille hoitaa? Kyl sitä kokeilemallakin selviää mutta ajattelin katsoa josko jollain ois kokemusta täntyyppisen maaorkidean kasvattamisesta.

Maaorkideat ovat vähän hankalia noin yleensäkin, kun ne edellyttävät niin selviä vuodenaikoja. Tuo Ipsea thailandica kasvaa nimensä mukaisesti Thaimaassa 1000 metrin korkeudella. Kesällä kuumaa ja kosteaa, talvella kuivempaa, jolloin myös on kukinta-aika. Jos ne olivat valmiiksi orkideoille tarkoitetussa kasvualustassa, pitäisin ne siinä, mutta huolehtisin muuten korkeasta ilmankosteudesta. Aikamoisen haasteen olet löytänyt!

Hehe, haastetta elämään vaan. Mul oli jo eka ongelma ipsean kanssa, kissan mielestä ruohomaiset lehdet oli vähän liiankin kivoja nakertaa niin jouduin siirtämään kasvit pois kissan ulottuvilta. Kiitos neuvoista, pitää katsoa miten homma etenee. :slight_smile:

Tämä tuli yhteystilauksesta 2010 Chiloschista lunifera ‘‘Black’’ :inä mutta mahtaakohan olla sitä ollenkaan, kun yrittää toistuvasti kasvattaa lehtiä? Tällä kertaa lehdet eivät ole mätääntyneet (hankala kasteltava) ja niitä on kolme kappaletta. Pitäisiköhän laittaa tälle jotain kasvualustaa? Kuivuneet juuret leikkaan kun kerkeän

Tuo on esitelty www.suomenorkideayhdistys.fi - katsopa mitä siellä kasvistasi sanotaan.
Sinne on tullut Orkideanäyteikkuna - mikä muillekin tiedoksi.

-Kiitos Olivia :slight_smile:

Ipseat elää vielä! Saa katsoa miten saan järkättyä niille talvea, mutta ainakin toistaiseksi niin ovat jopa kasvaneetkin! Mulla on ne siis sammaleessa, kosteassa ja lämpimässä kasvaa. Oisko kellään vinkkejä miten kannattaa yrittää sen talvehtimisen kanssa, ja kuinka monta kuukautta pitää niitä kuivemmassa tilassa nyt kun ovat vielä suht pieniä? Mulla tapahtui yks kuivuminen vahingossa parin ipseataimenten kanssa, vetäytyi semmosiksi vihreiksi sipuleiksi ja lehdet kuivui pois…

Jos Ollien chiloschista on samaa sarjaa kuin omani, nyt jo vainaa, ei se ole balckia nähnytkään: mulle ainakin tuli selvä ramifera, se nimittäin kukki viime kesänä.

Tälläinen kysymys, että kun yksi Phale tekee keikiä ja tämä “emo” on aika pieni, niin annanko tehdä keikin vai parantaisiko se emokasvin kasvua jos keikin ottaisi pois? Voiko näin edes tehdä?

Mie antaisin kasvaa vaan. Yleensä kasvit kyllä tietävät mikä on niille hyväksi ja tämä haluaa monistua keikin avulla.

Jälleen kysyttävää, kun nyt alkaa jo vähän ärsyttää :(. Eli omistan Dendrobium nobilen ja ´jonkun Cattleya hybridin/risteymän, niin miten nämä saisi kukkimaan, ostettu aika isona ja olleet omistuksessa 1-2 vuotta. Pitäisikö pistää oikein valoisaan ja läpimään paikkaan kasvit ja yöksi sitten vaikka ikkunalle? Olen ymmärtänyt, että tämä päivä ja yö lämpötilojen ero on se ratkaiseva tekijä?