Laakerikirsikka, Prunus laurocerasus

(pensaat)

Hengissä kahden ulkona vietetyn talven jälkeen laakerikirsikkakin, ja nyt se kukkii. Ellei sataisi, voisin kuvankin käydä...

Laitoin tämän nyt puihin, olisikohan pitänyt puskiin sijoittaa...?

Muoks-muoks - siirsin pensaisiin.

Voi pahus kun olen kade, meillä laakerikirsikan pikkutaimi tuotiin 2001 eteläsaksasta ja kukkimaan se ole vielä koskaan ehtimen. Olen tuskaillut sen talvipeittämisen kanssa mutta kuulin vihjeen että kun laittaa huisin paljon heinää päälle ja siihen päälle vanhan perhoshaavin tai kalahaavin, pysyy hyvin suojassa.

Minen ole peitellyt muuta kuin lumella silloin kun sitä on sattunut olemaan. Virosta ostin yhdellä reissulla kun oltiin mahlan kanssa humputtelemassa :slight_smile:

Minulla laakerikirsikka hengissä , talvia kaksi elettynä ilman peittoja ja huolenpitoa. Lapset pitivät pulkkamäkenä eka talvena,seurauksena haarominen. Viime talvi meni hyvin, kunnes koirat keksivät hiukan kurittaa, mutta henki pihisee ja uutta vaaleanvihreää näkyvissä. Ei kukinnan näköistä. Virosta on tuo sitkeä sissi.

Ostin keväällä Saksasta (alppien läheltä) kaksi rehevää laakerikirsikka-taimea. Koko kesän olen miettinyt, että onko niillä mahdollisuuksia selvitä talvesta. Suojata ajattelin, sillä buxuksetkin talvehtineet suojattuna. Kirjallisuuden mukaan saavat tosi huonoja ennusteita, mutta kiva kuulla että ainakin joskus ovat talven yli selvinneet. Asun IV:lla, mutta kasvit ovat muurin ympäröimällä sisäpihalla, maaperä hietaista (ei talvimärkyyttä) ja muutenkin kohotetut istutusalueet.

Olisi kiva kuulla mitä laakerikirsikoillenne kuuluu. Pari viime talvea kun ovat olleet lumisia kunnon talvia. Ennen niitä olisi lumettomia onnettomia talvia…

Tervehdys,

Alempana kuva viime talvesta ilman minkäänlaisia ongelmia selvinneestä laakerikirsikasta joka kukkikin melkoisen hyvin keväämmällä. Nyt sillä on korkeutta reilun metrin verran. Viime talvihan oli vaikea koska suojana oleva lumipeite puuttui kokonaan. Toinen laakerikirsikka selvisi kyllä hengissä monesta talvesta mutta oli liian aurinkoisessa paikassa ja siirsin sen muualle, aika näyttää miten se pärjää lehtikompostin vieressä. Sen nyt on oppinut että paikan pitää olla puolivarjoinen.

kuvakuva

Tervehdys,

Ohessa muutama kuva hyvinvoivista laakerikirsikoista ja ikäväkseni täytyy todeta että kuva ei ole nyt omalta pihalta vaan Sveitsistä jossa laakerikirsikkaa käytettiin paljon ikivihreänä aidanteena "vähän niin kin kuusiaitaa täällä Suomessa. Kukintakin on hieman toista luokkaa kuin omalla pihalla. Se nyt hieman ihmetytti että laakerikirsikka kasvoi ja menestyi erittäin hyvin Sveitsissä täydessä auringon paisteessa eli hyvinkin paahteisilla paikoilla. 

kuvakuva