Lähetyssaarnaajankukka ( inkarvillea ), Incarvillea

Jokos kiurunkannuksen inkarvilleat nousi? Minun ovat vasta alle 10-senttisiä, mutta nuppuja näkyy tulevan, ekaa kertaa. Kylvin 2 vuotta sitten. Aika nopeasti siis kukintaikäinen, olin luullut, että menee enemmän aikaa.

Yksi selvinnyt talven taistoista ehkä viis senttinen nyt. Se on juuri se joka sai talviturvetakkia niskaansa. Uskon vakaasti että ne muut olivat aivan liian pinnassa, huolimattomasti suvella maahan vaan lykätty no-jaa

Ei se mitään, uutta matoa vain koukkuun ja huolellisempi istutus, niin uskon että ensi keväänä tulos on parempikieli ulkoa

Tänään aukesi ensimmäinen kukka. Aika nopeata toimintaa, kun ensin antaa itseään odotuttaa maasta nousevaksi vaikka kuinka kauan, mutta sitten kukkiikin jo näin aikaisin kesällä. Pitää ottaa siemenet talteen, että saa kylvettyä noita lisääkin.

Miten lähekkäin minun pitäisi istuttaa incarvillean siementaimet? Semmoisen tiedon löysin, että ne pitää istuttaa syvään, mutta istutusväleistä en löytänyt tietoa.

n.25 cm välein,taimia yhdelle neliölle 16 kpl.(sanoo kasvikortisto)

Tässä ovat viimevuotiset siemenkasvatukset tässä vaiheessa. Istutin ne ruukkuun, eivät varmaan vielä kuki tänä vuonna, vai kukkivatkos?

Ostin keväällä uusia juurakoita, kun talvi vei entiset. Tässä aloittelevat kukintaansa. Nyt kokeilenkin siemenkasvatusta. Milloinka olet Pirkkis nuo kylvänyt. Hyvännäköisiä ovat.

Viime keväänä, kylvin, ehkä maaliskuussa. Toukokuussa olen ne koulinut.

Mitähän nyt pitäisi tehdä kun nostin syksyllä ruukun vaan tuonne vaatekaapin päälle ja leikkasin matalaksi ja eilen huomasin että lehtiä työntänyt ja kukkii täyttä häkää ja uusia nuppuja lykkää.Lehdet ja kukat on kyllä vähän aneemiset kun ei ole valoa saanut mutta nostin nyt ikkunan lähelle ja kastelin vai mitähän olisi pitänyt tehdä.Juurella oli niitä palkojakin ja avasin niin siemeniähän siellä, onnistuuko tosiaan niistä kasvattaminen pienessä ajassa.

Viikonlopun ostosretkeltä tarttui mukaan kolme Incarvillea delavayjin juurakkoa (pötkylää). Ohjeen mukaan ne pitäisi istuttaa 10 cm syvyyteen, mutta teidä kuvia katsellessani totesin useimpien istuttaneen ne siten, että juurakon pää on mullan pinnalla. Istutin ne jo ohjeen mukaan n. 10 cm syvyyteen, mutta kannattaako kaivella ne lähemmäs pintaa?

Ei kannata kaivella. Mielestäni tulee tukevampi, kun on syvemmässä.

Viimevuoden siementaimien pikkuporkkanat pääsivät multaan. Talvehtiikohan siemenestä kasvatettu kasvi paremmin maassa, kuin hollantilainen ostojuurakko?

jokohan nämä pitäisi kylvää vai olenko jo myöhässä? Mulla on jokunen siemen Emon siemenkirjeestä, valkoisia, täytyy varmaan kylvää kohta, vai?

Minä laitoin viime keväänä inkarvillean siemenet kylmäkäsittelyyn lumen alle. Kesällä siirtelin taimia sitten penkkiin. Sitä en tiedä, että onko talvehtinut, mutta ainakin on kokeiltu. Ostojuurakot minulla kuivahti viimetalvena kellarissa käyttökelvottomaksi. Noita Emon valkoisia minulla on tänä keväänä odottamassa hangen alla :slight_smile:

Kiitos, menen heti kylvämään, hankea kun sielä riittää.

Sitä en tiedä, tartteeko nuo siemenet välttämättä kylmäkäsittelyä, mutta mie laitan aina kaikki samaan aikaan sinne lumen alle.

Onnistuu myös ilman kylmäkäsittelyä. Koitin molemmat tavat.

Viippu, koska kylvit, siis miten aikaisin keväällä kylvit sisälle?

15 päivä maaliskuuta laitoin, sekä sisään että ulos. Tai siis kylvin 15.3 ja vein osan ulos 16.3.

Laitoin kaikki valkoisen siemenet siemenkirjeeseen, ja sitten mädännytin valkoisen juurakot jo syksyllä.
Taidan ostaa uudet valkoisen juurakot messuilta.

Kiitti Viippu
Niin, messuillahan niitä myydäänkin.