Nyt tiedän ,että yksi hankinta Oulusta oli Incarvillea. Mitään siitä en tiedä. Onko aurinko- vai varjo ja minkälainen maa tarvii olla . Jollakin on varmaan upea kasvusto pihallaan , mitenhän sen sais toteutettua ?
Sen ainakin muistan, että tämä on arka märkyydelle (samoin kuin ihmekukka, jossa on pitkä juurimukula), ei siis saisi laittaa sellaiseen paikkaan, jossa vesi jää seisomaan. Ainakaan täällä III-vyöhykkeellä ei kestä talvea. Unohdin viime syksynä kaivaa sen ylös, eikä nyt näy mitään enää! Kolme vuotta vissiin ehti olla, talvetin kellarissa. Enkä tainnut löytää tälle ihanteellista paikkaakaan, sillä ei kukkinut kovin hyvin. Ehkä kannattaisi kokeilla ruukkuistutusta.
Hankin muutaman juuren viime keväänä ja kasvoivat kovasti. Kasvattaa aika kookkaan lehdistön, joten kannattaa istuttaa kauaksi toisistaan(min.50cm). Teki myöskin paljon siemeniä sellaisiin kotiin. Kestää varmaan monta vuotta kasvattaa kukkiva yksilö siemenestä? Onko kellään kokemusta? Talvetin juuret autotallissa ja olen jo istuttanut ne maahan. En tiedä ovatko enää hengissä, sillä eivät ainakaan vielä ole nousseet maan päälle vihertämään samoin kuin eivät ihmekukatkaan. Sen sijaan daaliat ovat jo vihreinä.
Minulla kasvoivat valoisassa paikassa ja saivat runsaasti lannoitetta. Luulen, että nämä eivät menesty talvella meilläkään(II/III-vyohyke). Harmittaa vaan, kun piti olla sekä punaista että valkokukkaista, mutta kaikki olivat punaisia.
Tämä nyt lienee lähetyssaarnaajankukka? Hän tuli taimivaihdossa joltain penttiläiseltä (jota en enää muista) ja olinkin istuttanut hänet eri paikkaan, mistä keväällä hain.
Milloinka tämän ihmekukan pitäisi alkaa kukkimaan? Minulla kyllä ovat kasvaneet kaikki juurakot, mutta nupuista ei näy vielä merkkiäkään...siis milloin kuuluisi kukkia?
Malttamattomana odottaa
Minulla inkarvillea avasi kukkansa viime viikolla. Ostin juurakon keväällä puutarhamessuilta ja piti olla valkea, mutta on kyllä vaaleanpunainen. Mulle käy aina niin, että ostan valkeaa, mutta saan vaaleanpunaista (myös punahatun kanssa kävi näin), mutta eipä tuo haittaa. Inkarvilleani on kuitenkin vaaleanpuna-valko-sinisessä penkissä :-)
Talvettamisesta en tiedä mitään. Kuvittelin, että jos peittelen hyvin, niin voisi säilyä maassa, mutta pitäisiköhän tuo sittenkin kaivaa syksyllä ylös ja pistää kellariin. Minulla em. kasvi on paikalla, johon paistaa aurinko lähes koko päivän ja pieni pihamme on hieman rinteessä, joten märkyyskään ei ole ongelma (ja penkki on vähän kohollakin), kun kaikki vesi tuntuu valuvan alaspäin...
Kaunis tuo kasvi ja kukat kyllä ovat! Eilen meinasin kyllä saada hepulin, kun tyttöni 1,5 v. ja 3 v. olivat ottaneet myös inkarvillean kukkia "kukkasoppaan". Molemmat luikaisivat vauhdilla sisälle, kun äiti sai hepulin. Mieluusti annan kukkia leikkeihin, mutta rajansa kaikella...
Tässä inkanrvilleani eilen. Minusta aivan ihana, olin ihan häikäistynyt, kun rupesi kukkimaan (kuvittelin, ettei kuitenkaan onnistu), vaikkei nyt valkea ollutkaan, niinkuin piti.
Tälläinen on minun inkarvilleani tänään. Ostin juurakot joskus alesta, tietämättä millainen kukka on. Vuosi vuodelta aina vain upeampi. Minulla inkarvilleat kasvaa ruukuissa josta syksyllä kaivan ne säilöön kuten daaliatkin.
Hoplaa! Josko minunkin omastani tulisi samanlainen (joskus ehkä...) kuin realla! Ihana!!!!
Eurobulbin yhteistilauksesta tulleet juurakot, jokos nämäkin pitäisi istuttaa ruukkuihin, sillä niissä on jo pikkuisen alkuja tulossa.
Hitaasti ja hontelosti kasvavat minullakin ne siemenestä kasvavat. Ensin olivat niin isoja, kun oli ahdas purkki ja nyt sitten mennään melkein pitkin maata, kun yksin ollaan.
Hankin viime keaänä tämän lähetyssaanajan, luulin että se on tavallinen perenna ja jätin sen maahan,eipä taida tarvita odotella kasvuun lähtöä.
Mulla on kyllä talvehtinut ainakin toistaiseksi, mutta tää vyöhyke on tietysti edullisempi.
Minä olen kasvattanut lähetyssaarnaajan juurakot ruukuissa. Syksyllä kaivan ne juurakot kuten daaliankin kuivaan ja laitan viileään kellariin paperipusseissa ja keväällä kasvamaan. Joka vuosi on komeampi ja juurakko suurempi.
Mistäs tuollaisia juurakoita saa? Kerrassaan ihana!
Niin mistä noita saa kysyn minäkin? Aivan upea yksilö!
Minä ostin muutamia vuosia sitten ruokakaupasta, jossa olivat keväällä poistoissa, kun oli jo esikasvatus aika ohi. En tiennyt millainen kukka on, mutta juurakkopussissa oli mielestäni kaunis kuva. Juurakko on kai väärä sana, kun se on noin porkkanan paksuinen pötkylä. Silloinkin eka vuotena ehti kukkaan ja ihastuin siihen. Meidän korkeudella en ole uskaltanut maahan jättää. Kukinta kestää melkein koko kesän. Tosin ei noin rehevänä kuin kuvani, kun uudet kukat kasvavat samoihin kukkavarsiin, niin varret venyy kesän mittaan ja niihin kasvaa siemen kotia jotka ovat noin sormen paksuiset. Kaunis joka tapauksessa.
tuo on se paljon mainostettu "rukkiva saniainen" :d:D:D
Ostin lähetyssaarnaajan mukuloita/juurakoita pussillisen. Kertokaapas miten päin tämä pitkä makkara pitäisi laittaa purkkiin. Toisessa päässä on jo kasvun alkua. Laitanko pystyyn (sitten pitäisi olla jo esikasvatukseen todella syvä ruukku) vai voiko laittaa vaan kylelleen?
Minä laitoin pystyyn.